Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hyted
KrilleW skrev:
Hyted skrev:
Bilmarknaden är knappast uppbyggd som telefonvärlden. Bil byter man vanligtvis inte varje år.
Tycker hur som helst det är jäkligt surt!
Och jag tycker det är rätt fult att inte meddela att ex powerpuls kommer att komma redan året därpå.

Framförallt handlar det om att andrahandsvärdet kommer va kass på MY16.

De flesta byter troligtvis inte telefon varje år heller. Det var en liknelse med att teknik går snabbt framåt, man vill ha ut nyheter snabbt för att hålla sitt varumärke attraktivt. Men jag håller med dig, det är jävligt surt och kostsamt. Men så kommer utvecklingen alltid att se ut.

Varför tycker du det? Det är väl inget bilmärke som i förväg berättar vad som komma skall? Det vore ju lite att skjuta sig själv i foten...
Jag tycker det definitivt är bra att utvecklingen går snabbt framåt!
Och så länge det är mjukvara som man får tillgång till är det inget problem.

Angående pp tycker jag det tyder på när det är endast en bilmodell som blir drabbad, dessutom deras flaggskepp och endast en årsmodell att det inte riktigt klaffat som man tänkt.
Jag tycker det är dåligt att ändra så drastiskt i hårdvaran efter så kort tid utan info.
Det är min personliga uppfattning och givetvis präglas det av att jag har en 2016.
av KrilleW
Hyted skrev:
KrilleW skrev:
Hyted skrev:
Bilmarknaden är knappast uppbyggd som telefonvärlden. Bil byter man vanligtvis inte varje år.
Tycker hur som helst det är jäkligt surt!
Och jag tycker det är rätt fult att inte meddela att ex powerpuls kommer att komma redan året därpå.

Framförallt handlar det om att andrahandsvärdet kommer va kass på MY16.

De flesta byter troligtvis inte telefon varje år heller. Det var en liknelse med att teknik går snabbt framåt, man vill ha ut nyheter snabbt för att hålla sitt varumärke attraktivt. Men jag håller med dig, det är jävligt surt och kostsamt. Men så kommer utvecklingen alltid att se ut.

Varför tycker du det? Det är väl inget bilmärke som i förväg berättar vad som komma skall? Det vore ju lite att skjuta sig själv i foten...
Jag tycker det definitivt är bra att utvecklingen går snabbt framåt!
Och så länge det är mjukvara som man får tillgång till är det inget problem.

Angående pp tycker jag det tyder på när det är endast en bilmodell som blir drabbad, dessutom deras flaggskepp och endast en årsmodell att det inte riktigt klaffat som man tänkt.
Jag tycker det är dåligt att ändra så drastiskt i hårdvaran efter så kort tid utan info.
Det är min personliga uppfattning och givetvis präglas det av att jag har en 2016.
Som sagt, jag förstår att det är drygt som fan. Tyvärr är det ju något man får räkna med. Jag har varit med om samma sak ett par gånger då jag kört Volkswagen.
av Hyted
Pratade med verkstadschefen hos Volvohandlarn idag.
Han verkade inte veta men trodde inte att det skulle gå!
Finns det någon som verkligen vet??
Användarvisningsbild
av andreas 80
Tekniskt går det men frågan är om man vill.

På volvos egna supportforum så skriver de att det är en fråga de diskuterar så omöjligt är det inte.

Samtidigt varför skulle man åtminstone inte vilja släppa de nya citysafety funktionerna run off road och large animal detect.

Tror många skulle bli besvikna om de inte får det, även om det inte är något man beställt så att säga. Borde kunna få ett mer definitivt svar när väl MY17 är ute och rullar.
av Hyted
andreas 80 skrev:Tekniskt går det men frågan är om man vill.

På volvos egna supportforum så skriver de att det är en fråga de diskuterar så omöjligt är det inte.

Samtidigt varför skulle man åtminstone inte vilja släppa de nya citysafety funktionerna run off road och large animal detect.

Tror många skulle bli besvikna om de inte får det, även om det inte är något man beställt så att säga. Borde kunna få ett mer definitivt svar när väl MY17 är ute och rullar.
Funkar det tekniskt sett vore det märkligt att inte göra det tycker jag.
Blir det inte så kommer jag ha köpt min första och sista Volvo.
av lirsa
Det är märkligt att det florerar så många olika bud.

Skall kontakta min ÅF och höra. Han var extremt tydlig med att beskedet de fick under MY17-utbildningen är att MY16-bilarna kunde uppdateras med MY17-nyheterna.
av Hyted
lirsa skrev:Det är märkligt att det florerar så många olika bud.

Skall kontakta min ÅF och höra. Han var extremt tydlig med att beskedet de fick under MY17-utbildningen är att MY16-bilarna kunde uppdateras med MY17-nyheterna.
Jag googlade lite och hittade detta som bekräftar att tekniken finns men att dom tydligen inte kan bestämma sig för om dom vill göra det.Bild

http://support.volvocars.com/forum/topi ... my-xc.aspx
av Malmstroem
Teoretiskt sett så går det alltid att tekniskt uppgradera gamla årsmodeller med funktionalitet som kommer i senare årsmodeller. I praktiken är det ofta som det inte går att göra på ett ekonomikst försvarbart sätt -- även om biltillverkaren skulle vilja. Fokus är alltid att sälja nya bilar. Sedan är det bra om andrahandsvärdet är tillräckligt högt och existerande ägare är tillräckligt nöjda för att välja Volvo nästa gång -- men i relation till att sälja nya bilar är dessa saker något sekundära.

Om det rör sig om en ren mjukvaruuppgragering är det relativt enkelt att få in. Tyvärr så är det ofta mer än bara mjukvara som skiljer. För att få bättre funktionalitet så är det ofta förändringar på CPU, sensorer eller något annat mellan årsmodellerna. Och om så är fallet blir det riktigt svårt att uppgradera.

Jag ser på bilar som på i princip alla andra konsumentprylar. Inköpsbeslutet fattas på den funktion som prylen har i dagsläget, och hur dess pris och egenskaper står i relation till konkurrerande produkter. Om jag sedan behöver (eller anser mig behöva) produkten och har råd med priset så köper jag. Sedan brukar jag låta bli att titta alltför noga på hur saker och ting uppgraderas fram tills det är dags att köpa något nytt. Det är som lite ointressant att en ny uppgradering kommit när man just köpt en produkt...

Det kommer alltid någonting bättre "i morgon". Så ska man vänta på det så kan man aldrig köpa något. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Läste följande pressmeddelande för […]

Tyvärr så är det samma fel p&arin[…]

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]