Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kört ca 3500mil i en XC90 D5 Inscription innan jag fick T8an.

Jag tycker att D5 var en trevlig motor i den bilen, trots storleken och tyngden. Däremot tycker jag definitivt att den borde ha mer effekt/vrid. Minst 250hk/500nm. I stadskörning känns den väldigt pigg, men på motorvägen 90+ saknas det mycket. Det är väl kanske en av orsakerna att T8 i XC90 känns så otroligt mycket bättre. För där saknas det aldrig kraft.
joel80 skrev:Nyligen kört både 4-cyl och 5-cyl V60 som hyrbil. Sama sträcka under liknande förhållande. Över 30% skillnad i förbrukning som inte bara kan skyllad på växellådan (6-steg vs 8-steg)....

Slutade på under 0.5l/mil med D4 4-cyl (0.495l/mil typ) och på precis under 0.7l/mil med 5-cyl d4.

Motorvägskörning ca 32 mil.. Stad/småvägar ca 4mil.

Nu gjorde säker växellådan sitt för upplevelsen, men jag trivdes betydligt bättre i den 4-cyl V60'n.

Öskar att jag hade en 4-cyl i hybriden istället för femman!

Saknade dock bottenvridet man har när man kör hybrid i båda! :)
Ja, dieselfemman är verkligen inte snål. Har en kompis som bytte sin T4 VEA 190 hk aut V70 mot en D4 AWD aut XC70 just och dieseln drar mer än bensinaren...

Men det var väl en AWD om den drog så mycket mer? Har sällan kört den femcylindriga dieselen med FWD...
D5 i 90-serien kan jag förstå behöver mer kraft för att kännas pigg. Redan i 70-serien som är lite lättare än 90 med AWD är inte D5 något fartmonster.

Vi med mindre bilar klarar oss med både D4 VEA och D5 VEA. Bara när jag drog fullastat släp kände jag att det gick lite tungt 8)

Joel vi får köpa nya V60 med 4-cyl och elmotor.
Andis skrev:Att volvo helt överget 5,6,8 cylindrar har inte det något med myndigheterna och utsläpp att göra? Typ att man måste hålla nere co utsläppet i snitt per bil för att inte straff skattas eller liknade? Det är vad jag trodde anledningen var.
Att en fyra med mindre cylindervolym men vässad via turbo/kompressor ger mindre bränsleförbrukning än en sexa med större cylindervolym och samma effektuttag är den motivering Volvo själva fokuserar på. Men ett väl så viktigt skäl för Volvo tror jag i praktiken är att det spar en hel del pengar att standardisera på en enda motorstorlek. Det gäller inte bara vid själva motortillverkningen utan också vid utformningen av karossen (motorrummet) och anpassningen av drivlina och diverse komponenter i motorrummet vid sidan av själva motorn.
Andis skrev:På tal om ljud kan en 3 cyl motor låta betydligt roligare än en 4 cyl gör undras hur en 3 cyl med stor cylindervolym och turbo skulle låta och kännas att köra.

Motorer med samma antal cylindrar kan låta väldigt olika. Cylinderantalet är bara en av många komponenter som bestämmer ljudbilden. Om du tycker att en trea låter roligare än en fyra är det säkert något annat än cylinderantalet det beror på. Det enda cylinderantalet i sig själv avgör är antalet cylindertändningar per varv, som i en fyrtaktsmotor alltid är halva cylinderantalet.
perhall skrev:Ja, dieselfemman är verkligen inte snål. Har en kompis som bytte sin T4 VEA 190 hk aut V70 mot en D4 AWD aut XC70 just och dieseln drar mer än bensinaren...
Men det var väl en AWD om den drog så mycket mer? Har sällan kört den femcylindriga dieselen med FWD...
Jag har kört många olika V70/XC70 och XC60 och alltid samma typ av körning och alltid automat, mestadels motorväg + 100-110 landsvägar mellan Jönköping och Umeå/Luleå och har ganska bra koll på hur långt jag kommer på en tank. D4 2,0 femcylindrig, D2 eller D4 VEA brukar bli runt 110 mil innan första tankningen, får man en bil med D4 AWD och 2,4 motorn så brukar det bara bli runt 80 mil, så vid min typ av körning är det fyrhjulsdriften som påverkar förbrukningen inte antalet cylindrar men uppgiven förbrukning har skilt ganska mycket mellan de här motorerna.
Att bara erbjuda fyrcylindriga motorer till nya Volvo tror jag inte påverkar speciellt många köpare, i alla fall inte så det motiverar kostnaderna för att ta fram de motorerna. Mercedes och BMW leverera ju många GLE 250d och X5 2,5D och bägge är fyrcylindriga och bägge finns ju även möjligheten att få med bara bakhjulsdrift, tror faktiskt att många köper en bil bara för ge sken av en livsstil och inte intresserar sig för innehållet.
philipsguy skrev:Enligt artikel i Expressen vid VEA-introduktionen är/var 90% av alla BMW-dieslar sålda i Sverige en 2-liters, http://www.expressen.se/motor/vi-har-te ... a-motorer/
Det kan ju se annorlunda ut i resten av världen
184-hästardieseln som numera är uppgraderad till 190 hk är inte bara den mest sålda dieselmotorn hos BMW. Det är den mest sålda motorn över huvud taget för 5-serien. 520d står för de flesta sålda 5-serie i Tyskland och UK också. UK får ingen bensinmotor till S90/V90 om man inte räknar T8 som kommer senare. Endast D4 och D5 kommer till UK.
Jag tror säkert att de flesta köpare inte bryr sig så mycket, samtidigt kan jag tycka det är trist att BMW har blivit ett sånt image-märke, t ex köper man en 428i med 19" och M-paket. Riktigt snygg bil men det är ju inte motorn som gör bilen.

Samtidigt är de stora motorerna inte uträknade. Audi har just kommit med en ny diesel-V8 och som jag skrev här el nån annanstans så kommer Amarok, som hittills bara funnits med R4, snart bara finnas med V6. Nya A4 Allroad kampanjas endast med 3,0 TDI, inte 2,0 TDI...
Per
Perra83 skrev: Joel vi får köpa nya V60 med 4-cyl och elmotor.
Njäää.. :)
Jag är rätt säker på att jag aldrig mer kommer köpa en bil med bensin eller dieselmotor...

Om 2,5 år när det är dags för byte nästa gång kommer det finnas bra många alternativ med enbart el, och skulle det inte vara helt hundra, eller att jag vill vänta in Volvos elbil 2019 med längre räckvidd förlänger jag nog hellre leasingen ett år än att jag köper en hybrid eller nått annat sånt.
joel80 skrev:
Perra83 skrev: Joel vi får köpa nya V60 med 4-cyl och elmotor.
Njäää.. :)
Jag är rätt säker på att jag aldrig mer kommer köpa en bil med bensin eller dieselmotor...

Om 2,5 år när det är dags för byte nästa gång kommer det finnas bra många alternativ med enbart el, och skulle det inte vara helt hundra, eller att jag vill vänta in Volvos elbil 2019 med längre räckvidd förlänger jag nog hellre leasingen ett år än att jag köper en hybrid eller nått annat sånt.
Aha du tänker så. Iofs med längre räckvidd på enbart EL kommer många aldrig använda bensin/dieselmotorn i en hybrid och då är den rätt onödig.
50mil vill jag nog gärna komma på en laddning om bilen bara har eldrift

En bekant hämtade nyss sin nya BMW 430 med M paket mm. Det är en 4-cyl bensinare :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]