Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har alltid avundats alla de som tycker att billigare saker är tillräckligt bra för dem, om man tycker att en Kia lever upp till ens förväntningar då ska men inte köpa en dyrare bil, för mig så är det helt logiskt, varför spendera mer pengar än nödvändigt.....För oss andra är det väl tur att det finns Audi, BMW, och nu Volvo och andra dyra bilmärken så vi kan spendera våra surt förvärvade pengar 8)
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:För er som tycker att V90 är för dyr. Betänk då att vi får en rejäl rabatt jämfört med vad Volvo tar ut nere i Europa eller USA.
Undrar vad den maxutrtustade V90 som stod hos min handlare för knappt 700.000 skulle kosta i Finland/Norge/Danmark, 1.5 - 2.0 mille eller ?
Priset i Danmark och Norge styrs ju av skatter. Till exempel kostar Bowers & Wilkins en bit över 70.000 DKR i Danmark. Men även i länder som Tyskland ser Volvo till att ta ut mer pengar och har lagt priset högre än i Sverige.
Norge, Sverige, Finland är inga bra länder att jämföra med pga skatteskillnader. Tyskland, Frankrike är mera rättvist att jämföra med.
Användarvisningsbild
av jamo
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:För er som tycker att V90 är för dyr. Betänk då att vi får en rejäl rabatt jämfört med vad Volvo tar ut nere i Europa eller USA.
Undrar vad den maxutrtustade V90 som stod hos min handlare för knappt 700.000 skulle kosta i Finland/Norge/Danmark, 1.5 - 2.0 mille eller ?

Maxutrtustade V90 T6 AWD kostar 105000 euro i Finland...

Min D4 AWD R-design med utrustning jag har valt gjorde ca. 66000. Ganska mycket jämfört i Sverige men "You only live once"
Vad jag menar med att säga, med att jag inte är sugen på en ny V90, är att jag som privatköpare inte inte är sugen på att betala 320 k för en naken kinetic med liten motor, halogenlampor och manuell låda. Vill jag ha en V90 som når upp till en Kia Niro för 230 k utrustningsmässigt måste jag hosta upp en halv mille och då får jag inte en modern hybriddrivlina. Kia känns nästan lika bra bruksbil som min nuvarande V70 sväljer nästan lika mycket med nedfällt baksäte på väg till sortergården. Har alltid varit trogen volvo som den Svensson jag är. Men frågan är om volvo har något behov av att vara trogen mej längre? Volvos nya Svenssons heter Mr Smith och Mr Yang.
Och jag har provat V90 både D5 och T5 fina bilar absolut men jag har haft större upplevelser i livet :D
falkn skrev:Förmodligen bättre kvalitetsmässigt? Har du ens provkört V90? Eller valfri KIA för den delen.. Det låter definitivt som att du ska ha en KIA dock, antar att det är mest priset som styr. Att V90 skulle vara klaustrofobisk är en grov överdrift. Den är tveklöst större invändigt än sina konkurrenter. Tänker då främst på nya E-klass.
Där är jag ganska säker på att du har fel. E-klass är rymlig, bagaget är tveklöst större än V90:s och det med marginal. INnerutrymmen i övrigt kan inte skilja mycket...
För egen del tycker jag V90 tyvärr är gräsligt ful bakifrån. Vilket i sig är lite lustigt då jag tycker XC90 är bland de absolut snyggaste bilarna som finns. Och det är inte så att jag är emot kombi som så, gillar både XC70 och A6.
Först fostrar Volvo oss att förstå att man inte behöver välja mellan finbil och lastbil - den som köpte 745, 855 och V70 fick båda. V70, särskilt i sista generationen med 40/20/40-soffan bak, brett mellan hjulhusen, fyrkantigt lastrum och plant lastgolv i nerfällt skick blev rättesnöret för hur en praktisk kombi ska vara. Men när man nått den positionen tycker man nu uppenbarligen att det inte är fint nog - man vill slå tyskarna med deras egna vapen och har, såvitt jag bedömer efter att ha provkört V90, i stort sett kopierat Audi A6. Bilens egenskaper har bestämts utifrån vad chefsdesignern tyckt vara häftigt (läs t.ex. presentationen i Volvos numera rätt ointressanta kundtidning). Istället borde man börja med de bruksegenskaper bilen ska ha, och när de är säkrade kan man koppla in en designer. Bra bruksegenskaper är dessutom tidlösa, medan det som idag är en häftig design övergår till ett åldringsproblem när bilen varit på marknaden ca 6 år; dessutom får vi under tiden leva med en bil som är mindre praktisk (60/40 delat baksäte, smalare mellan hjulhusen och inte längre plan lastyta - för att inte tala om dundertabben 55 l tank).

Kort sagt: vår nästa Volvo, som skulle blivit den 14e i sträck, blir inte av, i varje fall inte som V90. Förhoppningen står nu till 60-serien, och de uppenbara alternativen om vi även fortsättningsvis vill ha en lite större fin/lastbil är Skoda Superb och E-Mercedes, som båda visar att det pusslet fortfarande går att lösa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]