Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filippb
Kan bara instämma i kritiken - hade V70 innan och tankade varannan helg med ca 50km körda dagligen. Nu behöver jag tanka ca var 10:e dag med T5 och snittförbrukning på 0,9l/m.

Hade uppskattat något större tank åtminstone för bensinalternativen.
av Aman
En annan aspekt är att man även sparar pengar med stor tank, helst då 80-100 L. Man fyller på, tankar upp när bästa tillfälle alltså lägsta pris dyker upp. Man kan därmed vid årlig hög körsträcka styra bräsnslekostnaderna själv och planera/spontan tanka om man så önskar.
Användarvisningsbild
av Vojje
hur kan man veta att priset inte sjunker ytterligare, om man bortser från löjliga skatteuppräkningar vid årsskiftet av nuvarande regering...
av Gorban
Sedan vill inte värmaren starta om det är lite bränsle i tanken. Den vägrar detta rätt tidigt. Vid ett tillfälle hade jag 12 mils körning kvar enligt färddatorn när den vägrade starta värmaren.
av lochmann
Detta med att minska ner tankvolymen är nog ett högst medvetet val av Volvo för att få ner tjänstevikten och således den deklarerade medelförbrukningen, gissar jag. Av prod.kostnadsskäl kommer de förmodligen bara i 2 storlekar, 55 eller 60l, oavsett bränsletyp skulle jag tippa. 55 i fwd och 60 i awd. Min D5:a har jag som bäst blandad körning 0.49 hittills (satt av min sambo på nyårsdagen, ca 28 mil med en liknande snitthastighet...) men brukar ligga strax under 0.6 enl. VOC vid jobbpendlingen. Tankvolymen är inget problem över huvud taget enligt min erfarenhet, är så klart lite annorlunda med T5:an, där kan jag förstå om den är i minsta laget. Detta är mina egna spekulationer men jag har för mig att man väger in bilar med full tank och även när förbrukning deklareras, rätta mig gärna. Det skulle väl i så fall innebära att man sparar pengar i slutändan? Förbrukning, skatt osv..
Användarvisningsbild
av GustavE
Håller med tidigare inlägg om att större tank är en komfortgrej. Premium som det är så noga med.

Volvo hade som Mercedes har nu på 80-90-talet att man kunde välja till större tank.

Får hoppas dom behåller 55-litaren när drivlinorna eventuellt görs om till liknande BMW i3, alltså en elbil med liten nödmotor med generator. Då snackar vi räckvidd :)
Senast redigerad av 1 GustavE, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
Det bästa är ju att man får anledning att stanna till på macken och köpa en körv lite oftare :D
Användarvisningsbild
av Robbi
Det är väl ingen idag som har råd att tanka på en bemannad station idag? Ingo har ingen korv

Skickat från min iPad med Tapatalk
av perhall
Aman skrev:En annan aspekt är att man även sparar pengar med stor tank, helst då 80-100 L. Man fyller på, tankar upp när bästa tillfälle alltså lägsta pris dyker upp. Man kan därmed vid årlig hög körsträcka styra bräsnslekostnaderna själv och planera/spontan tanka om man så önskar.
Å andra sidan kör du i snitt omkring med 20 kg mer...

Å tredje sidan tar tankstopp tid och drar energi...

Men tänk vad enkelt för en tillverkare. Spara 20 kg lätt som en plätt, annars är varje sparat kilo kostsamt i utveckling och tillverkning...
av macattac
jcartel skrev:Asså helt ärligt. Det är inte Mad Max-filmerna vi lever i, det finns tankstationer lite överallt och det tar 5 minuter!
what he said
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa denna […]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]