W.A.P.E. skrev:es335 skrev:Detta kanske är en självklar fråga för den som är insatt men det är inte jag. Den billigaste V90:n är D4 på en bra bit över 300t. Den billigaste bensinaren är T5 (aut) på ca 375t. Varför inte t.ex en manuell T4 som skulle kunna få ett ännu mer överkomligt pris? Eller tror man att en sån kommer senare?
Den självklara frågan beror på att Volvo vid nybilspremiär har en historia i att först släppa motorstarka versioner, som sedan följs av svagare varianter.
De svagare kommer nästan vara ett krav för att tjänstebils prisbasbelopp ska hålla.
Jo, jag minns ju 760 som kom före 740. Men jag undrar om det för den insatte också är självklart att det kommer fler motorsvagare just bensinmotorer? Med manuell låda. Eftersom V70 tas ur produktion direkt så får de ju ett glapp. När 700-serien kom (ursäkta min åldriga jämförelse) så fanns ju 240-serien för den som sökte en billigare stor bil, men den finns ju inte nu.
För min del är jag än så länge helt ointresserad av dieselmotorer, och det beror inte bara på att de är dyrare.