Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av es335
Detta kanske är en självklar fråga för den som är insatt men det är inte jag. Den billigaste V90:n är D4 på en bra bit över 300t. Den billigaste bensinaren är T5 (aut) på ca 375t. Varför inte t.ex en manuell T4 som skulle kunna få ett ännu mer överkomligt pris? Eller tror man att en sån kommer senare?
Användarvisningsbild
av joel80
Märkligt att inte V90 släpps som direkt som hybridvariant.. Typ T8 TE. Volvo lovade för nått halvår sen att alla kommande modeller skulle komma med eldrift..
Det blir ett väldigt trevligt extradrag med kombinationen el och vanlig motor.
av Malmstroem
Skulle tro att det handlar om uppskalning av produktionen. Det är lättare att skruva upp volymen om du inte har alltför många varianter. Och kan du i alla fall sälja allt du producerar så kan det vara lika bra att vänta med en del varianter till senare.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
es335 skrev:Detta kanske är en självklar fråga för den som är insatt men det är inte jag. Den billigaste V90:n är D4 på en bra bit över 300t. Den billigaste bensinaren är T5 (aut) på ca 375t. Varför inte t.ex en manuell T4 som skulle kunna få ett ännu mer överkomligt pris? Eller tror man att en sån kommer senare?
Den självklara frågan beror på att Volvo vid nybilspremiär har en historia i att först släppa motorstarka versioner, som sedan följs av svagare varianter.
De svagare kommer nästan vara ett krav för att tjänstebils prisbasbelopp ska hålla.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
joel80 skrev:Märkligt att inte V90 släpps som direkt som hybridvariant.. Typ T8 TE. Volvo lovade för nått halvår sen att alla kommande modeller skulle komma med eldrift..
Det blir ett väldigt trevligt extradrag med kombinationen el och vanlig motor.
Ja det var lite sådär, men den är väl inte färdig för V90 helt enkelt. Och som sagt produktionen går väl hårt till XC90
av es335
W.A.P.E. skrev:
es335 skrev:Detta kanske är en självklar fråga för den som är insatt men det är inte jag. Den billigaste V90:n är D4 på en bra bit över 300t. Den billigaste bensinaren är T5 (aut) på ca 375t. Varför inte t.ex en manuell T4 som skulle kunna få ett ännu mer överkomligt pris? Eller tror man att en sån kommer senare?
Den självklara frågan beror på att Volvo vid nybilspremiär har en historia i att först släppa motorstarka versioner, som sedan följs av svagare varianter.
De svagare kommer nästan vara ett krav för att tjänstebils prisbasbelopp ska hålla.
Jo, jag minns ju 760 som kom före 740. Men jag undrar om det för den insatte också är självklart att det kommer fler motorsvagare just bensinmotorer? Med manuell låda. Eftersom V70 tas ur produktion direkt så får de ju ett glapp. När 700-serien kom (ursäkta min åldriga jämförelse) så fanns ju 240-serien för den som sökte en billigare stor bil, men den finns ju inte nu.

För min del är jag än så länge helt ointresserad av dieselmotorer, och det beror inte bara på att de är dyrare.
Användarvisningsbild
av V9097
es335 skrev:
W.A.P.E. skrev:
Jo, jag minns ju 760 som kom före 740. Men jag undrar om det för den insatte också är självklart att det kommer fler motorsvagare just bensinmotorer? Med manuell låda. Eftersom V70 tas ur produktion direkt så får de ju ett glapp. När 700-serien kom (ursäkta min åldriga jämförelse) så fanns ju 240-serien för den som sökte en billigare stor bil, men den finns ju inte nu.

För min del är jag än så länge helt ointresserad av dieselmotorer, och det beror inte bara på att de är dyrare.
Jag kan fylla på med ett exempel från 2007-2008 när nuvarande V70 presenterades. Den då utgående Classic producerades parallellt under en period, vilket man av någon anledning inte gör nu.
Användarvisningsbild
av svergie2
MartinS skrev:
snoddasD5 skrev:
Strebern skrev:Vill även lägga till: Ni som kör D5, prova en T6 så slipper vi dessa diskussioner. :D
Man kan ju gå ut och prova vilken bensin som helst så märker man direkt att Diesel ska det vara.
Ja det är så smidigt att man får petroliumbaserad handkräm på köpet när man tankar ;-) Nej usch och fy för olja, bensin är trevligare i alla avseenden förutom ekonomiskt...
Ursäkta off topic, men jag måste ändå frågaBild
Tankade diesel för första gången för en vecka sedan, och mycket riktigt var handtaget fullt med diesel... Varför blir det så? Har bara tankat bensin innan och har aldrig stött på det på bensinpumparna..?
av least
Bensin-spillet avdunstar. Dieseloljan "hänger" kvar på handtaget.
Användarvisningsbild
av svergie2
least skrev:Bensin-spillet avdunstar. Dieseloljan "hänger" kvar på handtaget.
Aha!

Frågan är dock hur man ens lyckas kladda på handtagetBild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]