Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
Alla Volvo 850 såldes också utan voc. Det jag menar är att utvecklingen går dit.
I mitt hus t.ex kan jag styra varenda vägguttag individuellt och se varenda temp, förbrukning, flöde allt från dator och mobil.
Allt sånt gör ju såklart att det blir mer lättsålt och jag ser även en tendens att fler har det som krav när de köper hus.

Detta gäller bilar också

Skickat från min Iphone
av dissonans
Det är en sak att det gör det mer lättsålt, det är en annan sak att bilar utan det inte går att sälja.
Vill man inte ha voc ska man inte köpa det, vill man ha det ska man köpa det. Bilen kommer gå att sälja oavsett.
Jag (enligt mina prioriteringar) skulle säga att det är viktigare att ha värmaren än voc.
Det finns ganska många som inte tycker om att betala abonnemangsavgifter, så för en sådan andrahandsköpare har voc snarare ett negativt värde om tre år.
av AndS
SundanceKid skrev:Bilen blir inte lätt att sälja utan detta. Idag går det sälja utan men inte om nåt år.

Skickat från min Iphone
Var lite seriös nu det finns ingen substans ditt påstående. Det samma gäller ett senare inlägg gällande hus.
Du måste ju vikta vad bilen kostade som ny och vad du får betalt för den när den ska säljas. Lättare att sälja, ja, men kostnaden för ditt bilägande kanske är avsevärt mycket högre.
av skullen
Får man fråga TS varför du inte skulle välja VOC? Lite Vellingeberoende på hur många år du ska ha kvar bilen så kan jag nog garantera att du i kronor och ören kommer få tillbaka minst de pengar extra som VOC kostar idag, den dag du säljer den.
Om man då bortser från fördelen med körjournal, påminnelse om att bilen är olåst, hjälp vid olycka etc.

Angående värmare skulle jag säga att det mer och mer blivit en "standard" på nya bilar, i alla fall dieselbilar. I alla fall lite större bilar, i princip inga Mondeo, Passater eller Volvo säljs väl utan. Lite annorlunda kanske det är på Audi/Bmw/Mb där det kostar 15-20 extra, men även där är det vanligt.
Jag byter bil ofta och det märks tydligt skillnad på att sälja en bil med eller utan värmare.
av perhall
Det går utmärkt att sälja en V90 utan värmare, en XC70 med tvåhjulsdrift, en Q7 utan navi, en Allroad utan dragkrok etc.

Att köpa utrustning bara för att bilen ska bli lättsåld är sällan en bra affär...
Användarvisningsbild
av joel80
Sant att en bil utan VOC kommer gå att sälja.. Den kanske inte blir lika lättsåld , men för rätt pris blir nästan allt sålt. Då är det värre med dieselmotorn.. ;) Ska man ha bilen lite längre.. Säg 6-8 år.. Är det inte helt omöjligt att vi har ett datum framöver som förbjuder dieselbilar i städer.

Paris, Madrid, Aten och Mexico City förbjuder dieselmotorer till 2025.. Och Tyskland är ev på gång också med sina miljözoner. Norge har lagar som tillåter tillfälligt förbud av dieselbilar när luften är för dålig.

Så VOC i bilen eller inte kommer nog inte vara det avgörande. ;)
Se bara till att sälja era dieselbilar i tid... ;)
Användarvisningsbild
av eperste
Vonschneider skrev:
J0NSS0N skrev:
Vonschneider skrev:Tack för alla åsikter, tar dem till mig.

Jag kommer inte att välja värmare oavsett, utan i så fall Volvo on call om jag ska komplettera med någonting. Tror inte bilen blir svårsåld om den saknar den ena eller andra utrustningen, man köper den bil som passar en själv och hur många bilar som rullar på vägarna har egentligen en parkeringsvärmare? Vi som är på detta forumet har kanske spenderat lite för mycket tid i byggsimulatorn och övervägt utrustningen en gång för mycket! :wink: Eller?
Känns som att jag borde överväga VOC i alla fall, ska tala med min säljare i den kommande veckan.
Jag var inne på att välja enbart VOC men det gick inte enligt de två säljare jag pratade med utan man måste ha värmaren.
Men enligt hemsidan går det ju att välja, säljarna menade kanske att det inte är praktiskt? Det var lite därför jag startade denna tråden, för att kolla om det var en dum idé att "bara" välja Volvo On Call.
Värmare är standard i volvo dieslar sedan många år tillbaka, VOC är ett tillbehör till värmaren så att den kan styras via en APP i telefonen, har man inte VOC så måste man programmera värmaren med spakarna vid ratten, En annan fördel som följer med är att man bla kan kolla via telefonen vad bilen finns, låsa/låsa upp, samt kalla på hjälp via en knapp i bilen. Har haft VOC på dom senaste 3 bilarna, och vill inte vara utan det
av Vonschneider
skullen skrev:Får man fråga TS varför du inte skulle välja VOC? Lite Vellingeberoende på hur många år du ska ha kvar bilen så kan jag nog garantera att du i kronor och ören kommer få tillbaka minst de pengar extra som VOC kostar idag, den dag du säljer den.
Om man då bortser från fördelen med körjournal, påminnelse om att bilen är olåst, hjälp vid olycka etc.

Angående värmare skulle jag säga att det mer och mer blivit en "standard" på nya bilar, i alla fall dieselbilar. I alla fall lite större bilar, i princip inga Mondeo, Passater eller Volvo säljs väl utan. Lite annorlunda kanske det är på Audi/Bmw/Mb där det kostar 15-20 extra, men även där är det vanligt.
Jag byter bil ofta och det märks tydligt skillnad på att sälja en bil med eller utan värmare.
Anledningen till att jag inte valde just VOC var att jag prioriterade annan utrustning, och var väl inte hos säljaren helt övertygad om att det var någonting som jag var tvungen att välja. Det blir en D4 motor om jag glömt nämna det, och detta blir min första Volvo och den andra bilen som jag speccar som ny.
Användarvisningsbild
av joel80
eperste skrev:
Värmare är standard i volvo dieslar sedan många år tillbaka, VOC är ett tillbehör till värmaren så att den kan styras via en APP i telefonen, har man inte VOC så måste man programmera värmaren med spakarna vid ratten, En annan fördel som följer med är att man bla kan kolla via telefonen vad bilen finns, låsa/låsa upp, samt kalla på hjälp via en knapp i bilen. Har haft VOC på dom senaste 3 bilarna, och vill inte vara utan det
VOC är inte bara ett tillbehör till värmare. Det är även en säkerhetsfunktion där bilen kan ringa upp räddningstjänsten om det behövs, automatisk körjournalen och remotefunktion av lås. Jag har flera gånger fått meddelande i telefon om att jag glömt att låsa, och kan då göra det via mobilen. Har också haft användning av att kunna låsa upp via mobilen när någon ska hämta nått ur min parkerade bil och jag inte är på plats.

Men det är såklart inviduellt vad man vill betala för och man har ju oftast inte obegränsad budget när man köper bil. :)
Men att bara kalla det tillbehör till värmaren är inte riktigt rätt..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]