- fre 08 jan 2016, 14:05
#1035734
Nästa kärra kan gärna bli en V60 T8 awd polestar. :) låter som en mycket trevlig fyrhjulsdrift för den som inte bor i en snödriva.
Moderator: Moderatorer
MartinS skrev:Men du känner skillnad mellan en hybrid AWD och en haldex AWD eller?Man känner skillnad, men jag tror knappast att det kommer att vara någon reell skillnad i normalt brukande.
Ett polstar märke bakom en T8 inscription så ser bilen ut som en väldekorerad amerikansk general med alla märken ;)
EjS skrev:Men Martin. Går det att stampa ner 320 hk på framhjulen?Civic Type R har inga större problem
TommyP86 skrev:Låter som 850 000 för en icke-tomhylsa :)Nja med T8 så blir det minst +200 kg ballast jämfört med Haldex AWD. T8/hybridvolvo ger väl bara fyrhjulsdrift upp till 120-130 km/h, T8 som lockande NEJ! Men XC90 som bil är är väldigt lockande.
Men visst låter det lockande. Slipper man släpa runt på haldex-kilona 99% av tiden, och kan istället använda extravikten för utsläppsfri (nåja...) framdrivning i tätort.
EjS skrev:Men Martin. Går det att stampa ner 320 hk på framhjulen?Nej, det är ju därför man vill fördela all tillgänglig effekt på fyra hjul, inte massor fram och lite bak.
En annan sak är att det är bra att spara vikt på Haldex. Fast i +150 kmh slutar bakhjulen driva att du förlorar 90 hk präcis när det börjar behövs.
MartinS skrev:Jag undrar om motorerna väger sååå mycket mindre än kardanaxel, haldexkoppling och bakre diff? Tveksamt.Du glömde batterierna :D
Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]