Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1106972
nä det gör det inte utan riktigt tung rabatt. Du kan dessutom inte plocka på några tillval, så 7,5 bilarna stannar på kinetic/momentum.
Men fasen vad man vill ha den där amberklädseln.
av linnnet
#1106973
Det som slog mig i V90 var den ENORMA kardantunneln i mitten bak. Min 7-åring som var med och provsatt kunde inte annls hitta ett bra sätt att åka mitten bak på. Med 3 barn måste ju 'tyvärr' mittenplatsen användas. Kändes som nya E-klassens kardantunnel var ungefär 1/3 så stor.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1106975
ja den är ett eget litet solsystem stor
Användarvisningsbild
av MartinS
#1106977
Jag tycker momentum är helt okej, det är ju en schysst bil liksom. Som de flesta tjänstebilsförare nöjer sig med. Inscription tar det till nästa nivå, men det är ju inte många som "kräver" det skulle jag vilja säga.

Jag torrkörde en S90 inscription och hoppade sedan över till en V90 momentum, och jag tyckte ändå att V90'n kändes helt okej. Den kändes ju avsevärt schysstare än dagens momentum och kinetic utrustade bilar.

Däremot stör jag mig vansinnigt på att man inte kan justera upp ratten tillräckligt...
av Knatch
#1106985
Amli skrev:Intressant hur olika folk upplever bilen. De som verkar ogilla den mest tycks vara de som själva kör de äldsta bilarna. Det får mig att undra om det är den klassiska, lite bittra "det var minsann bättre förr..." eller är det jämfört nya tyska premiumbilar?
Visst kör jag en 12 år gammal bil till vardags. Men den har jag inte gett 650.000kr för heller.
Och vad spelar det för roll vad jag kör om dagarna när jag jobbar med bilar och vet vad marknaden har att erbjuda för samma pengar?
Jag är liksom de flesta här, en volvoälskare. Och v90/s90 är volvos nya "flaggskepp" som ska vara en premium bil.
Du behöver inte ta åt dig och förstöra diskussionen såfort någon ger lite kritik. Kritik är bra, och jag tycker att min kritik var konstruktiv då jag drog fram fördelar och nackdelar som JAG upplevde. Eller var det fel av mig att skriva min åsikt på ett diskussionsforum? Märkligt...
av Amli
#1106996
Hade inlägget varit direkt riktat mot dig Knatch hade jag nämnt det, men uppenbarligen kände du dig träffad. Var det en jobbig fråga eftersom du reagerar så kraftigt och på vilket sätt förstör jag diskussionen? Jag undrar helt enkelt vad man jämför med?

Som jag sa, är olika synpunkter intressanta och är hela vitsen med ett forum. Så även din. Kritik kan t o m vara befriande på ett märkesforum där det vissa bara tycker allt med Volvo är det bästa i världen. Jag (och jag gissar de flesta andra) är lika intresserad av att höra olika personliga positiva såväl som negativa synpunkter. Ingen bil är perfekt.

Ditt svar att döma så jämför du alltså med andra nya bilar i klassen? 650k är vad en V90 KAN kosta och jag skulle inte heller ens övervägt en V90 för dom pengarna. Men jag vågar påstå att den absoluta merparten kommer kosta avsevärt mycket mindre.
av Djungelbrand
#1106999
W.A.P.E. skrev:Som KrilleW skriver, jag håller med om skillnaden i steget från momentum till inscription. Någon mer som noterat detta?
Momentumstolen är ju inte kul alltså, samt täcklock/jalusie i taskig svart plast och dörrsidor i tyg.
Summum på de gamla är ju trevligt men förändrade ju inte biltypen riktigt på detta sätt som med S/V90.
Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Blir lite orolig nu då jag beställt en momentum i stället för inscription endast pga att slippa allt krom. Vad skiljer på stolarna? Körde vanligt amberskinn då jag inte tycket det var värt 30k till för nappa och allt vad det innebär. Jag tror mig ha valt till det mesta från Inscription, vad missar jag?

Har valt till:
- 12,3" displayen
- Skinn, som jag förstått det är även dörrsidorna i skinn
- Interiört belysningspaket
- Drive mode settings
- Iron ore inlägg (hade ändå inte valt trä i bilen)

Sen med stylekit och 21" tror jag den står ut lite ändå :)

Det enda jag ser att jag missar är dekor på jalusierna till facken och läderklädd nyckel...
av filippb
#1107001
Djungelbrand skrev:
W.A.P.E. skrev:Som KrilleW skriver, jag håller med om skillnaden i steget från momentum till inscription. Någon mer som noterat detta?
Momentumstolen är ju inte kul alltså, samt täcklock/jalusie i taskig svart plast och dörrsidor i tyg.
Summum på de gamla är ju trevligt men förändrade ju inte biltypen riktigt på detta sätt som med S/V90.
Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Blir lite orolig nu då jag beställt en momentum i stället för inscription endast pga att slippa allt krom. Vad skiljer på stolarna? Körde vanligt amberskinn då jag inte tycket det var värt 30k till för nappa och allt vad det innebär. Jag tror mig ha valt till det mesta från Inscription, vad missar jag?

