Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
troubleshooter skrev:Om man har tur att hitta en bil med exakt den konfigurationen man vill ha, jag har inte lyckats med det hittils, detta blir min femte nya bil....Kanske har jag för stora krav men när man pratar bilar i den här prisklassen så vill jag inte tumma på motor/färg/utrustning som jag vill ha, och då blir det svårare att hitta en färdig bil.
Framför allt när modellen är ny, lättare när modellen blir gammal och det står en handfull osålda hos varje handlare i landet... dessutom ofta med en massa utrustning "gratis"...
av HOB
Nu pratar vi ju genomgående om väldigt fina bilar. Jag resonerar så här:
XC90 är klart mer praktisk med tanke på lastutrymme och 7-sits. Vidare är markfrigången en fördel, även i stan, med trottoarkanter, farthinder, snösträngar och liknande. Dessutom tycker jag, trots att jag inte är lastgammal, att det är enklare och bekvämare att ta mig in och ut ur en litet högre bil.
V90 tycker jag är mer komfortabel att köra. När man sitter högre upp, som i XC90, blir sidorörelser ("svaj") kännbart större. Dessutom tycker jag att en lägre bil känns mer följsam och trygg på vägen, åtminstone så länge man inte kör rakt fram.
V90CC är en kompromiss. Visst, den är inte sportigast och den är inte rymligast, men efter att ha haft både V70, XC70 och A6 Allroad, tycker jag att V90CC är ett väldigt bra koncept.
Sedan är 120-150 papp i prisskillnad inte försumbart. I vart fall inte för mig.
av brynascalle
För mig var valet enkelt. Jag behöver en bil som får dra husvagnen, av Volvos modeller är det bara XC90 som uppfyller det. Har tidigare kört VW Touareg, men det blir betydligt mer fördelaktigt med en Volvo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
Jag driver ett eget företag med 10 anställda, är ofta på kundbesök och träffar leverantörer.
Jag valde därför att gå in med en del pengar privat för att det inte ska sticka för mycket i ögonen på andra. Givetvis kan det göra så i alla fall men det kan jag ta. Synd att det behöver vara på det sättet. vi har en i grunden rätt generös policy för tjänstebilar så mina anställda klagar inte.
Jag har haft som krav i alla mina bilar, fyrhjulsdrift & automat men denna gång var även 7 sits ett måste. därför valde jag XC90. ångrar min inte ett dugg, bilen har överträffat mina förväntningar.
Om inte 7 säten varit ett krav hade det kanske blivit en V90CC.
Användarvisningsbild
av joel80
brynascalle skrev:För mig var valet enkelt. Jag behöver en bil som får dra husvagnen, av Volvos modeller är det bara XC90 som uppfyller det. Har tidigare kört VW Touareg, men det blir betydligt mer fördelaktigt med en Volvo.

Hur tung o stor husvagn har du? Min V60 får dra 1800kg.. Vad får starkaste V90 dra kontra XC90?
av brynascalle
joel80 skrev:
brynascalle skrev:För mig var valet enkelt. Jag behöver en bil som får dra husvagnen, av Volvos modeller är det bara XC90 som uppfyller det. Har tidigare kört VW Touareg, men det blir betydligt mer fördelaktigt med en Volvo.

Hur tung o stor husvagn har du? Min V60 får dra 1800kg.. Vad får starkaste V90 dra kontra XC90?
Vagnen har en totalvikt på 2600kg, V90 är begränsad till 2200. XC90 får dra 2700kg.

av Gorban
Jag föredrar att åka lågt, nära asfalten, för väghållningen skull. Därför V90. Jag skulle dock gärna ha sju säten men prisskillnaden upp till XC90 blev för stor. Jag vill ju ha samma utrustning så det innebär minst XC90 D5 Inscription i så fall. Inredningen snyggare i V90 och man sitter bättre i baksätet där.
Användarvisningsbild
av joel80
brynascalle skrev:
joel80 skrev:

Vagnen har en totalvikt på 2600kg, V90 är begränsad till 2200. XC90 får dra 2700kg.

Satan i helvete! Vad är det för vagn?
av brynascalle
joel80 skrev:
brynascalle skrev:
joel80 skrev: Hur tung o stor husvagn har du? Min V60 får dra 1800kg.. Vad får starkaste V90 dra kontra XC90?

Satan i helvete! Vad är det för vagn?
Det är en Cabby 900F4F, för tillfället uppställd i fjällen, men på somrarna rullar den ett par veckor.

funderar på om man bara tar någon rost[…]

Tysta sommardäck V90

Bytte från P Zero till Pzero E och de kä[…]

Svårstartad ibland

Hej! Har en 740 1990 b230f som är svårs[…]

Larmsystem

Ok,Tack för hjälpen,men varningen har in[…]