- tis 09 feb 2016, 18:13
#1046666
VolvoB20 skrev:En intressant erfarenhet är att på bensinbilarna skenar ju förbrukningen vintertid om man bara kör korta sträckor. På dieselbilen är skillnaden försumbar sommar-vinter. (jag använder inte dieselvärmaren)Att det drar iväg med bensinbilars förbrukning på vintern när det blir mycket kallstarter kan jag definitivt vidimera. När det gäller diesel har jag för liten personlig erfarenhet att gå på. Men jag har hört någon här säga (kanske du?) att dieslar inte egentligen behöver "chokas" (få fetare blandning eller i vart fall mer soppa) vid kallstart och därför drar ungefär lika mycket när de är kalla som när de är varma? Stämmer detta verkligen (jag har en diffus känsla av att här kan finnas en hund begraven) och kan det i så fall vara förklaringen?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut