Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
I 200 kmh är påfrestningen mest neråt om den är rätt designet. Sedan blir kraften i längdled mer än uppvägd av kraften neråt i en bromsning i 200 kmh.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av perhall
Jag vidhåller att man öht inte kan jämföra en bil med nordiska resp. kontinentala vinterdäck i hög fart. Körde nyligen 200 mil i en Phaeton med kontinentala vinterdäck. Hur stabil som helst i 170-220. Mycket stabilare än min Audi med nordiska, vilket inte alls skulle vara fallet om de varit bestyckade med likadana däck
av macattac
EjS skrev:I 200 kmh är påfrestningen mest neråt om den är rätt designet. Sedan blir kraften i längdled mer än uppvägd av kraften neråt i en bromsning i 200 kmh.

Sent from my iPhone using Tapatalk
my point exactly....när bilen bromsar vill takboxen bl.a fortsätta framåt (därför du känner att du trycks framåt vid kraftig inbromsning)...vi skippar fysiska formler, men krafterna som materialet utsätts för i 200km/h kontra 100km/h är oerhört mycket större. du kan säkert googla fram någon g-krafts beräknarna så kan du få fram det. därtill får du lägga till materialets hållbarhetsfaktor....finns en anledning att de är specade till max 130-135 km/h. fästena utsätts för väldigt mycket och till slut kan de gå av. Det är inte jättetjocka "gripklor" som sitter runt takräcket, har varit vittne till en smäll när takboxen fortsatte rakt fram - som tur var över ett fält i frankrike och ingen skadades, och tidigt 90-tal så troligen har väl saker blivit bättre men ändå.

kör hur ni vill, men jag blir på riktigt förbannad när man blir omdundrad av en bil med takbox (ganska ofta Q7 eller annan SUV) i 180. så ja....nu ska jag inte vara mer moralkärring :)
av Malmstroem
Jag behöver inte googla. Friktionen på däcken är inte högre vid 200 km/h än vid 100 km/h. Därmed kan får du samma g-kraft när du bromsar fullt (i alla fall tillräckligt nära för den här diskussionen.) Kraften på boxen blir därmed i princip samma när du bromsar fullt från 100 km/h eller från 200 km/h.

Krockar du däremot så blir kraften betydligt högre...

Kraften från luftmotståndet är också betydligt högre vid 200 km/h...

Kraften från bromsning är det däremot samma.
av Jacobsson
för ett par år sedan skulle jag köpa en motorsåg på en säljsite för just motorredskap.
Det var en riktigt seriös säljare som köpte billigt, renoverade och sålde dyrt men med garanti.
Jag slog till och han sa att han kunde lämna den hemma hos mig. Sagt och gjort svängde han upp med bilen där han hade ca 10st motorsågar i takboxen...
Tänk er den i en krock i 200...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: Kraften från luftmotståndet är också betydligt högre vid 200 km/h...
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Sen kan det väl bli väldigt olika krafter på boxen, allt från att tryckas ned, till mycket starka lyftkrafter beroende på boxens o bilens form och var den är monterad.
Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev:Ett kontintentalt vinterdäck, t ex Conti TS850, är väl ett vinterdäck?
Ja, dom är gjorda för "riktig" vinter och har gummiblandning för minusgrader. Dom står med på Stro's lista över godkända vinterdäck.
http://www.stro.se/information/vinterda ... 7-sverige/
VolvoB20 skrev: Visst är det godkänt i Sverige, Det finns en uppsjö av lite hårdare centraleuropeiska friktionsdäck som ligger bra i 200 km/h på autobahn, jag har haft sådana. Däremot är de mycket sämre på is om man jämför med mjuka nordiska friktionsdäck, de nordiska smälter dock nästan om du kör +200 på torr väg med dem.

Ett Nokian R2 Friktion är ju tex bara godkänt till 170 km/h

Ett Michelin Lattitude friktion till 240 km/h.

Båda är godkända vinterdäck i Sverige
Beror på vilket Lattitude det är.. De Michelin Lattitude som är framtagna för vinter och vintertemperaturer är:
Latitude Alpin HP
Latitude X Ice North
Latitude X Ice
Latitude Alpin
XC90_Executive skrev:Jag har vinterdäck som är specat till 270km/h. :wink: Är hittills väldigt imponerad av dom på svenskt vinterväglag också! :D
Vilka däck kör du med?

Gorban skrev: Jag kör givetvis med europeiska friktionsdäck vilket givetvis är godkända som vinterdäck i Sverige och certifierade för hastigheter över 200 km/h. Jag kör mest bil i Göteborg och Halland där vi har plusgrader och ingen snö större delen av vintern.
Beror som sagt på om dom är framtagna för vinterväglag/temperaturer.
Finns dom med på stro's lista ska dom vara okej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu motsäger du ju dig själv och länkar själv till centraleuropesiska däck som du säger inte är godkända.
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev: Kör du Centraleuropeiska friktionsdäck ? De nordiska brukar inte vara kul i 200 km/h, och brukar också nästan smälta och slitas något hemskt i 200 km/h.
Ska han byta till vinterdäck vid gränsen menar du? Friktionsdäcken som räknas som vinterdäck slits mkt i högre hastighet p.g.a att gummit är anpassat för lägre temperaturer. Ett centraleuropeiskt friktionsdäck som inte skulle slitas lika mkt är inte ett vinterdäck då det inte är framtaget specifikt för vinterförhållanden... Och vare sig duger eller är godkänt som vinterdäck i Sverige. (det finns kanske friktionsdäck som sälja även i Centraleuropa som är anpassade för kallt nordiskt klimat, men då är det vinterdäck med alptoppssymbolen vi pratar om.)
joel80 skrev: Beror på vilket Lattitude det är.. De Michelin Lattitude som är framtagna för vinter och vintertemperaturer är:
Latitude Alpin HP
Latitude X Ice North
Latitude X Ice
Latitude Alpin
Latitude Alpin HP är ett centraleuropesikt friktiondäck i hårt gummi som klarar 240 km/h på torr asfalt utan att smälta, det är också med på STRO listan och är visst godkänt. Jag har kört dessa och de ligger bra i +200 men är rätt hala på blankis om man jämför med ett riktigt nordiskt friktionsdäck som är supermjukt,greppar bra på is men är grymt slingrigt i höga hastigheter.

Latitude X Ice är nordiskt, mycket mjukare och klarar bara 190 km/h. Grymt mycket bättre på is, men inte något att köra fort med.

Båda är godkända och med på STRO listan
Användarvisningsbild
av Derank
Herregud vilka bekymmer alla har med hur var och när folk kör.

Kan vi inte vara konstatera att ts tycker att bilen var stabil i 190kmph och skita i vad han har på taket och vilket däcktryk han har och vad han åt till frukost. .....

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]