Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag skulle kunna sätta pengar på att D3 AWD och D4 AWD är identiska hårdvarumässigt. Biffigre lådan, annat avgassystem. Skulle bara vara omständigt och eländigt för dem att ha för många hårdvaruspecar när de till en betydligt lägre kostnad bara kan skicka med en annan kalibrering i den D3-märkta.
av Oldman99
D3 har en turbo. D4 har 2 st. D5 har också två varav den ena är en VNT. Dessutom har D3 andra kolvar kolvbultar och vevstakar. Allt står i "Drive-E factsheet" som jag länkade till tidigare. (VEA motorer)
av lochmann
D3 har en (1) turbo ja, men frågan här är ju vad D3 AWD har? Med tanke på att den har den 8-stegade lådan så är det ju mer troligt att den även delar motor med D4, om än nedtrimmad. Faktabladet nämner ju inget om olika konfigurationer...
av Oldman99
Förstår hur du tänker men det skulle innebära att det finns två olika D3:or. (både med en o två turbon). Jag har svårt att tro det..
av BennyL
D3 finns i två olika spexar, den ena som en LP (Low power) den har enkel turbo och 320nm, den kombineras också med den 6-växlade automaten.
Sedan finns en D3 i HP-spec, med dubbelturbo, en D4 med begränsad effekt, men med 350nm och den kombineras med 8-växlade automaten.
Jag har en sådan D3HP i min V60CC och 8aut.
Troligen kommer det att vara på det viset även på 90-serien, att D3AWD kommer att ha D3HP med 8aut och 350nm medan den framhjulsdrivna kommer att ha en D3LP med 6aut och 320nm
av Oldman99
Där ser man..D3HP måste alltså gå att chiptrimma med D4 trim. 250 hp och 515nm med BSR.
av vivaldi
Jag är inne på att köpa en V90, och resonerar som så att en d3 nog duger bra till mig.
Dock så är automat ett krav.

AWD kostar ca 12000kr mer än framhjulsdriven, dvs d3 AWD kostar 12000kr mer än vanlig d3.

När man väljer D3 så står det att det är en 6-stegad automatlåda, när man väljer AWD så står det 8-stegad.
Så, någon skillnad mellan dom är det allt.

Jag är osäker på vilken jag ska välja, AWD kan väl vara trevligt men kanske inte värt 12k extra enligt mig.
Men om d3 AWD verkligen är en bättre motor och en bättre automatlåda så kanske det är värt pengarna.
Men vad tror ni, vad skiljer och vad är det värt?
av Oldman99
Om du inte värdesätter AWD så bör du nog provköra båda varianterna och se om du märker någon skillnad som är värt att betala 12k för. Jag betalar gärna 12k bara för AWD...
av Joffapoffa
Den åttastegade lådan lär ju vara den nya lådan utvecklad till VEA-motorerna. Skulle tveklöst välja den framför sexstegad.
av Linqid
Joffapoffa skrev:Den åttastegade lådan lär ju vara den nya lådan utvecklad till VEA-motorerna. Skulle tveklöst välja den framför sexstegad.
Även den sexstegade lådan är ny för VEA, det är inte samma gamla växellåda som för de 5-cylindriga motorerna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]