Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tedted
flanders88 skrev:Ja, jag menar provvagnar som har haft Powerpulse när vi kunnat stänga av det.
Den funktionen finns inte i produktion.

Jag hoppas jag tolkar dig rätt när du frågar om Powerpulse är värt 40 kSEK att du menar skillnaden mellan en D4 och en D5.
För de 40 kSEK får du ju inte bara mer hästkrafter (235 hk mot 190 hk) och Powerpulse, utan också AWD vilket ju brukar kosta 20 kSEK separat annars.
Tyvärr har jag inte kört någon S90/V90 med D4 ännu, däremot D5 AWD.

Om du funderar på fyrhjulsdrift, vilket ju då skulle kostat dig 20 kSEK (ja jag vet att D4 inte finns med AWD, men bara för att bygga upp mitt case), då skulle jag säga att de ytterligare 20 kSEK för att få en D5 istället för en D4 är värt det.
Men om du inte har något större behov av fyrhjulsdriften så skulle jag nog ta en D4.
Jag är väldigt nöjd med min V60 D4 även om det såklart (nästan) alltid är roligare med mer hästkrafter och vridmoment. :)
Hej! Du tolkade mig helt rätt, ursäkta otydligheten. :D Man får ju ett litet gotte-paket även andra fälgar. Är mycket nyfiken på powerpulsen. Är det en härlig känsla eller vad skulle du kunna säga om den?
av Gorban
Jag känner en kille som jobbar på motorutveckling på Volvo. Han berättade att första gången han körde en bil med Power Pulse så visste han inte om att bilen var utrustad med det och undrade vad de hade gjort med motorn för det var så bra drag från låg hastighet. Han säger att det verkligen gör skillnad.

Det jag funderar på är om Power Pulse bara fungerar från stillastående vid t.ex. rödljus eller om den även är aktiv när man går från låg belastning på motorn i marschfart och trycker till på gasen. I så fall skulle man kunna undvika nedväxlingar och få bättre segdragning. Volvo vill ju gärna jämföra sin fyrcylindriga motor med Power Pulse med konkurrenternas sexor. De har ju just detta goa segdrag. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Någon som vet om Power Pulse kommer till bensinmotorerna också?
Användarvisningsbild
av laser2
Gorban skrev: Det jag funderar på är om Power Pulse bara fungerar från stillastående vid t.ex. rödljus eller om den även är aktiv när man går från låg belastning på motorn i marschfart och trycker till på gasen. I så fall skulle man kunna undvika nedväxlingar och få bättre segdragning. Volvo vill ju gärna jämföra sin fyrcylindriga motor med Power Pulse med konkurrenternas sexor. De har ju just detta goa segdrag. Någon som vet?
Vad jag förstått så går PowerPulse alltid in om man trycker till på gasen då motorn går på låg belastning vid låga varvtal, både från stillastående och uppe i fart, t.ex om du puttrar på på högsta växeln i 80-90km/h. Detta givetvis under förutsättning att elmotorn hunnit bygga upp tillräckligt tryck i trycktanken förstås. Har inte hittat nånstans hur lång tid det tar att få upp fullt tryck i tanken, är det nåt som vet?
Användarvisningsbild
av flanders88
laser2 skrev:
Gorban skrev: Det jag funderar på är om Power Pulse bara fungerar från stillastående vid t.ex. rödljus eller om den även är aktiv när man går från låg belastning på motorn i marschfart och trycker till på gasen. I så fall skulle man kunna undvika nedväxlingar och få bättre segdragning. Volvo vill ju gärna jämföra sin fyrcylindriga motor med Power Pulse med konkurrenternas sexor. De har ju just detta goa segdrag. Någon som vet?
Vad jag förstått så går PowerPulse alltid in om man trycker till på gasen då motorn går på låg belastning vid låga varvtal, både från stillastående och uppe i fart, t.ex om du puttrar på på högsta växeln i 80-90km/h. Detta givetvis under förutsättning att elmotorn hunnit bygga upp tillräckligt tryck i trycktanken förstås. Har inte hittat nånstans hur lång tid det tar att få upp fullt tryck i tanken, är det nåt som vet?
Den går ju in när den behövs, alltså innan turbon kommit igång, vilket ju då även gäller i fart om man ligger på låga varvtal.
Dock märks det ju som allra mest från stillastående, speciellt om man har möjlighet att testa med och utan Powerpulse.
Tanken är 2 liter, men har ungefär 18 bars tryck så det går ju att räkna ut ungefär hur mycket som går i tanken (allmänna gaslagen).
Sen drar den ett visst flöde (när den behöver) från luftfilterburken och beroende på hur mycket man har tömt att Powerpulse i sin föregående acceleration så skulle jag säga att det tar (utan att veta, men baserat på det jag vet) någonstans i trakterna kring 20-40 sekunder.

