Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:En intressant erfarenhet är att på bensinbilarna skenar ju förbrukningen vintertid om man bara kör korta sträckor. På dieselbilen är skillnaden försumbar sommar-vinter. (jag använder inte dieselvärmaren)
Att det drar iväg med bensinbilars förbrukning på vintern när det blir mycket kallstarter kan jag definitivt vidimera. När det gäller diesel har jag för liten personlig erfarenhet att gå på. Men jag har hört någon här säga (kanske du?) att dieslar inte egentligen behöver "chokas" (få fetare blandning eller i vart fall mer soppa) vid kallstart och därför drar ungefär lika mycket när de är kalla som när de är varma? Stämmer detta verkligen (jag har en diffus känsla av att här kan finnas en hund begraven) och kan det i så fall vara förklaringen?
av Jäverhammar
Äh, vår Diesel drar alltid mera när den är kall. Tycker inte det är så stor skillnad där. Inte i färddatorn iaf, sen får man väl räkna med att dieseln tänder kaminen också vilket gör att den förbrukar ytterligare några centiliter extra per körd kilometer..
av valln
zweistein skrev:Har tidigare alltid betraktat Volvo som fulbilen nr 1 och därför aldrig varit intresserad.
Men nu ser det mycket bättre ut och därför sitter jag och konfigurerar min nya Volvo S90. Eftersom min erfarenhet av Volvo =0 så funderar jag på om D5AWD vs T5 är värd en skillnad på 53000kr. Förutom att T5 har ca 20 hk mer är det väl så att en dieselmotor dessutom med AWD bullrar betydligt mer. Å andra sidan kanske något bättre på kurviga sommar- och framförallt vinterväglag.
Några uppgifter om bränsleförbrukning har jag inte kunnat finna men ett rimligt antagande om att det skiljer ca 3,5 l/10mil till dieselns fördel, å andra sidan kostar bensinen ca 1kr mer per liter. Beräknat efter en körsträcka om 1500mil bilskatt efter CO2, 133g/km och antagande för T5 om 165g/km skulle den årliga kostnaden bli ca 5000kr lägre med dieselmotorn. Låt säg att man behåller bilen 3 år så återstår en skillnad på ca 35 tusen. Frågan är då om diesel+AWD betalas så mycket mer på begagnatmarknaden än bensindrift.
Nej, jag tror inte att det skiljer så mycket som 3,5 dl per mil i förbrukning mellan D4 och T5.

Möjligen kan det var så men jag har ingen erfarenhet av nya T5, att bensinmotorn är mer beroende av hur man kör och om man kör med släp än dieselmotorn?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är svårt att jämföra äpplen o päron rättvist.

Min D5 AWD drar i pincip lika mycket sommar som vinter om jag kortpendlar till jobbet o affären. Drygt 0.8 året runt vid sådan skräpkörning.

Men jag har manuell låda, har du automat är den proggad att slira utan lockup första kilometrarna för att värma upp allt, det gör att förbrukningen skenar när det är kallt.

Kör du dieselvärmare skenar det ännu mera.

Är det tung snö så det rullar trögt, ännu mera sken.

Men det är ju inte dieselmotorns fel, om den jobbar mot en manuell låda och vägen inte är igensnöad så är det inte märkbart att det ökar.

På våra manuella bensinare där drar det dock iväg rejält när det är kallt.
Användarvisningsbild
av EjS
Bilar måste vara alldeles för billiga i Sverige när alla diskussioner om bensin vs. diesel på lyxbilar altid slutar med ekonomifrågor.

En S90 D5/T5 går väl på 1M DKK där jag bor och om du börjar prata bränsleekonomi har du helt enkelt inte råd att köpa alls.

Ljudbilden i moderna bilar har ju försvunnit - speciellt efter downsizing trenden har kommit - och med turbo och kompressor är det inte längre så mycket skillnad på momentkurvan heller.

Så det är bara att testa och gå på egen känsla medmindre man som jag har en arbetsgivare som säger "diesel".
av scanspeak
Ja ,støtter deg ejs....
I Norge koster å en slik bil 8-900 nok. Og da er det neppe forbruket som avgjør valget..
Diesel er vel noe mer støy men ellers så er nye bensinmotorer så bra nå at det er vel omtrent samma
Hva en kjøper..
Dog I Norge er diesel snart forbudt :evil: det er ett parti som heter :miljøpartiet de grønne-de hater generelt bil...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
EjS skrev:Bilar måste vara alldeles för billiga i Sverige när alla diskussioner om bensin vs. diesel på lyxbilar altid slutar med ekonomifrågor.

En S90 D5/T5 går väl på 1M DKK där jag bor och om du börjar prata bränsleekonomi har du helt enkelt inte råd att köpa alls.

Ljudbilden i moderna bilar har ju försvunnit - speciellt efter downsizing trenden har kommit - och med turbo och kompressor är det inte längre så mycket skillnad på momentkurvan heller.

Så det är bara att testa och gå på egen känsla medmindre man som jag har en arbetsgivare som säger "diesel".
Bilarna är för dyra därför vissa här funderar har dom råd och åka Diesel eller måste dom köpa en Bensin som är billigare. Men med Diesel i tanken blir det pengar på Banken.
av Lövet
2dl skillnad på 1500 mil ger 350 kr i månaden i skillnad. Det kan inte vara avgörande för ett bilval.
av zweistein
Lövet skrev:2dl skillnad på 1500 mil ger 350 kr i månaden i skillnad. Det kan inte vara avgörande för ett bilval.

Nej verkligen inte, men kanske 53000kr.

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]