Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Var ser du gångtiden på värmaren? Och 6000 timmar är väl inte så illa för driftstid.
Och visst kan en värmare krångla och även sota igen, händer säkert några. Men att inte använda den för att undvika ev. problem låter lite märkligt i mina öron :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Nej nej.. jag använder värmaren, men har inte sett något behov av att ha den igång på auto om det inte är väldigt kallt. Jag får värme i kupén ändå.
Ibland förvärmer jag med värmaren, och då har jag ju koll på att den inte bara går kort tid.

Jag kan ju också förvärma med el, så då startar man ju mer lite jummen bil också och får värme skapligt fort.
Även om jag startar helt utan värmare tar det inte speciellt långt tid, men det beror kanske på vad man har för väg man kör.. Är man direkt i kö/stadstrafik tar det kanske längre tid utan autovärmaren?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det som är värt att nämna i denna diskussionen är att Joels bil är en diesel (+el), som behöver en värmare även utan hybriddriften. Det problemet finns inte på en T8 :wink:
av Crankshaft
Hmmm.... Nu är det många bud i lufen...

Vad jag försöker få klarhet i betr en XC90 T8 är huruvida:
- den har både el- och bränsledriven värmare (och båda med full kapacitet)?
- det går att välja vilken som skall användas till förkonditionering, när bilen står på laddstolpe?

Om svaret på den sistnämnda frågan är "nej", så kan man ju undra varför? Min kollega har en VW Passat GTE, och där går det utmärkt att välja elvärme genom laddkabeln. Då får man elvärme, men jag tror även att systemet i detta läge (i undantagsfall) kan aktivera bränslevärmaren, t ex vid strömavbrott, eller om laddningen inte är avslutad, dvs det finns risk för överbelastning av eluttaget...

Se'n kan man ju bara spekulera i om detsamma kommer att gälla för V90 T8, men det är det förmodligen ingen som vet ännu....
av Tillslut
Har kört Mitsubishi Outlander PHEV och kör nu BMW 330E, båda har elvärmare som fungerar riktigt bra via batteriet. Att inte Volvo valt denna lösning är ett mysterium. BMWn har dessutom autoklimat vilket gör att den kyler på somrarna. Dvs bilen väljer själv om den ska värma eller kyla beroende på utetemperatur och kupétemperatur.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
XC90 T8 kan också kyla givetvis. Den kan värma kupén, säten och ratten innan körning om man vill också. Likaså kyla säten osv.

Men ska du använda förklimatisering så är det bränsleriven värmare som gäller fortfarande. Jag har kört T8 i över ett år nu så jag vet :wink:
av Crankshaft
XC90_Executive skrev:Men ska du använda förklimatisering så är det bränsleriven värmare som gäller fortfarande. Jag har kört T8 i över ett år nu så jag vet :wink:
Så himla trist. Här får vi veta att åtminstone Mistubisti, VW och BMW kan köra elvärme genom laddkabeln från stolpe. Så varför skall en premiumbil från Volvo behöva vara sämre ur både ekonomiskt och miljömässigt perspektiv?

Enda lösningen är väl att sätta i vanlig blockvärmare och uttag för kupéfläkt, samt separat kabel och tidur för anslutning till eget uttag till separat säkring (alternativt låta tiduret koppla in resp uttag från samma grupp)
Användarvisningsbild
av joel80
Tillslut skrev:Har kört Mitsubishi Outlander PHEV och kör nu BMW 330E, båda har elvärmare som fungerar riktigt bra via batteriet. Att inte Volvo valt denna lösning är ett mysterium. BMWn har dessutom autoklimat vilket gör att den kyler på somrarna. Dvs bilen väljer själv om den ska värma eller kyla beroende på utetemperatur och kupétemperatur.
Precis så är det ju på V60 TE...
Jag förkyler kupén med batteriet på sommaren.. Väldigt skönt. :)

Märkligt att dom verkar gör det sämre på nyare modeller! :(
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kylning av kupen på sommaren är en av mina favoritfunktioner :D Det går dock bara att göra när bilen är ansluten till ett uttag, iallafall om det ska bli kallt när det är jättevarmt ute.

Har för mig att det går att kyla lite snabbt även utan att den är ansluten med. Men ingen längre stund.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]