Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Visst är det så till viss del. Men jag påstår nog att det kan vara som jag säger, att de vill inte stå utan bilar att sälja när produktionen skall ställas om. Bilia i Eskilstuna till exempel har 24 V70 i lager. Det är nog förutom provkörningsbilar förmodar jag, eftersom de saluförs som nya. Jag rekommenderar TS att botanisera lite, och se om det finns någon V70 som är i närheten av hans önskemål någon stans i Sverige. Dessutom är jag inte säker på att beställningarna på V90 ligger så väldigt långt fram eftersom dessa 24 bilar i Eskilstuna har prissänkts. Det kan ju vara så att de inte vill sitta med "Svarte Petter" i form av V70:s i mängd när den nya presenterats. :wink:
av andersuw
SvenB skrev:Visst är det så till viss del. Men jag påstår nog att det kan vara som jag säger, att de vill inte stå utan bilar att sälja när produktionen skall ställas om. Bilia i Eskilstuna till exempel har 24 V70 i lager. Det är nog förutom provkörningsbilar förmodar jag, eftersom de saluförs som nya.
Ytterligare ett skäl till att handlarna ibland står med helt nya bilar "på hyllan" kan vara att de ibland spekulationsbeställer bilar som inte är avsedda för någon speciell kund men som sedan kan omspecificeras när "rätt" kund infinner sig och därmed förkorta väntetiden jämfört med beställning från scratch samtidigt som kunden ändå får bilen utformad som han/hon vill. Om det inte dyker upp tillräckligt många "rätta" kunder innan bilarna faktiskt byggs kommer handlaren naturligtvis att stå där med bilar som inte byggts för någon speciell kund.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att du och jag har i stort sett har liknande uppfattning. Det finns nog bilar ute i Sverige med olika specifikation. Men kanske inte exakt den specifikationen som TS efterfrågar. Och nu för tillfället går den inte att beställa. Men vi vet inte heller om den specifikationen kommer att kunna beställas på V90 heller. :wink:
av andersuw
SvenB skrev:Jag tror att du och jag har i stort sett har liknande uppfattning. Det finns nog bilar ute i Sverige med olika specifikation. Men kanske inte exakt den specifikationen som TS efterfrågar. Och nu för tillfället går den inte att beställa. Men vi vet inte heller om den specifikationen kommer att kunna beställas på V90 heller. :wink:
Jadå, jag tycker inte vi verkar ha några större problem att komma överens. :)

När det gäller trådskaparens problem tror jag det kan vara vanskligt att hitta rätt bil bland de redan tillverkade givet att ett grundkrav är att det skall vara just en T5:a. Det gäller nog även om man kan nöja sig med en nästan ny snarare än en helt ny bil. När jag själv jagade en (relativt) ny bil under hösten tittade jag för skojs skull på vad som erbjöds vad gäller just T5:or även om jag inte var på jakt efter en sådan den här gången. Går man lite bakåt i tiden var det ju inte ovanligt med relativt fullmatade T5:or. Jag köpte de två jag tidigare kört mer på basis av utrustningslistan än motorn (även om jag inte direkt haft något emot att få den på köpet :D ). Men det har uppenbarligen inte sålts så många V70 T5 på senare år, i alla fall inte i Sverige. Och dem jag ändå hittade var inte särskilt välutrustade. Det är ju diesel som gäller för de flesta nu (inklusive mig själv) och det var gudskelov väsentligt lättare att hitta några riktigt välutrustade D4:or.
av andersuw
AndreasThn skrev:Classic går att få med T5 i Biogasversion 8)
Japp. Det stämmer.
av andersuw
AndreasThn skrev:
andersuw skrev:
AndreasThn skrev:Classic går att få med T5 i Biogasversion 8)
Japp. Det stämmer.
Har ju en själv ;)
Ja, jag ser det. Gissningsvis en rätt trevlig motor, i likhet med de båda T5:or jag själv kört, även om det nu är en helt ny motorkonstruktion. Sedan skadar det ju inte att den med all sannolikhet drar väsentligt mindre och ger möjlighet att köra på gas om man vill. :D
Användarvisningsbild
av hållundan
valln skrev:Du är klok som vill ha bensin, men jag tror inte ens volvo själva vet när v90 ska börja tillverkas.
Klart dom vet. Förvånansvärt tyst om det dock...

Iofs om man kör mestadels på el s&ar[…]

Bakre ljuddämpare hål

Det är en plåt på insidan, kan de[…]

Hej! Igår på vägen hem frå[…]

Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]