Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davajn
Persvante skrev:D3 torde räcka till för dom allra flesta, och AWD är helt onödigt enligt mig, det är min högst personliga åsikt.
Persvante jag måste bara få vika in. Behovet av AWD är högst personligt och där körförhållandena helt å hållet styr behovet. Hade absolut inte kunna tänkt mig en bil utan AWD. Kört 1200mil på under 3 månader varav 95% med 2 ton på dragkroken och det är i stort sett bara fjällresor de är snack om.
av Persvante
Visst, har man användning av AWD så är det ok, men min personliga åsikt att det är onödigt för dom allra flesta.
Undersökningar har ju visat att olycksrisken inte minskar, utan snarare ökar med AWD.
Man verkar ta ut det ökade greppet i högre fart, men det är att lura sig själv, då det är lika svårt att bromsa med AWD som med FWD.
av andersuw
Persvante skrev:Visst, har man användning av AWD så är det ok, men min personliga åsikt att det är onödigt för dom allra flesta.
Det är möjligt du har rätt i det men jag tycker ofta det är svårt att uttala mig om andras behov och hur många som behöver det ena eller det andra.
Persvante skrev:Undersökningar har ju visat att olycksrisken inte minskar, utan snarare ökar med AWD. Man verkar ta ut det ökade greppet i högre fart, men det är att lura sig själv, då det är lika svårt att bromsa med AWD som med FWD.
Ja att tro att AWD förbättrar greppet i alla lägen och därmed tillåter en att köra i högre hastigheter är ju ett missförstånd. Som jag ser det handlar det i ett bruksfordon bara om framkomlighet. Man vinner förstås också i accelerationsförmåga, i alla fall på slipprigt underlag, vilket förstås är huvudförklaringen till att fyrhjulsdrift snabbt slog igenom på rallybilar. Men för en vanlig bilist är ju den accelerationsfördelen relevant bara vid någon slags aktiv nöjeskörning.

För egen del konstaterar jag bara att jag efter övergången från bakhjuls- till framhjulsdrift (och kanske i någon mån tillkomsten av den elektriska diffspärr som ABS-systemet ger möjlighet till) så gott som aldrig haft några framkomlighetsproblem med mina Volvobilar under de körförhållanden jag har att tampas med. Men så kör jag heller inte på dåligt plogade vintervägar i fjällen eller med husvagn på regndränkta campingplatser. Jag kan tänka mig att de som gör det sätter värde på fyrhjulsdriften.
av MartinGunnang
Jag var inne och prata med säljaren på Bilia idag som sa att det skulle vara den 8-stegade automatlådan till D3an, vilket alltså inte stämmer med den finska prislistan. Ska bli spännande och se. Vore ju i mitt tycke ganska märkligt om man inte kör den 8 stegade lådan rakt igenom. Sen ser man i finska prislistan att D3 AWD har den 8-stegade lådan. Nästa vecka rätas förhoppningsvis några frågetecken ut till utropstecken.
Användarvisningsbild
av Rillee
Rwd istället för awd om jag hade fått välja
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har mera behov att alla hjulen driver bilen framåt, än att man har lutat bakrutan 26 grader för att jag ska kunna visa att jag är rik nog att slippa köra hem skrymmande saker. :D
av Lövet
Då finns det säkert andra förnuftiga bilar för dig att välja. Det är inte så att Volvo har chansat med den här typen av förändringar utan man är medveten om att man kommer tappa vissa kunder. Å andra sidan kommer man att få kunder från andra märken som inte vill åka runt i nuvarande V70 för att man inte tycker den är attraktiv nog.

Rimligen kommer nya V60 växa något i storlek och om den har en "förnuftigare" bakluckelutning så kommer den nog kunna fånga upp de "förnuftiga" kunderna.

För övrigt rekommenderas Auto Motor & Sports senaste (eller näst senaste) nummer där V90is projektledare på ett noggrant sätt går igenom de val man har gjort och varför. Läsvärt. Bland annat görs en jämförelse cm för cm mot alla andra bilar på marknaden och Volvo ligger väl till i den jämförelsen trots lutningen på bakluckan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Då finns det säkert andra förnuftiga bilar för dig att välja. Det är inte så att Volvo har chansat med den här typen av förändringar utan man är medveten om att man kommer tappa vissa kunder
Precis, för mig är prestanda och funktion viktigare än image. Men som jag skrev ovan, jag är ju en konstig typ och tänker inte som andra. Volvo kommer säkert att sälja grymt bra med nya inriktningen.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Då finns det säkert andra förnuftiga bilar för dig att välja. Det är inte så att Volvo har chansat med den här typen av förändringar utan man är medveten om att man kommer tappa vissa kunder
Precis, för mig är prestanda och funktion viktigare än image. Men som jag skrev ovan, jag är ju en konstig typ och tänker inte som andra. Volvo kommer säkert att sälja grymt bra med nya inriktningen.
Rak baklucka, automat och fyrhjulsdrift.
Din nya bil är en Passat med andra ord.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:
Rak baklucka, automat och fyrhjulsdrift.
Din nya bil är en Passat med andra ord.
Ja, risken finns,...

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]