Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
s6025t skrev:V90 har elektriskt fällbart ryggstöd standard är det inte knapparna till det som syns i filmen
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -volvo-v90
Du har helt rätt. Knapparna sitter på samma ställe som luftfjädringen i bagaget, men i V90´s fall så är de två knapparna för att fälla baksätet.

En bild:
http://cdn1.automotorsport.se/YTo2OntzO ... JlM2ZhIjt9
av s6025t
Elektriskt fällbart ryggstöd kan nog vara en del i att ryggstödet bara har 60/40 fällning är nog svårt att få till el fällbart när det är 3 delat som på de äldre bilarna
av andersuw
s6025t skrev:Elektriskt fällbart ryggstöd kan nog vara en del i att ryggstödet bara har 60/40 fällning är nog svårt att få till el fällbart när det är 3 delat som på de äldre bilarna
Ja det kan kanske vara förklaringen till att man frångått tredelningen. Å andra sidan hade man ju kunnat kostat på sig att ha fällningen av enbart mittplatsen manuell och låtit den elektriska vara tvådelad. Då kan jag inte längre se några större tekniska hinder. Dessutom tycker jag ju inte det här med elektrisk fällning av baksätet är någon särskilt väsentlig finess. Skulle nog hellre ha tredelning med manuell fällning än tvådelning med elektrisk fällning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Märkligt nog verkar också ytterst få V70 II ha nivåreglering från fabrik, i alla fall i de senaste/sista årsmodellerna. När jag jagade nyare begagnat i höstas visade det sig helt omöjligt att hitta en bil med nivåreglering ..............

Majoriteten av V70II säljs som tjänstebilar och där finns det en viss given budget och då lyckas man inte klämma in nivåreglering.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Märkligt nog verkar också ytterst få V70 II ha nivåreglering från fabrik, i alla fall i de senaste/sista årsmodellerna. När jag jagade nyare begagnat i höstas visade det sig helt omöjligt att hitta en bil med nivåreglering ..............

Majoriteten av V70II säljs som tjänstebilar och där finns det en viss given budget och då lyckas man inte klämma in nivåreglering.
Ja det finns förstås alltid budgetgränser men nivåreglering har inte varit särskilt dyrt hos Volvo förrän nu (då det kostar runt 2000 euro i Tyskland för V90). Tillägskostnaden på V70 vid nybilsköp är bara 5000 kr. Mest lite nyfiken på varför intresset för just nivåreglering är så svagt (och ser ut att ha minskat över tid). En del av förklaringen kan tänkas vara att det tidigare ingått i något paket men inte gjort så på sistone.
Användarvisningsbild
av EjS
Så här såg min xc70 och xc60 ut på semestern fullastad. Har aldrig åkt på bumper stops så kanske man överspec'er om nivåkontroll skulle vara standard.

Även om man har nivåmat ändras inte lastfördelningen och med dstc standard är risken för överraskningar stort sett borta. Om nivåmat skulle vara standard - vadå med navi, cmbb, cw, acc, head up display osv.?
av andersuw
EjS skrev:Så här såg min xc70 och xc60 ut på semestern fullastad. Har aldrig åkt på bumper stops så kanske man överspec'er om nivåkontroll skulle vara standard.
Att fjädringen inte slår igenom är knappast ett argument för att nivåreglering inte behövs.
EjS skrev:Även om man har nivåmat ändras inte lastfördelningen och med dstc standard är risken för överraskningar stort sett borta. Om nivåmat skulle vara standard - vadå med navi, cmbb, cw, acc, head up display osv.?
Ingen har påstått att man ändrar lastfördelningen med nivåreglering. Snarare handlar det om att ta hand om lasten på rätt sätt. Det handlar inte heller bara om att bilen är på rätt nivå. Det handlar också om hur fjädringen fungerar när bilen är nedlastad. En konventionell fjädring funkar inte längre bra vid hög vikt. Och DSTC är ingen undermedicin för fjädringsproblem. Att jag tycker just nivåreglering borde vara standard har också med säkerheten att göra. Vissa av de saker du nämner är inte primärt säkerhetsrelaterade även om de kanske kan ha positiva sidoeffekter av det slaget.

Det handlar om prioriteringar. Elmanövrerad baklucka och elmanövrerad baksätesfällning är numera standard. Automatisk nivåreglering är det inte. Jag hade för egen del velat se omvänd prioritetsordning från Volvos sida.
Användarvisningsbild
av EjS
Håller med om att baklucka och sätesfällning på el är tokig standardutrustning. Så var det bättre med nivåreglering.

Fast när jag jobbade med aktiv säkerhet såg jag aldrig en enda statistik eller rapport om säkerhetseffekter på nivåreglering. Däremot är just alla funktioner i Intellisafe baserad på olycksstatistiker - och så har man ju bästa förutsättning för att få mest "säkerhet för pengen".

Håller som sagt med om att man måste ta sig i huvudet när man kollar standardspec. Ofta viktas komfort och design framför säkerhet. Det är trist!
av Kneecap
s6025t skrev:Elektriskt fällbart ryggstöd kan nog vara en del i att ryggstödet bara har 60/40 fällning är nog svårt att få till el fällbart när det är 3 delat som på de äldre bilarna
Renault Espace 2015 har fem baksäten, alla kan fällas individuellt med el eller alla samtidigt..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]

Själva frågeställningen var ju fle[…]