Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle _gissa_ att Mercan är någon tusenlapp eller två dyrare i drift per månad. Det är inte där dina kostnader kommer ligga utan i värdeminskningen.
av Amli
Att värdeminskning på bilar som dessa är stor är ingen nyhet för någon. Det betyder inte att man kan bortse från övriga kostnader. Det är fortfarande kostnader. Många bäckar små...
av Lövet
Jo det verkar i många fall vara just en överraskning för många. Man bortser (eller försöker förminska) betydelsen av den men sedan ska det granskas varenda centiliter hit och dit vilket knappt summerar till en Gott och Blandat i veckan. Har man råd med en värdminskning på 8000kr i månaden kan inte 200kr i skillnad på skatten per månad ha någon betydelse. Då köper man alldeles för dyr bil.
av valln
Lövet skrev:Jo det verkar i många fall vara just en överraskning för många. Man bortser (eller försöker förminska) betydelsen av den men sedan ska det granskas varenda centiliter hit och dit vilket knappt summerar till en Gott och Blandat i veckan. Har man råd med en värdminskning på 8000kr i månaden kan inte 200kr i skillnad på skatten per månad ha någon betydelse. Då köper man alldeles för dyr bil.
Vi är överens att värdeminskningen är en stor kostnad, men du tar i så att du mister livstycket. 8000 kr i månaden ger 96000 kr per år och efter 5 är blir det 480 000 kr och eftersom det är ekonomiskt vansinne att byta bil behåller man bilen i tio år och det blir nästan 1 mille!
Kostar bilen så mycket som ny??
av Lövet
Värdeminskningen minskar med åren, den är inte konstant 8000kr förstås. Men under de första 3 åren på en NY XC90 som vi tittar på här lär det ligga på den nivån.
av Malmstroem
När jag köpte min XC70 tittade jag på en begagnad X5 i samma prisnivå.

Huvudorsaken att jag valde XC70 är att jag uppfattade den som mindre och smidigare -- men kostnaden bidrog också.

Enligt budget skulle X5:an kostat över 20.000:- mer per år (försäkring, skatt och service). På fem år är det 100.000 mer. Det räcker till en extra semester med familjen.

Jag tittar på livscykelkostnaden när jag gör en större investering, typ att köpa ny(are) bil. Jag är ofta beredd att acceptera högre initial kostnad för att få lägre driftskostnad -- även om totalkostnaden är densamma så är risken lägre. Jag vet idag om jag har råd med investeringen, men blir jag av med jobbet i morgon kan jag få svårt med driftskostnaden. Därför tycker jag om låg driftskostnad. :wink:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Andrahandsvärdet för bilar är egentligen tämligen lätt att förutse; vad kostar en 5 år gammal med 15 000 mil på mätaren.

En faktor ingen nämner är verkstäderna. De som finns inom 10 mils radie var jag bor är helt superkassa. Jag går hellre och drar ut en tand än upplever MBs verkstäder från bokning till det att du eventuellt får tillbaka en fungerande och oförstörd bil. I mitt fall har jag åtminstone en bra volvohandlare att vända mej till, med en kanon PST vilken är intresserad och hjälpsam från början till slut. Att gå till en verkstad med kundmottagare och mek separerat är inget jag gärna gör, då får man alltid nån bakfull raggare med noll intresse och grusiga byxor som skruvar.
av Lövet
@malmstroem Hur mycket värdeminskning hade du på XC70in då? För du bortsåg väl inte från den kostnaden? ;-)

@tommy: Det blir en smula mer komplicerat om man jämför en 3 år gammal bil med högre nypris mot en helt ny bil i lägre prisklass. Då minskar de i värde på olika sätt vilket komplicerar uträkningen.
av megaoctane
Biler er som kjent mye dyrere i Norge. Skrekkeksemplet jeg vet om var en BMW 5 serie stasjonsvogn tidlig 2013 mod til 750.000 NOK ny.
Den ble kjøpt av eier 2 for 550.000 kr i 2015. Prøvde å bytte til annen bil i 2016, innbytte pris var 350.000kr, men han kunne prøve å selge privat for 400.000kr.
Det er 350.000kr i verdi tap på 3 år.

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]