Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Hoppades väl att det var en tjänstebilsåkare som skulle ha den på 36 månaders leasing och att det inte var en privatbilsköpare.[/quote]

Blir det mindre vindbrus då ??:-/

Att justera in "någon" karossdel i efterhand är en mardröm Då detta inte är något verkstaden har någon större rutin på och kan ta hur lång tid som helst behöver ej bli bra för den delen om fel person får jobbet
När väl det ser bra ut så kan det låta fan i bilen

Skulle jag få en bil med ett passningsfel så har jag förmånen att kunna vända mig till våran kaross/plåt avd dom killarna syslar ofta med just injusteringar då det blir en del byten av grejer
Så har ni problem med inpassningen på karossdetaljer är mitt tips att välja en ÅF (om det är möjligt) som har plåt avd i huset

//Gooose
Användarvisningsbild
av Derank
Man undrar ju fortfarande hur de kan släppa ut bilen såhär, de har ju garanterat sett det när de synat den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:Hoppades väl att det var en tjänstebilsåkare som skulle ha den på 36 månaders leasing och att det inte var en privatbilsköpare.
Blir det mindre vindbrus då ??:-/
//Gooose[/quote]

Självklart inte, men jag har sett hur totalt ointresserade av bilen många tjänstebilsåkare är, för att inte tala om hur ovarsamma de är om bilen.
av Johanu71
VolvoB20 skrev:
Självklart inte, men jag har sett hur totalt ointresserade av bilen många tjänstebilsåkare är, för att inte tala om hur ovarsamma de är om bilen.
Håller med. Sitter i en ärvd lånebil nu i väntan på den nya då jag slagit i miltaket på min.
En V70 MY16 med 2000 mil på mätaren. Baken ser ut som någon kört den i en grusskross. Hela bakre kofångaren är full med lastrepor samt p-skador och diverse märken från back med släp skulle jag tro. Ena sidan har en stor p-skada och automattvättarna har gjort sitt i lacken. Mer skavanker än vad jag samlat på mig på 17 år med tjänstebil.
Visst, en tjänstebil är inte min bil men jag behandlar mina tjänstebilar som om de vore mina egna. Jag snittar 6000 mil om året. Då vill jag ha en fräsch och snygg bil. Men jag vet många som skiter fullständigt i sina tjänstebilar.
av Gorban
Jag hade en V90 D4 som lånebil idag. Höger bakdörr hade riktigt dålig inpassning.
av semmelman
mikeS80 skrev:Det är lite svårt att kommentera en så pass liten bild som den senaste om man som jag vill studera kromlisten i detalj i både över och underkant av rutan.

Jag bifogar därför denna bild på en slumpvist fotad V90. Notera att den övre kromlisten på rutorna från bagage, bakre dörr, främre dörr ser ut att vara hyfsat inpassade och bilda en båge medan nedre kromlisten hackar sig fram från bagage, bakre dörr, främre dörr precis som karossvecket som inte heller harmoniserar. Skulle man försöka få nedre delen av kromlisten att haromisera på denna bil finns en risk att man skulle hamna i samma dilemma som för din bil dvs. en glipa i överkantpå främre dörren istället.
V90 D4.jpg
Fast den bakdörren är det nog bara att hänga lite på så den går ner nån mm i bakkanten så blir den nästan bra (eller såvida man ska knacka ner låsbygeln en mm). Å banka ner listen på framdörren.
Jag har f ö fått denna dörrlist-linjera-sjuka på huvet och kollar alla bilar jag ser om den där linjen linjerar, speciellt med bilar som har aluminium-list just där, väldigt viktigt att den linjen är rak å snygg hela vägen, viktigaste linjen på hela bilen, annars tror man att nån dörr hänger eller att det rostar under listen så den petar upp, speciellt vanligt tyckte jag det var på några årsmodeller på Golf, de brukar ofta peka upp (å va rost under), skitfult. Det gäller f ö äldre volvos oxå ibland, och som man ser just nu helt nya volvos. Det är ju dåligt alltså. Däremot är jag ingen list-nazist, lister kan få guppa en halv millimeter upp å ner det är okej, men inte två, det är ju viktigare att gummilisterna runt dörrarna tätar mot karossen. Har också kollat några nyare V60 jag sett på parkeringar och ganska ofta som bakdörren sitter lite sådär. Nåt de får jobba på på Volvo, kanske byta ut den dörrpassnings-killen eller ge honom bättre glasögon.
av HarleyCorv
Väntar på min S90 D3, levereras om ca 3 veckor jag har sett tidigare 90 bilar med sådär karosspassning där midjelinjen inte harmonierar. Det första jag kontrollerar är karossen vid lev.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]