Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Gorban skrev:Jag noterar också att på den tyska sidan är det 18" som ingår i Inscription för en D5:a. Gäller både S90 och V90. I den svenska konfiguration får man 19" när man bygger en S90 D5 Inscription och jag hoppas det blir samma för V90 här annars är ju kombitillägget inte 10000 kr.
Ytterligare en skillnad som kan vara värd att notera vid jämförelser med de tyska priserna är att tillsatsvärmare inte är standard på dieslarna på den tyska marknaden vilket innebär att tillägget för bränsledriven parkeringsvärmare är rätt saftigt: runt 1500 euro. Om jag förstått saken rätt är sätesvärme fram inte heller standard i Tyskland. EDIT: Tillägget för sätesvärme är ca 300 euro. Man får dessutom betala extra för larm (ca 500 euro) och strålkastarrengöring (ca 300 euro).

Kan inte låta bli att undra lite över hur Volvo tänker när det gäller prissättningen på den tyska kontra svenska marknaden. Kommer vi att få se en ström av privatimport i motsatt riktning till den vi är vana vid: från Sverige till Tyskland? De tyska Volvoåterförsäljarna lär ju inte bli särskilt glada i så fall.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Gorban
andersuw skrev:
Gorban skrev:Jag noterar också att på den tyska sidan är det 18" som ingår i Inscription för en D5:a. Gäller både S90 och V90. I den svenska konfiguration får man 19" när man bygger en S90 D5 Inscription och jag hoppas det blir samma för V90 här annars är ju kombitillägget inte 10000 kr.
Ytterligare en skillnad som kan vara värd att notera vid jämförelser med de tyska priserna är att tillsatsvärmare inte är standard på dieslarna på den tyska marknaden vilket innebär att tillägget för bränsledriven parkeringsvärmare är rätt saftigt: runt 1500 euro. Om jag förstått saken rätt är sätesvärme fram inte heller standard i Tyskland.

Kan inte låta bli att undra lite över hur Volvo tänker när det gäller prissättningen på den tyska kontra svenska marknaden. Kommer vi att få se en ström av privatimport i motsatt riktning till den vi är vana vid: från Sverige till Tyskland? De tyska Volvoåterförsäljarna lär ju inte bli särskilt glada i så fall.
Härom året när pundet var lågt i förhållande till kronan så var det många kunder som privatimporterade nya BMW från UK. På välutrustade modeller kunde man spara minst ett par hundra tusen i det fallet. Givetvis fick man ratten på vänster sida och nordisk spec. De svenska återförsäljarna kunde inte gör så mycket mer än att bara se på.

Det som kan hindra en del tyskar från att göra samma sak med Volvo nu är att de förmodligen måste betala kontant och att en del kunder drar sig för krånglet att importera. Men en och annan kommer nog att prova detta.
av Malmstroem
Majoriteten av alla V90 som säljs i Europa lär säljas som företagsbilar/tjänstebilar. Det är få företag som har en bilpolicy som tillåter att man handlar runt bland olika länder för att hitta lägsta priset.

När det handlar om privatköp så är det en annan sak. :wink:
av andersuw
Gorban skrev:Det som kan hindra en del tyskar från att göra samma sak med Volvo nu är att de förmodligen måste betala kontant och att en del kunder drar sig för krånglet att importera. Men en och annan kommer nog att prova detta.
Visst, det finns en del hinder som gör att folk kommer att tveka att importera och säkert kan priset mellan Sverige och Tyskland skilja en del utan att det blir någon större ström av bilar mellan länderna. Men när det börjar dra iväg bortåt 5000 euro eller mer och det börjar bli känt att så är fallet och hur man praktiskt går tillväga tror jag det kan hända saker rätt fort. Volvohandlarna i Skåne kanske redan sitter och gnuggar händerna. ;-)
av valln
Vad är det för möjlig däckdimission på 18"?
Är det tyvärr bara riktigt platta däck som fungerar eller går det att få någon höjd på däcken?
av andersuw
valln skrev:Vad är det för möjlig däckdimission på 18"? Är det tyvärr bara riktigt platta däck som fungerar eller går det att få någon höjd på däcken?
245/45 på 18 tum och 225/55 på 17 tum enligt "Bygg Din Volvo". Sin vana trogen gör Volvo hjulen aningen större för varje generation. På V70 II är det 235/40 på 18 tum och 225/50 på 17 tum (i alla fall på senare årsmodeller).
av KrilleW
Nu är V90 beställningsbar. Fick precis en offert av en handlare.
Lägger troligtvis en beställning imorgon.

Tyvärr går den inte att bygga på hemsidan ännu.
Användarvisningsbild
av sura56
Beställning lagd :D :D
Volvo V90 D5 AWD Inscription 2017
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Köpråd XC60 T8 -18/19