Har valt till:
- 12,3" displayen
- Skinn, som jag förstått det är även dörrsidorna i skinn
- Interiört belysningspaket
- Drive mode settings
- Iron ore inlägg (hade ändå inte valt trä i bilen)

Sen med stylekit och 21" tror jag den står ut lite ändå :)

Det enda jag ser att jag missar är dekor på jalusierna till facken och läderklädd nyckel...
Tror inte du missar något. Stolarna är desamma, förutom om du väljer till dynförlängning och då är det bara det som skiljer. Tror att folk reagerar på tygklädsel snarare än stolen eller stoppningen för de skiljer sig inte.
av Knatch
#1107019
Amli skrev:Hade inlägget varit direkt riktat mot dig Knatch hade jag nämnt det, men uppenbarligen kände du dig träffad. Var det en jobbig fråga eftersom du reagerar så kraftigt och på vilket sätt förstör jag diskussionen? Jag undrar helt enkelt vad man jämför med?

Som jag sa, är olika synpunkter intressanta och är hela vitsen med ett forum. Så även din. Kritik kan t o m vara befriande på ett märkesforum där det vissa bara tycker allt med Volvo är det bästa i världen. Jag (och jag gissar de flesta andra) är lika intresserad av att höra olika personliga positiva såväl som negativa synpunkter. Ingen bil är perfekt.

Ditt svar att döma så jämför du alltså med andra nya bilar i klassen? 650k är vad en V90 KAN kosta och jag skulle inte heller ens övervägt en V90 för dom pengarna. Men jag vågar påstå att den absoluta merparten kommer kosta avsevärt mycket mindre.
Vad spelar det för roll vad jag jämför med? Det är ju ändå jag och min egen personliga åsikt som har betydelse när pengarna ska fram för att köpa bilen.
Om du läste mitt inlägg så skrev jag ganska utförligt vad JAG upplevde som bra eller mindre bra utifrån vad JAG anser är bra eller inte.

Som jag nämnde tidigare så är detta volvos premiumbilar som ska tävla med alla andra premiumbilar. Man har även från volvos sida valt att prissätta bilarna därefter.
Men jag ska förklara för dig vad jag jämför med. S90 T6 jämförde jag med Volvos T6 motor och det är stor skillnad. vem i helvette stoppar in en 4cylindrig motor i en premiumbil med största motoralternativ (snäppet under t8 hybrid) och totalt ignorerar alla entusiaster eller bara vanligt folk som vill ha ett muller och många cylindrar? Iallafall jag hade velat se s90 V8 twinturbo eller nåt liknande som ger ståballe.
Det värsta är ju att dom har mage att ta betalt för en 4burkig spis som om det vore en v8a.
av Amli
#1107031
Knatch skrev:Vad spelar det för roll vad jag jämför med? Det är ju ändå jag och min egen personliga åsikt som har betydelse när pengarna ska fram för att köpa bilen.
Det spelar väl all roll. Tycker att bilen känns plastig rent generellt? Är det när du jämför med din bil? Är det jämfört med nya E-klass? Det är för att veta dina preferenser. Igen, jag är intresserad av dina åsikter.
Knatch skrev:Om du läste mitt inlägg så skrev jag ganska utförligt vad JAG upplevde som bra eller mindre bra utifrån vad JAG anser är bra eller inte.
Det behöver väl knappast skrivas med stora bokstäver? Dina intryck är just dina intryck och inte faktum. Lite som att argumentera huruvida lasagne är gott eller ej.
Knatch skrev:Det värsta är ju att dom har mage att ta betalt för en 4burkig spis som om det vore en v8a.
Jag håller med helt och hållet. Volvos 4-cyl motor är en fin motor så länge man jämför den med just andra 4-cyl motorer, dvs instegsmodeller hos de tyska tillverkarna den konkurrerar. Men så fort man kliver upp på stegen står den sig slätt. Just detta var även den främsta anledningen till att XC90 gick helt bort för mig. Jag tyckte bilen var fantastiskt när jag kollade på den i bilhallen. Sen skulle jag ut för att provköra den och när jag startade bilen föll den som ett korthus.

Men åter till komforten... Jag tycker Volvo har lyckats riktigt bra med komforten i S/90. Jag har iofs bara kört modellen en kortare sväng men det var i stora drag uteslutande positivt. Visst, den var aning högljudd med de 20" som satt på (men det är nog de flesta andra bilar också) samt att jag tycker styrningen var för artificiell, i övrigt har jag inte mycket att påpeka. Jag satt kanon i bilen :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]