Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:Det förekommer betydligt oftare än du tror. Skillnaden är att det oftast blir så bra att det inte syns. Bättringsfärg med pensel är inte rätt metod...

Käbblet om dragkroken är rätt märkligt. Krokar monteras alltid efteråt hos ÅF och utskärning i stötfångare är mer regel än undantag. Utan att ha detaljstuderat R-design skulle jag tro att man dessutom måste ligga under bilen för att se utskärningen. Skulle den vedervärdiga plastkåpan på V70II vara ett bättre alternativ?
Ja. Att det förekommer vet jag mycket väl. Och jag har sett resultatet a.efter ochså, och det är idag lättare att hitta en tvåkrona än en bra omlackerad bil hos volvo.

Men fine, vill du slänga ut 800k och få lite svetsloppor och en urkarvad kofångare så får det stå för dig.
av KrilleW
volvokhaled skrev:Man blir mörkrädd när man läser alla kommentarer till artikeln. Jag kan för mitt liv inte förstå varför folk är så negativa till Volvo i Sverige?!? Ingen befolkning på denna jord motarbetar sin inhemska biltillverkning som här...

Det kan jag. En ny bil ska inte se ut sådär. Speciellt inte när den kostar 800,000kr. Jag hade aldrig köpt en Volvo av "Heja Sverige-skäl".
Att något är tillverkat i Sverige ska borga för bra kvalité både materiellt och visuellt, vilket Volvo inte uppfyller när man lämnar ifrån sig en dyr bil som ser ut sådär. Det hade gett vilket bilmärke som helst dåligt rykte.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Derank skrev:
TommyP86 skrev:Äh, det är ungefär samma påalla bilmärken, med en del som är både bättre och sämre än andra.
I det här fallet infinner sej känslan av att en jobbig kund hittat en svårjobbad ÅF.

Skämtar du, skulle du själv vilja ha en ny bil som har en svetsloppa mitt på dörren och en lackskada som man lagt i men en bättringspenna och en urkarvad stötfångare?

Vem som helst hade exploderat
Nej knappast. Jag hade sagt åt dom att göra om göra rätt. Inte gråta ut på nätet, eller i nån tidning för den sakens skull. Det tjänar inget på att vara ett jävla skavsår för omvärlden, trots att en bil levererats med defekter vilka tillverkaren tar på reklamation.
av Lövet
Derank skrev:
Lövet skrev:Det förekommer betydligt oftare än du tror. Skillnaden är att det oftast blir så bra att det inte syns. Bättringsfärg med pensel är inte rätt metod...

Käbblet om dragkroken är rätt märkligt. Krokar monteras alltid efteråt hos ÅF och utskärning i stötfångare är mer regel än undantag. Utan att ha detaljstuderat R-design skulle jag tro att man dessutom måste ligga under bilen för att se utskärningen. Skulle den vedervärdiga plastkåpan på V70II vara ett bättre alternativ?
Ja. Att det förekommer vet jag mycket väl. Och jag har sett resultatet a.efter ochså, och det är idag lättare att hitta en tvåkrona än en bra omlackerad bil hos volvo.

Men fine, vill du slänga ut 800k och få lite svetsloppor och en urkarvad kofångare så får det stå för dig.
Vilket inlägg svarar du på? För det kan omöjligen vara mitt.
av Gorban
Smokie1996 skrev:

Tror inte montaget av draget sker hos ÅF när det är indragbart semi elektriskt
Jo alla drag monteras hos ÅF. Jag frågade min säljare i samband med att jag fick min V90.
En kollega av meg jobbet tidlegere som bil elektroniker hos Audi i Norge. Han måtte en gang bytte ut 200-300 elektriske komponenter og kretskort på en splitter ny A8. Lynet hadde slått ned i bilen under transport fra Tyskland på vei til Norge.
Han sa de strippet nesten bilen ned til chassiet på verkstedet hos Audi. Han ville aldri ha kjøpt bilen selv etter å ha skrudd den helt i biter for så å montere den igjen.
Oavsett märke eller pris så kan det definitivt bli fel.

Kör en XC90 T8 som kostar en miljon lite drygt och jag är extrem-pedant. Har givetvis synat bilen helt och den har inga defekter.

Har en bekant som köpt en Audi A6, som var väldigt dyr och den har inte annat än varit på verkstan. En annan köpte en MB E-klass för ca 900 000kr och bagageluckan rostade (eller motsvarande, oklart vilket material den är gjord av) efter 3 månader.
av KrilleW
XC90_Executive skrev:Oavsett märke eller pris så kan det definitivt bli fel.

Kör en XC90 T8 som kostar en miljon lite drygt och jag är extrem-pedant. Har givetvis synat bilen helt och den har inga defekter.

Har en bekant som köpt en Audi A6, som var väldigt dyr och den har inte annat än varit på verkstan. En annan köpte en MB E-klass för ca 900 000kr och bagageluckan rostade (eller motsvarande, oklart vilket material den är gjord av) efter 3 månader.
Självklart drabbas alla bilmärken av fel, det vore mycket underligt annars. Men man måste skilja på fel som dyker upp på bilen och att bilen ser förjävlig ut. Att en bil är behäftad med defekter som svetsloppor och tippexlagade lackskador är ju inte acceptabelt på något bilmärke. Framförallt inte på en så dyr bil. Tack och lov så verkar det vara ett undantagsfall.
Användarvisningsbild
av TommyP86
ABY skrev:Volvo är inte premium, den saken är klar.
Kinabil vad kan man förvänta sig?
Är du på riktigt. Kryp omgående tillbaka under stenen.
Jag har en a4 allroad i garaget som ser ut som en w124 i plåten, där kan vi tala premium. Eller mercedes kundhantering. Eller varför inte bmw xdrive's drivaxlar.
Listan är lång. Fel kommer det alltid finnas (och bli) men det handlar om hur dom avhjälps.
En god hjälp på vägen är att vara tillmötesgående och konstruktiv, både som kund och leverantör.

Jag körde en xc90 d5 senast idag och den är utan omsvep långt förbi mercedes i känsla och användarvänlighet. Kvalitetskänslan är även den långt förbi. Är dieselfyran en dieselfyra? Ja, och det spelar inte någon roll, när bilen är flera gånger bättre än alla konkurrenter. Det kunde varit v12 i en gl, det är inte av betydelse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]