Känslan när man gör en take off är att D5 utan Powerpulse helt plötsligt känns väldigt trött. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Hur mycket kan det ge uppe i fart?
Det som tar tid är när växellådan växlar ner om man inte ligger beredd på en lägre växel. D5 VEA är ordentligt pigg.
av Amli
Perra83 skrev:I fart tror ja inte power pulse behövs.
Upplever aldrig att D5 VEA med Polestar som trött.
Det beror på vad du jämför med. I det fallet med konkurrenternas (tyskarna) kraftfullare 6-cyl motorer är den trött. Och det är väl det Volvo inser själva och har varit så duktiga att ta fram Power Pulse. Men jämför man med likvärdiga 4-cyl motorer med samma effektuttag är den en kanonfin motor!
av Halvmas
Amli skrev:
Det beror på vad du jämför med. I det fallet med konkurrenternas (tyskarna) kraftfullare 6-cyl motorer är den trött. Och det är väl det Volvo inser själva och har varit så duktiga att ta fram Power Pulse. Men jämför man med likvärdiga 4-cyl motorer med samma effektuttag är den en kanonfin motor!
Konkurrenterna har relativt jämförbara fyror utom Audi i dagsläget men dröjer nog inte länge till. Syskonen har ju puffat upp effekten över de 190 redovisade i A6:an. Den fina 3.0 i dagsläget hänger säkert med ett tag till men tveksamt om den finns så länge till i 218-hk utförandet. De redovisade 218 kusarna visar ofta +10-15 till vid mätning. Hos Mercedes har de ett par motorer runt 200 hk men visar även här i underkant. BMW har sin 2 litersdiesel och 218 kusar vilket även där är redovisat i underkant. BMW´s och Mercas bästsäljande 6:or ligger bägge två på 258 hk otroligt nog ( Skattetekniska skäl möjligtvis? ) och sen finns det ju starkare motorer. Men ska man jämföra så jämför rätt. Att jämföra V90 D5AWD med BMW 530 X-drive är liksom inte relevant då prislappen skiljer sig rejält mellan dem. Jämför i så fall med en 525 X-drive.
av Gorban
Halvmas skrev:
Amli skrev:
Konkurrenterna har relativt jämförbara fyror utom Audi i dagsläget men dröjer nog inte länge till. Syskonen har ju puffat upp effekten över de 190 redovisade i A6:an. Den fina 3.0 i dagsläget hänger säkert med ett tag till men tveksamt om den finns så länge till i 218-hk utförandet. De redovisade 218 kusarna visar ofta +10-15 till vid mätning. Hos Mercedes har de ett par motorer runt 200 hk men visar även här i underkant. BMW har sin 2 litersdiesel och 218 kusar vilket även där är redovisat i underkant. BMW´s och Mercas bästsäljande 6:or ligger bägge två på 258 hk otroligt nog ( Skattetekniska skäl möjligtvis? ) och sen finns det ju starkare motorer. Men ska man jämföra så jämför rätt. Att jämföra V90 D5AWD med BMW 530 X-drive är liksom inte relevant då prislappen skiljer sig rejält mellan dem. Jämför i så fall med en 525 X-drive.
Men Volvo jämförde själva D5 mot 3-liters sexor när de presenterade Power Pulse. Från stillastående menar de att D5:an slår dessa 0-60 meter. För övrigt kostar en BMW 530d xDrive Touring Business Comfort Edition 445.900 kr just nu. En V90 D5 AWD kostar 427.900 kr med Momentum och 467.900 kr med Inscription listpris. Sedan behöver man i och för sig lägga på mer utrustning på BMW:n för att få en vettig bil. Till V90 är tillvalen väldigt attraktivt prissatta.
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]