Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nästa kärra kan gärna bli en V60 T8 awd polestar. :) låter som en mycket trevlig fyrhjulsdrift för den som inte bor i en snödriva.
MartinS skrev:Men du känner skillnad mellan en hybrid AWD och en haldex AWD eller?

Ett polstar märke bakom en T8 inscription så ser bilen ut som en väldekorerad amerikansk general med alla märken ;)
Man känner skillnad, men jag tror knappast att det kommer att vara någon reell skillnad i normalt brukande.

/Thomas
Det är ganska intressant läsning detta. Minns en tråd där vissa här på forumet gick i taket för att Haldex 5 var en nanosekund långsammare än Haldex 4. Skandal var det! Förmodar att de som slängt upp en miljon på en Volvo gärna ser lite mellan fingrarna när det passar. Kan väl inte vara något som inte är perfekt på en T8... ;-//

Skämt åsido så tror jag nog att detta AWD-system räcker till för de allra flesta som köper denna bil och de utmaningar den kan tänkas utsättas för.
Sök efter ryska filmer med XC90 i på youtube så skall du få se vad dessa bilar kommer utsättas för :) lera, och mera lera...

Jag har läst några AWD tester historiskt med liknande set-up'er och fyrhjulsdriften är inte superbra på hybrider, men den duger säkert för 95% av köparna, ungefär som haldex gen5.
Men Martin. Går det att stampa ner 320 hk på framhjulen?

En annan sak är att det är bra att spara vikt på Haldex. Fast i +150 kmh slutar bakhjulen driva att du förlorar 90 hk präcis när det börjar behövs.
EjS skrev:Men Martin. Går det att stampa ner 320 hk på framhjulen?
Civic Type R har inga större problem
TommyP86 skrev:Låter som 850 000 för en icke-tomhylsa :)
Men visst låter det lockande. Slipper man släpa runt på haldex-kilona 99% av tiden, och kan istället använda extravikten för utsläppsfri (nåja...) framdrivning i tätort.
Nja med T8 så blir det minst +200 kg ballast jämfört med Haldex AWD. T8/hybridvolvo ger väl bara fyrhjulsdrift upp till 120-130 km/h, T8 som lockande NEJ! Men XC90 som bil är är väldigt lockande.
EjS skrev:Men Martin. Går det att stampa ner 320 hk på framhjulen?

En annan sak är att det är bra att spara vikt på Haldex. Fast i +150 kmh slutar bakhjulen driva att du förlorar 90 hk präcis när det börjar behövs.
Nej, det är ju därför man vill fördela all tillgänglig effekt på fyra hjul, inte massor fram och lite bak.

Jag undrar om motorerna väger sååå mycket mindre än kardanaxel, haldexkoppling och bakre diff? Tveksamt.

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]