Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
EjS skrev:
Det är troligen inte nytt problem. Åker i en gammal Cadillac där rekommanderat tryck är 2 eller 2.1.

Det ändrades från högre tryck pga. Klagomål för vibrationer i drivlinan.

Jag åkte med 2.7 och märkte ingen skillnad fast komforten är mycket mycket bättre med rekommanderat tryck 2 bar. Visst slits däcken mer men komfort och buller bättre.

Omöjligt att köra på bana med 2 bar dock.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller med, har för länge sedan fuskat lite med bilsport och de här höga däcktrycken är inget som behövs i vanlig trafik. Vill man köra på bana så är det något helt annat. Nu är jag lite elak, men för de som har problem med däckslitage är det nog oftast körsättet som är boven och många hästkrafter i motor. Sedan kan däck bli snedslitna men då ska man kolla upp spindelleder och andra gummiupphängningar om de börjar bli slitna/glappa, samt kosta på sig en hjulkontroll/inställning. Eller så kan man kompensera genom att kraftigt öka däckstryket så att bilen rullar mera på mittdelen av däcket, men man lurar bara sig själv då de slitna delar fortfarande sitter kvar och bilen har totalt sett en sämre väghållning/körbarhet. :wink:
Användarvisningsbild
av ThomasT
AndS skrev:
EjS skrev:Omöjligt att köra på bana med 2 bar dock.
Håller med, har för länge sedan fuskat lite med bilsport och de här höga däcktrycken är inget som behövs i vanlig trafik. Vill man köra på bana så är det något helt annat.
Jag vet inte vad ni baserar era erfarenheter på, men med r-däck så är varmtryck i regionen 2.0-2.2 ofta optimalt. Vad gäller gatdäck så börjar de senaste generationerna sportdäck närma sig detta. Jag körde på mantorp i somras med Michelin Supersport och 2.2bar(fram) och 2.4bar(bak) varmtryck. Däcken uppförde sig väldigt bra, över förväntan faktiskt.

.
av AndS
ThomasT skrev:
AndS skrev:
EjS skrev:Omöjligt att köra på bana med 2 bar dock.
Håller med, har för länge sedan fuskat lite med bilsport och de här höga däcktrycken är inget som behövs i vanlig trafik. Vill man köra på bana så är det något helt annat.
Jag vet inte vad ni baserar era erfarenheter på, men med r-däck så är varmtryck i regionen 2.0-2.2 ofta optimalt. Vad gäller gatdäck så börjar de senaste generationerna sportdäck närma sig detta. Jag körde på mantorp i somras med Michelin Supersport och 2.2bar(fram) och 2.4bar(bak) varmtryck. Däcken uppförde sig väldigt bra, över förväntan faktiskt.
.
Säger inte emot dig, som jag skrev är det länge sedan jag sysslade med sporten. Det jag mest reagerar över de foruminlägg där man ger rådet att pumpa upp däcken mot 3.0 nivå med olika motiv vilket jag inte förstår riktigt.
Användarvisningsbild
av Robbi
I mitt senaste serviceprotokoll stod det att däcktryck kollat att vara 2.8. Tyckte det lät mycket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
AndS skrev:
ThomasT skrev:
AndS skrev:Håller med, har för länge sedan fuskat lite med bilsport och de här höga däcktrycken är inget som behövs i vanlig trafik. Vill man köra på bana så är det något helt annat.
.
Säger inte emot dig, som jag skrev är det länge sedan jag sysslade med sporten. Det jag mest reagerar över de foruminlägg där man ger rådet att pumpa upp däcken mot 3.0 nivå med olika motiv vilket jag inte förstår riktigt.
Ja, den fighten har jag tröttnat på. Det kvittar vilka argument man lägger upp, för folk har "sett på internet" att man måste ha jätte höga tryck samt att bil- och däckstillverkare har en konspiration ihop för att få oss att handla mer däck... ;)

.
Användarvisningsbild
av EjS
Stämmer att racingdäck i rätt dimension kör på 2.2-2.4 bar. Brorsans GT3 ska släpps ut luft innan han åker på bana.
Men för oss med vanliga bilar som kör skiten ur dom på bana ger det problem med hög profil og lågt däcktryck.

Användarvisningsbild
av ThomasT
EjS skrev:Stämmer att racingdäck i rätt dimension kör på 2.2-2.4 bar. Brorsans GT3 ska släpps ut luft innan han åker på bana.
Men för oss med vanliga bilar som kör skiten ur dom på bana ger det problem med hög profil og lågt däcktryck.
Nu är ju inte Michelin Supersport ett racingdäck utan "bara" ett riktigt grymt gatdäck. Men som du skriver, kör man på däck som inte är tänkta att plågas så får man problem med skuldrorna mm.

.
av AndS
EjS skrev:Stämmer att racingdäck i rätt dimension kör på 2.2-2.4 bar. Brorsans GT3 ska släpps ut luft innan han åker på bana.
Jo men det är precis det vi är inne på att när man kör på vanlig väg behövs inte extra höga däckstryck. :wink:
Och många av dem som hävdar att det krävs betydligt högre däckstryck på normal väg har nog aldrig provat var gränsen går för sin bil på bana (bara gissning). I de flesta fall är det förarens förmåga och sedan chassiet som skapar problem om man testar sin bil på bana.
Användarvisningsbild
av EjS
Jovisst. 2.2 bar är underbart både buller- och komfortmäsigt jämnfört med de 2.8 jag åkte innan. Känns faktisk bäst i motorvägshastighet där bullernivån är mycket bättre.

Ang. bana är det ju inte farligt att åka med 2.2 bar i vanlig bil. Däcken slits bara och fälgen risker att slå i vägen. Men vagnen svänger ändå :)

Användarvisningsbild
av Derank
jag kör med 2,2 på 18" på XC60in på sommar, och 2,4 på 17" vinter körde 2,2 runt om på v70in ochså, 17tum 2,8 blir ju bara jobbigt i längden,

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]