Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
Allt eftersom bilarna har blivit bättre har väl hastigheten stigit. Att dra upp till 140 km/h på några sekunder är väl vardagsmat nu, gör samma sak med en 240, självklart låter den mer.
av acey
Jag tror säkert att Volvo historiskt har varit väldigt duktiga på att göra bilarna tysta eftersom man arbetat utifrån ett svenskt perspektiv på ett annat sätt än man gör idag när marknaden är mer global. Det är svårt att hitta vägar som använder så pass grov asfalt som vi gör här. Jag hade en BMW X5 F15 och var lite besviken på hur däckljud som faktiskt lyckades leta sig in i coupén. Tog bilen på semester och så fort vi kom över till Danmark så blev bilen tyst. Bilen lät mindre i 180 på autobahn i Tyskland än 120 i Sverige.

Jag hoppas att fler märken i fler modeller kommer jobba mer aktivt med digital noise cancelling. Det borde i långa loppet vara billigare än att försöka isolera mer.
av Rattfrossa
Gorban skrev:
Rattfrossa skrev:Gorban, du går från BMW till Volvo precis som jag. Hur uppfattar du skillnaden i ljudkomfort och väguppträdande?
BMW har ju luftfjädring på bakaxeln och jag hade även de dynamiska dämparna på mina två senaste 5:or. Min V90 har standardfjädringen vilket inte ger samma rullkomfort. V90 är ganska hårt satt i chassit och det är bra tycker jag. Jag var orolig för att den skulle vara för mjuk och gungig men det är den inte. Jag beställde ju utan att ha kunna prova eller ens se bilen i verkligheten. Väldigt skönt att slippa run flat-däcken som BMW har.

När det gäller styrning och vägkänsla så är Volvon inte i klass med BMW:n. Där är BMW i absolut världsklass. Men det innebär även att BMW:n är lite orolig i styrningen och måste passas på motorvägen hela tiden. Volvon går rakt fram och är klippstabil. Går man som jag från 520d till D5 så är det ett väldigt lyft. 520d känns något undermotoriserad men det gör inte D5:an. Fin motor och fin växellåda.

När det gäller ljudkomforten är Volvon lika bra eller till och med bättre än BMW:n. Jag har 19" Michelin-däck och nu 17" Pirelli friktionsdäck på vintern. Sommardäcken låter nästan mindre än vinterdäcken.

På pappret är bagageutrymmet lite mindre i Volvon men upplevs som något större om man räknar vad som ryms under insynsskyddet och det är ju det man använder till vardags. Volvon är något smalare men också djupare där bak.
Tack Gorban, dina intryck är ungefär vad jag förväntade mig. Skönt nu när beställningen väl är gjord och man inte kan ångra sig :)
av Schmoyoho
Lövet skrev:Nu har jag inte läst den artikeln och är inte så intresserad av att göra det heller då jag sätter min ena stortå på att 75% av artikeln handlar om hur värdelös V90 är eftersom den inte har lika upprätt baklucka som V70 och att den är dyrare. Säg till om jag har fel ;-)
Har läst både tekniken världs och ViB:s test och jag vill minnas V90 var favoriten i båda. Avsaknaden av tredelad baksäte och den lutande bakluckan kritiserades, men körmässigt vann V90.

Jag har bara kört en S90 av de nya bilarna och jag tyckte den var tyst och smidig trots 20". Min S80 känns vildare och stötigare med 245/45-18 än vad S90:n gjorde, vad den då hade. Lägre profil och högre tum iaf, säkert bredare däck.
av perhall
http://www.autobild.de/artikel/mercedes ... 58027.html
Intressant test, Mercan är tystare, den är också klart snålare och piggare fast den är tyngre och ungefär lika stark.
Ett par reflektioner:
1. Volvon är riktigt snygg! Och ganska vräkig, Mercan är diskretare...
2. Varför envisas Volvo med jättefälgar på testbilar? Det innebär sämre komfort, sämre acc och högre förbrukning...
3. Trots att varje ny generation ska väga mindre väger båda ca 1900 kg, utan fyrhjulsdrift!! Inte imponerande! En Volvo 240 -83 vägde 1360, en sexcylindring BMW 320 -84 1160. Konstiga jämförelser men har haft båda och minns vikterna:) Min Allroad väger något över två ton... vikterna tycks öka...
PH
av Lövet
3-serie E30 är storleksmässigt som en Polo idag dock...
av perhall
Det är sant om man ser till volym (BxHxD...) men jag är ganska säker på att det vid varje ny modellintro pratas om viktminskning, ändå väger de stora bilarna 500 kg mer än för 20 år sedan...
av Rattfrossa
Den kraftigt förbättrade krocksäkerheten är en anledning till viktökningen. Rejälare bygge med större vridstyvhet, helt enkelt. Bra både för säkerheten och köruppträdandet.
av andersuw
perhall skrev:3. Trots att varje ny generation ska väga mindre väger båda ca 1900 kg, utan fyrhjulsdrift!! Inte imponerande! En Volvo 240 -83 vägde 1360, en sexcylindring BMW 320 -84 1160. Konstiga jämförelser men har haft båda och minns vikterna:) Min Allroad väger något över två ton... vikterna tycks öka...
Man kan ju tycka att de borde väga mindre men det gör de uppenbarligen inte. Tjänstevikten på min 745 -87 är/var 1430 kg, på min 855 -94 1610 kg, på min V70 -02 1690 kg och på min V70 -15 1850 kg. Det går alltså kontinuerligt uppåt snarare än nedåt. Som Rattfrossa påpekar är säkert starkare kaross för bättre säkerhet en av förklaringarna. Men jag undrar om det är den enda. Mer utrustning i bilarna (även om varje pinal inte väger så mycket) och mer ljudisolering kan också tänkas påverka.
av superluxus
Som Gorban valgte jeg standard 19" på Michelin Acoustic på min V90 D5. Synes lydkomforten er meget bra - også sammenliknet med min gamle V70II (2011). Kjører på original 18" piggfritt (Nokian) nå og lydkomforten er noe bedre, men ikke så stor forskjell fra sommerdekkene.

Valgte heller ikke Four-C chassis på min bil da det skuffet meg at det ikke var luftfjæring både foran og bak. Dette angrer jeg litt på nå. Skulle jeg bestilt igjen, hadde jeg lagt til dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]