Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

falkn skrev:Jag funderar på att lägga till subwoofern på min beställning. Sista ändringsdatum passeras om en vecka. Någon som kan uttala sig om skillnaderna mellan enbart HP och HP + sub?
Det tycker jag definitivt att du ska göra...
Nu ångrar jag mig fett..

Det måste vara jäkla skillnad med subben, kan inte tänka mig annat. Det är väldigt "fattigt" med bas i HP-n.
Jag tyckte att det lät lite fattigt från början, och visst saknas en del av basen när jag har bakgrundsmusik på. Men drar jag på några steg känns det som att basen hänger med riktigt bra. Och som nån mer sa, ingen dist alls som jag märkt. Dock kör jag knappt upp till hälften av max-volym, mer klarar inte öronen av för min del.
SundanceKid skrev:Har lagt till b&w i min bil idag. Men blev lite orolig när jag satte mig i en bil hos handlaren och provspelade. Det spelade inte alls som jag förväntat mig. Jag hörde nån som sa ordet magiskt, det är rent utsagt fel.

Skickat från min Iphone
Jag upplever B&W systemet som helt fantastiskt!
Verkligen mer än nöjd, och speciellt nu efter några veckors spelande!

Men det ställer så mycket höga krav på ljuskällan.
Spotify med ljudkvalité -extreme kvalité inställt är gränsfall att det räcker till..

Jag kör mycket från soundcloud och andra källor nu istället för att kunna spela systemet fullt ut :)

Vad har du använt för ljuskälla?

Skickat från min android
Goldenbroker skrev:
SundanceKid skrev:Har lagt till b&w i min bil idag. Men blev lite orolig när jag satte mig i en bil hos handlaren och provspelade. Det spelade inte alls som jag förväntat mig. Jag hörde nån som sa ordet magiskt, det är rent utsagt fel.

Skickat från min Iphone

Men det ställer så mycket högre krav på ljuskällan än jag tidigare upplevt.
Spotify med ljudkvalité -extreme kvalité inställt är gränsfall att det räcker till..

Jag kör mycket från soundcloud och andra källor nu istället för att kunna spela systemet fullt ut :)

Skickat från min android
Är inte SoundCloud ännu sämre än Spotify?
Är väl bara Tidal av de större streamingtjänsterna som erbjuder lossless än så länge. Hoppas verkligen de andra hakar på snart.
Goldenbroker skrev:

Skickat från min Iphone
Verkligen mer än nöjd, och speciellt nu efter några veckors spelande!

Men det ställer så mycket höga krav på ljuskällan.

Skickat från min android
Jag har testat Spotify, Deezer, Apple Music och Tidal. Tidal lossless är outstanding när det gäller ljudkvalitet men kostnaden är för hög då jag även behöver familjeabonnemang på Spotify. Deezer har den bästa appen rent funktionellt och utseendemässigt. Spotify med högsta ljudkvalitet låter mycket bra med B&W men det är stor kvalitetsskillnad mellan olika låtar. Det verkar bero på hur de är producerade och mixade. En del låtar låter väldigt platt medan andra har en fantastisk dynamik i ljudet.
Gorban skrev:Det verkar bero på hur de är producerade och mixade. En del låtar låter väldigt platt medan andra har en fantastisk dynamik i ljudet.
Beror ju mycket på om bilen står stilla och är tyst eller rullar, och vad musiken är producerad för för miljö att spelas i.

CD kvalitet har ju 96 dB dynamik-omfång, Utnyttjar du det fullt ut i inspelningen och vill höra de svagaste partierna när bilen rullar med 75 dB i bakgrundsnivå kommer du behöva köra 75 db+96 db = 171 db i de starkaste partierna i bilen.

171 db är inge bra för öronen,,, därför komprimerar man dynamiken innan man lägger den på CDn, Hur hårt man komprimerar beror på var man tror att folk kommer att lyssnar på den.

För billyssnande trycker man kanske ihop de där 96 dB som signalen stöder till 10-25 db dynamik som passar när bilen rullar, står du parkerad med motorn av hade kanske 65 db varit perfekt istället. Ju bullrigare miljö du producerar för, ju hårdare komprimerar du.

Idealet vore att man köpte ljudet i 96 dB och sedan komprimerar man själv just in time, olika mycket beroende på bakgrundsljud.

Bild
Ok, här kommer en möjligen korkad fråga...
Har beställt min V90 CC med Bowers & Wilkins men valde inte Apple Car Play då jag hört att den är "sådär".
Frågan är: Om jag kopplar in min iPhone med en sladd (USB-uttaget), får jag bättre ljudkvalitet med Spotify från mobilen då? Eller blir det samma som att köra Bluetooth? Eller kan inte den vanliga USB:n överföra ljud till bilen??

Spotify-appen som man kan ladda ned i Volvon, den går inte att köra i offline-läge väl? Kan bli många GB om man lyssnar via den eller? Blir ljudet bättre via den inbyggda appen än via Bluetooth eller USB? ?:-/
JanneP77 skrev:Ok, här kommer en möjligen korkad fråga...
Har beställt min V90 CC med Bowers & Wilkins men valde inte Apple Car Play då jag hört att den är "sådär".
Frågan är: Om jag kopplar in min iPhone med en sladd (USB-uttaget), får jag bättre ljudkvalitet med Spotify från mobilen då? Eller blir det samma som att köra Bluetooth? Eller kan inte den vanliga USB:n överföra ljud till bilen??

Spotify-appen som man kan ladda ned i Volvon, den går inte att köra i offline-läge väl? Kan bli många GB om man lyssnar via den eller? Blir ljudet bättre via den inbyggda appen än via Bluetooth eller USB? ?:-/
Enbart USB-sladd räcker inte för att skicka ljudet till bilen. Det krävs någon form av applikation - antingen carplay som skickar ljudet till bilen eller bilens spelare som kan läsa från usb-minne. Jag har aldrig provat det senare så någon annan kanske kan svara på hur väl det fungerar med iphone. Carplay fungerar för övrigt bra för mig men gör egentligen precis samma saker som inbyggda appar som spotify, tunein, telefon och navigation, bara lite snabbare men med mer begränsad funktionalitet (det går t.ex inte söka i carplay-spotify)
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]