Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Låter megabullshit....Sista procenterna ström man laddar i batteriet tar ju väldigt lång tid och man kan inte brassa på med massa ampere i slutet av laddcyckeln. även om man trycker på med 5-10 A så är det ju bara 1/10-dels hästkraft man kan bromsa viket inte ens är märkbart. Ska du ladda sista 15% får du väl göra en inbromsning 100-0 km/h som tar 20-30 mil och 1-2 timar. :P
Håller med om att det låter skumt och inget jag försvarar. Det jag ser är:
* manuell laddning till 100%: värmaren funkar
* landsvägskörning 500 km: värmaren funkar inte
Den har nu tre gånger varit inne på Volvo för detta och de har vid varje tillfälle justerat laddnivå, uppdaterat SW, kontrollmätt batteri mm.

Har aldrig haft det problemet med mina S60 på 15 år...
En generator klarar inte att ladda ett batteri till 100% under körning har inte gjort detta på länge
Relevant siffra är någonstans mellan 75-85% med generatorns hjälp beroende på bilmodell och nu på vintern så är det väl än lägre då man använder en hel del ström så blir det inte mycket kvar till batteriet

Dagens bilar skall som sagt ha utrymme för att kunna ge ström tex vid bromsning och en generator som jobbar för fullt
sabbar miljö värdena och gör då att förbrukningen inte blir som önskat enl alla labb tester

När du laddar ett batteri med extern laddare är det väldigt viktigt att man följer tillverkarens instruktioner (står i instruktionsboken)
Du får INTE ladda på båda batteripolerna då lurar du datorn som styr laddningsbehovet utan en på pluspolen och en i Chassiet/jodpunkt i karossen

Får inte i Volvos fall BMS sensorn reda på att ström tillförs batteriet så kan man enkelt säga att allt kukar ur Vet inte datorn att det finns ström så kommer meddelandet i displayen

Det kan jämföras med att Du hela tiden sätter in pengar på kontot men frugan är där direkt och plockar ut dom Du lever då i tron att kontot är fullt vilket det inte är i Verkligheten

buzztr är det On call som strular eller får du massa meddelanden som inte finns i bilen ? On call förmedlar oftast bara infon som bilen ger tänkte mer så att man letar i rätt ända

//Gooose
mikolsson skrev:Tyvärr är det så.
Det är inte annat än fel på den. Volvo har den mer än jag själv har den, jag kör runt i en XC60 eller något liknande.

Navigation hänger sig.
VOC funkar inte.
Värmaren startar inte utan indikerar låg batterispänning.
Sportifyappen är ett skämt.
Det har regnat in i den från backspegeln (verkar vara löst).

Bilens mjukvaror är långt ifrån färdigutvecklad och bilen borde inte säljas till slutkund överhuvudtaget.

Är det fler som upplever sin nya Volvo på samma sätt?

Dessvärre måste jag instämma i mikolsson's omdöme.
Har aldrig haft en bil som har tillbringat så mycket tid och varit så många gånger på verkstad.
Efter mer än 15 verkstadsbesök inom 10 månader så tappade jag räkningen...

Kort summering om mina fel sedan jag hämtade ut den ny månadsskiftet Jan/Feb 2016:
- Felaktig klimatanläggning/styrning. Vid längre tids körning så började klimatanläggningen skicka kall-luft på mitt-utblåsen fram och full värme på golvet. Flertal försök med programuppdateringar och kalibreringar av spjäll med både bättre och sämre resultat.
Slutlig åtgärd, fullständig uppdatering av hela värmesystemet till 2017 spec :shock: (tydligen ändrat från 2016) med nytt värmepaket, förångare, styrenhet, luftfördelningssystem.
Efter den sista åtgärden nu i november så verkar klimatanläggningen fungera ok.
-Bakre kofångare felaktigt inpassad. Med följd att baklucka och kofångare har skavt mot varann. Skall omlackeras, ej utfört än.
-Byte av alla 4 bromsskivor, på grund av skrikljud i bromsar. Nu hjälpte inte det, så nästa åtgärd är att bromsbeläggen skall bytas vid nästa service.
-Yttertemperaturmätning felaktig (+/-10C), skifte av givare.
-Modem kopplar inte upp, programvaruuppdatering.
-"Blinkersfel", skifte av modul i ratt/rattstång (?)
-Höger ytterbackspegel håller ej minne, skall bytas motor vid nästa service.
-Döda vinkelsensor service krävs, kontroll vid nästa service.

Utöver ovanstående så upplever även jag samma problem som tidigare avhandlats mycket, VOC-programmeringsfel, Spotify-App långsam uppkoppling plus diverse diverse andra programvarufel vilka sakta har blivit bättre efter varje programvaruuppdatering.

Nu vet jag att många kommer att bli upprörda när man skriver negativt om kvalitén på XC90 på ett Volvo forum men dessvärre så är det så verkligheten ser ut, iallafall på (min) MY2016. Vet inte om det har hunnit bli bättre på MY2017?
Detta med kvalitetsproblem har ju även avhandlats i många andra forum och tidskrifter. I något av de senare Auto-Motorsport så avråder dom till köp av XC90 p.g.a. alla kvalitetsproblem.

