- ons 08 mar 2017, 11:39
#1156172
EjS skrev:Håller med, har för länge sedan fuskat lite med bilsport och de här höga däcktrycken är inget som behövs i vanlig trafik. Vill man köra på bana så är det något helt annat. Nu är jag lite elak, men för de som har problem med däckslitage är det nog oftast körsättet som är boven och många hästkrafter i motor. Sedan kan däck bli snedslitna men då ska man kolla upp spindelleder och andra gummiupphängningar om de börjar bli slitna/glappa, samt kosta på sig en hjulkontroll/inställning. Eller så kan man kompensera genom att kraftigt öka däckstryket så att bilen rullar mera på mittdelen av däcket, men man lurar bara sig själv då de slitna delar fortfarande sitter kvar och bilen har totalt sett en sämre väghållning/körbarhet.
Det är troligen inte nytt problem. Åker i en gammal Cadillac där rekommanderat tryck är 2 eller 2.1.
Det ändrades från högre tryck pga. Klagomål för vibrationer i drivlinan.
Jag åkte med 2.7 och märkte ingen skillnad fast komforten är mycket mycket bättre med rekommanderat tryck 2 bar. Visst slits däcken mer men komfort och buller bättre.
Omöjligt att köra på bana med 2 bar dock.
Sent from my iPhone using Tapatalk

V90 CC D4 AWD - 17