Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
beachman skrev:Att en bil känns trång behöver inte vara praktisk fakta utan kanske en känsla.

Jag har nu provsuttit både passat, v70 och v90. V70 och passat var så trånga så att min 6 åriga dotter inte fick plats med skorna bakom mig trots att jag inte är jättelång enligt mina preferenser 195cm (brorsan är 205cm). I v90 var det gott om utrymme, jag behövde inte ens ha stolen längst bak! V90 blir min nästa drömbil!!
Ja kupen är ju en dm längre så det blir ju bättre i baksätet.

Mycket är ju känslan, jag skyller allt ont på Crysler som startade trenden med superhög midja och pyttesmå fönster för 10 år sedan och nu har en hel bilindustri fått följa trenden stenhårt.Amerikanska hemmafruar älskar ju designen då det känns som man sitter tryggt bakom höga väggar.

Men jag är kanske en konstig typ som gillar stora fönster och bra sikt.

Det var i en sådan jag först fick känslan av instängdhet trots att bilen verkligen är megastor.

Bild
Eller varför inte en Volvo Amazon! Den midjan är inte att leka med, trots detta får min brorsa plats i den. Mode går i cirklar, hög midja kan också vara en stor nackdel för barn som inte ser ut. Smaken är ju som ... Men de flesta håller med att just amazon är en av volvos vackraste bilar, och jag personligen tycker att v90 också kvalar in på volvos topp 3 vackra bilar (Amazon, p1800, v90). Hög midja kanske är vackert!?
Fast Amazonens midja är inte hög på samma sätt som den där fula Chryslern. Väldigt markerad men inte alls lika hög i förhållande till sätena. Amazonen har en decimeter extra mellan mark och golv som förvillar lite vid jämförelse :)
SBergdahl skrev:Fast Amazonens midja är inte hög på samma sätt som den där fula Chryslern. Väldigt markerad men inte alls lika hög i förhållande till sätena. Amazonen har en decimeter extra mellan mark och golv som förvillar lite vid jämförelse :)
Jag håller med Chryslern är extrem, jag gissar dessutom att det var en del praktiska problem på Amazonens tid med att framställa stora vindrutor och därmed hög midja.

Jag är inte heller stort fan av hög midja med tanke på barnen. Jag har 2 bilar, en från 97 och en från 09. 97an är helt klart barnens favorit pga rymd och låg midja, de blir nästan aldrig åksjuk i den bilen heller.

Tyvärr har de flesta bilarna från det senaste decenniet hög midja, det är bara att gilla läget.

I media skrivs det nästan uteslutande om v90 mindre bagage vs v70. Men ingen påpekar det faktum att långa personer (>190cm) knappt får plats i v70. Där har dom lyckats bra med v90, det är helt avgörande i mitt fall. Möjligtvis kan v90 vara för liten för personer med lång överkropp pga låg takhöjd (jag har långa ben). Dynförlängning är ett måste.

Nu till det svåraste, hur driver man igenom ett privat köp av en Volvo för 500k i familjen :D
Lätt, jag lånade hem en V60 , V60 cc och en xc60 , visade frugan vas månadskostnaden blev på respektive bil ( lån. , försäkring. , service ) och jämförde mws bad vi betalade idag på den gamla bilen. Månadskostnaden ökade med 800sek, beställ xc60in sa hon direkt. Jag fick 1.95 i ränta ska tilläggas. Det gör ju ochså sitt till.
Ska väl även tillägga att jag inte räknar på förbrukning och skatten. Jag kör oftast max 1500mil på ett år. , kan bli uppemot 2000 något enstaka år och då kvittar det för min del om bilen drar 0.7 el litern där jag ligger idag men xc60in.

Sedan är det väl ochså en prioriteringsfråga, en del lägger sina pengar på boende. Andra på sommarstugan el börsen el resor jag lägger mina på bil och resten på familjen. , jag lever upp mina pengar helt enkelt och kommer inre dö rik, den saken är klar.
beachman skrev:
SBergdahl skrev:Fast Amazonens midja är inte hög på samma sätt som den där fula Chryslern. Väldigt markerad men inte alls lika hög i förhållande till sätena. Amazonen har en decimeter extra mellan mark och golv som förvillar lite vid jämförelse :)
Jag håller med Chryslern är extrem, jag gissar dessutom att det var en del praktiska problem på Amazonens tid med att framställa stora vindrutor och därmed hög midja.

Jag är inte heller stort fan av hög midja med tanke på barnen. Jag har 2 bilar, en från 97 och en från 09. 97an är helt klart barnens favorit pga rymd och låg midja, de blir nästan aldrig åksjuk i den bilen heller.

Tyvärr har de flesta bilarna från det senaste decenniet hög midja, det är bara att gilla läget.

I media skrivs det nästan uteslutande om v90 mindre bagage vs v70. Men ingen påpekar det faktum att långa personer (>190cm) knappt får plats i v70. Där har dom lyckats bra med v90, det är helt avgörande i mitt fall. Möjligtvis kan v90 vara för liten för personer med lång överkropp pga låg takhöjd (jag har långa ben). Dynförlängning är ett måste.

Nu till det svåraste, hur driver man igenom ett privat köp av en Volvo för 500k i familjen :D
Jag hittade motsvarande figur som på förra sidan för V70N och S80 och jämförde, V90n ligger rätt nära gamla S80n på de flesta måtten utom bredden där S80 är invändigt bredare både fram och bak. Gamla S80n är en av de rymligaste bilar jag åkt i på alla ledder.

Min känsla av att V70II är mindre inuti än V70N, och markant mindre än S80, bekräftades också.

Men men. Spekulera är kul. Men för min del är inget aktuellt förrän om tre år eller så när det börjar trilla ut begagnade bilar som gjort det första värdetappet :)
Derank skrev:Ska väl även tillägga att jag inte räknar på förbrukning och skatten. Jag kör oftast max 1500mil på ett år. , kan bli uppemot 2000 något enstaka år och då kvittar det för min del om bilen drar 0.7 el litern där jag ligger idag men xc60in.

Sedan är det väl ochså en prioriteringsfråga, en del lägger sina pengar på boende. Andra på sommarstugan el börsen el resor jag lägger mina på bil och resten på familjen. , jag lever upp mina pengar helt enkelt och kommer inre dö rik, den saken är klar.
Var fick du den räntan?
beachman skrev:Men ingen påpekar det faktum att långa personer (>190cm) knappt får plats i v70. Där har dom lyckats bra med v90, det är helt avgörande i mitt fall. Möjligtvis kan v90 vara för liten för personer med lång överkropp pga låg takhöjd (jag har långa ben).
V90 är ju lägre än V70 men man har ju samma lösning som i vår förra BMW, man kan ju sänka ned stolen så man i princip sitter på golvet. Då går 190 förare in och man får bra vägkänsla i körningen när man nästan sitter på vägen (tvärs imot XC-känslan).
beachman skrev: Nu till det svåraste, hur driver man igenom ett privat köp av en Volvo för 500k i familjen :D
Det går :D
Jag bytte in min gamla V60 -13 som var betald, fick 200k för den. Betalade 230k kontant och lånade 50k för att få serviceavtal för 99kr/mån och rabatt på försäkringen. Har 40843kr i skuld på bilen. V60n kostade iofs bara 480k efter rabatt och kampanjer.
Senaste 1,5 året har det även gått ut ca 350k på rust av huset mm. plus två utlandsresor. Först nu som det börjar öka på kontona igen.
Att sätta undan större delen av lönen när den når kontot är effektivt.
VolvoB20 skrev:
beachman skrev:Men ingen påpekar det faktum att långa personer (>190cm) knappt får plats i v70. Där har dom lyckats bra med v90, det är helt avgörande i mitt fall. Möjligtvis kan v90 vara för liten för personer med lång överkropp pga låg takhöjd (jag har långa ben).
V90 är ju lägre än V70 men man har ju samma lösning som i vår förra BMW, man kan ju sänka ned stolen så man i princip sitter på golvet. Då går 190 förare in och man får bra vägkänsla i körningen när man nästan sitter på vägen (tvärs imot XC-känslan).
Jag vill alltid sitta med stolen i lägsta läget trots att jag inte är länge än 1.78. Det gör även min fru som är 1.68. Jag upplever att man sitter en bit högre i min BMW 5-serie än i V90. Väldigt positivt att man har lyckats få stolen så långt ner mot golvet i V90.

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]