Vill inte kasta någon skugga på verkstaden, dom har varit hjälpsamma och jag får lånebil vid varje verkstadsbesök men det tar ändå mycket tid och kraft för varje fel som dyker upp.
Gången är ju oftast ett besök för felsökning, sen vänta in åtgärdsförslag från Volvo vilket ofta har varit programuppdatering med ett nytt besök som följd. Och om det inte hjälper ett nytt besök för utbyte av hårdvara.

Utan att överdriva så har min bil spenderat över 1 månad (längsta verkstadsbesöket nästan 3 veckor)på verkstad inom en 10 månaders period, och det kan man kanske ifrågasätta :???:
Som lånebil så har jag avhandlat V70, V90, V60, XC90 D5AWD, XC90 D4AWD så jag börjar få skapligt översikt av programutbudet iallafall :D

Själv kommer jag från BMW senast innan och inte upplevt något liknande i antal garantiärenden och verkstadsbesök.
Sista varvet i offertrundan innan jag bestämde mig för XC90'n så stod jag och vägde mellan XC90 och Lexus RX450H.
Prismässigt så var det jämt skägg mellan dessa två, och vid en eller annan tur till verkstaden så har man väl faktiskt funderat på om det kanske hade blivit några mindre verkstadsbesök om man hade gått på RX450H istället... ;-//
gooose skrev:En generator klarar inte att ladda ett batteri till 100% under körning har inte gjort detta på länge

Dagens bilar skall som sagt ha utrymme för att kunna ge ström tex vid bromsning och en generator som jobbar för fullt
sabbar miljö värdena och gör då att förbrukningen inte blir som önskat enl alla labb tester

buzztr är det On call som strular eller får du massa meddelanden som inte finns i bilen ? On call förmedlar oftast bara infon som bilen ger tänkte mer så att man letar i rätt ända
Både On Call som strular samt att jag ibland får diverse felmeddelanden direkt i bilen.

Värmaren i V90 har efter varje service bara startat en gång direkt efter servicarna. Då har Volvo-verkstan förutom uppgraderingar även laddat batteriet, förhoppningsvis på ett korrekt sätt.
I mina olika S60 som jag haft (i 15 års tid, 50.000 mil), så har värmarna alltid startat.

Har från min Volvo-verkstad fått höra att det dyker upp fler och fler S/V90 med snarlika problem som jag har (VOC strular mycket, samt värmaren startar inte).

Jag kan inte låta bli att tycka att det är märkligt om man ska förlita sig på inbromsningar för att få batteriet laddat till en nivå där värmaren ska fungera. Jag har kört 65 mil idag på norrländska inlandsvägar. Antalet inbromsningar var i storleksordningen två i timmen.
Har också fått flertalet varningar om att värmaren inte går starta för att säkerställa laddningsnivån. Först avfärdade jag det som en tillfällighet pga några korta körsträckor.

Nu vid eftertanke så har det ev. med senaste servicen att göra. Körde massor med värmare både under okt, nov och december utan några problem.
Nu efter service har jag fått varning 3 ggr på 2 veckor plus att jag laddat batteriet fullt med en ctek däremellan.
Min kollega pendlar mellan Luleå och Sundsvall lite olika veckor. Under ledigheterna så stod bilen två veckor utan att användas. Då gick det inte att starta värmaren pga låg spänning. Han startade bilen utan problem iaf och körde i en timme. Bilen sa ingenting efter det. Men när han dagen efter tar bilen och kör från Luleå till Skellefteå (tankar) på väg mot Sundsvall så säger bilen att det är för låg spänning! Då har han ju kört en bra bit!
Bilen skulle iaf in på service förra veckan och då påpekade han detta för sin PST. Han hade gjort någon analys av batteriet och konstaterat att det var tvungen att bytas. Men samtidigt säger han att det inte är helt säker att bilen laddar batteriet för att hålla utsläppsnivåerna på rätt nivå! Vad är det för skit!? Jag skiter väl i om den släpper ut lite mera på vintern (tester görs ändå inte vid minusgrader tror jag). Jag vill ha ett laddat batteri!
Jag har haft precis samma problem som min kollega (Han har en V70 -15 och jag en XC70 -14). Men alla verkar ju ha samma problem. Dessutom verkar man köra slut på batterierna. Hans PST sa nämligen att dom bytt väldigt många batterier på bilarna senaste tiden.
Jag tycker det är galet prioriterat.
Jag har haft min V90 i mindre än en vecka och lyckades utan problem att starta parkeringsvärmaren med VOC en gång. MEN!!!!! Nu vägrar den att starta när man som mest behöver den. Bilen är som sagt 5 dagar gammal och jag har kört ungefär 40 min varje dag. Inte helt nöjd. Ringde min Volvo handlare idag som vill att jag kommer in och laddar batteriet imorgon. Känns lite si och så för en bil runt en halv miljon kronor.
TruckerSR skrev:Jag har haft min V90 i mindre än en vecka och lyckades utan problem att starta parkeringsvärmaren med VOC en gång. MEN!!!!! Nu vägrar den att starta när man som mest behöver den. Bilen är som sagt 5 dagar gammal och jag har kört ungefär 40 min varje dag. Inte helt nöjd. Ringde min Volvo handlare idag som vill att jag kommer in och laddar batteriet imorgon. Känns lite si och så för en bil runt en halv miljon kronor.
Säger den varför den inte går att starta? Står det att det är pga för låg spänning eller vägrar den bara?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge