Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ehaugsb skrev:Nå er hjulene avbalansert på nytt på det dekkverksted og det var store avvik på alle hjulene. Verst var det på høgre bak med 85 gram feil. De andre hjulene var mellom 50 og 60 gram feil.

Etter en kort prøvetur virker det som om vibrasjonene er vekk, så jeg håper og tror at det var dette som skulle til :)
Skönt att höra, då finns det hopp att jag får en riktig bil i mars. Tack för återkopplingen
JimmyK skrev:
ehaugsb skrev:Fikk du orden på vibrasjonene? Og hva var det eventuelt som ble gjort?

Jeg hentet ut min for en uke siden, og har akkurat samme syptomer som deg - vibrasjoner over 100 km/t. Hjulene er avbalansert på nytt uten at dette har hjulpet.
Tyvärr fick de aldrig ordning på min bil. De har bytt Haldexen och kardanaxel utan att det blev bättre. De har bytt 6st däck, men vibrationerna kommer och går som tidigare. "lösningen" blev omleverans så jag kommer att få en ny bil i Mars, men låter oroväckande att de fortfarande producerar bilar som vibrerar.
Har du luftfjädring i din bil? jag har inte luftfjädring i min.

har de bytt 6 däck eller 6 kompletta hjul fälg+däck ?
VolvoB20 skrev:
JimmyK skrev:
ehaugsb skrev:Fikk du orden på vibrasjonene? Og hva var det eventuelt som ble gjort?

Jeg hentet ut min for en uke siden, og har akkurat samme syptomer som deg - vibrasjoner over 100 km/t. Hjulene er avbalansert på nytt uten at dette har hjulpet.
Tyvärr fick de aldrig ordning på min bil. De har bytt Haldexen och kardanaxel utan att det blev bättre. De har bytt 6st däck, men vibrationerna kommer och går som tidigare. "lösningen" blev omleverans så jag kommer att få en ny bil i Mars, men låter oroväckande att de fortfarande producerar bilar som vibrerar.
Har du luftfjädring i din bil? jag har inte luftfjädring i min.

har de bytt 6 däck eller 6 kompletta hjul fälg+däck ?
Har haft tre större problem med bilen.
1, En konstans vibration som fanns där hela tiden vid hastigheter av 100km/h och uppåt
2, En kraftigare vibration som kommer och går i bilen, denna kommer i hastigheter om 80km/h och uppåt.
3, Sista större problemet är att bilen är instabil på vägen, detta upplevs mest när det blåser ute, när jag kör om en lastbil m.m Har haft 3st XC60 innan och de har inte alls varit så instabila på vägen. Måste hela tiden ligga och korrigera med ratten för att bilen ska gå rakt.

Det första problemet löste de genom bytet av däck, bara däcken byttes inte fälgarna. Sen la de mycket tid på att köra bilen i utrustning som mäter om däcken är runda, de flyttade däcken på fälgen ett antal gånger att balansera ut att fälgen / däcken inte är helt runda.

Den kraftigare vibrationen som kommer och går, trodde de hängde ihop med Haldexen så kardanaxel, hårdvaran till Haldexen och även styrboxar och mjukvara byttes. Men detta har inte hjälpt.

Instabiliteten har de försökt att lösa genom att ändra hjulinställningen ett antal gånger men detta har inte hjälpt utan problemet kvarstår.

Men då jag ska få en ny bil är ingen felundersökning gjord sedan i oktober.
JimmyK skrev:
fjohan82 skrev:Vad gör man med en sån bil sen? Till Torslanda eller närmsta skrot?
Ska till Torslanda för att kunna analysera den under längre tid för att hitta felorsaken.
Okej tack för info.
Exakt samma fel med automaten hade jag på min V60 AWD. Då nollställde dom adaptionen, efter det har det inte varit något problem alls. Lustigt att det felet kan hitta sig in i nya bilar.. men det är ju så med adaptiva funktioner i mjukvara. Dom spårar ur ibland ??:-/
JimmyK skrev:Det första problemet löste de genom bytet av däck, bara däcken byttes inte fälgarna. Sen la de mycket tid på att köra bilen i utrustning som mäter om däcken är runda, de flyttade däcken på fälgen ett antal gånger att balansera ut att fälgen / däcken inte är helt runda.
Fattar inte hur man kan krångla till något så enkelt så mycket. Innan man ens funderar på detta så ska väl verkstaden kasta på en uppsättning hjul från en bil som inte vibrerar, Alla bilar som säljs idag har ju alltid 2 uppsättningar hjul (sommar+vinter), Bara att skruva på däck som inte inte vibrerar på en annan bil så har man ju kommit långt. Sen om man är säker på att det sitter i hjulen kan man ju börja byta ut fälg/däck.
JimmyK skrev: Den kraftigare vibrationen som kommer och går, trodde de hängde ihop med Haldexen så kardanaxel, hårdvaran till Haldexen och även styrboxar och mjukvara byttes. Men detta har inte hjälpt.
Med vilken frekvens kommer och går det. Dag till Dag eller med minuter i mellan, vid gaspådrag, fri-rull ?

Om det är minuter eller sekunder i mellan beror det ofta på att höger/vänster sida båda har en viss obalans. Tex däck/fälg/bromsskiva/axel. Eftersom höger/vänster rullar olika fort om vägen inte är 10000% rak så kommer det att hamna i fas och ofas oftast i den frekvensen så att det kommer och går, oftare ju mera vägen svänger.

Är det kardan hjäler det inte att fri rulla, Haldexen märks mest när motorn driver.
JimmyK skrev:Instabiliteten har de försökt att lösa genom att ändra hjulinställningen ett antal gånger men detta har inte hjälpt utan problemet kvarstår.
.
Provkört en annan XC90?
Förvånar mej att inte Volvo tar tillbaks bilen och ger dig en ny!
VolvoB20 skrev:
JimmyK skrev:Det första problemet löste de genom bytet av däck, bara däcken byttes inte fälgarna. Sen la de mycket tid på att köra bilen i utrustning som mäter om däcken är runda, de flyttade däcken på fälgen ett antal gånger att balansera ut att fälgen / däcken inte är helt runda.
Fattar inte hur man kan krångla till något så enkelt så mycket. Innan man ens funderar på detta så ska väl verkstaden kasta på en uppsättning hjul från en bil som inte vibrerar, Alla bilar som säljs idag har ju alltid 2 uppsättningar hjul (sommar+vinter), Bara att skruva på däck som inte inte vibrerar på en annan bil så har man ju kommit långt. Sen om man är säker på att det sitter i hjulen kan man ju börja byta ut fälg/däck.
JimmyK skrev: Den kraftigare vibrationen som kommer och går, trodde de hängde ihop med Haldexen så kardanaxel, hårdvaran till Haldexen och även styrboxar och mjukvara byttes. Men detta har inte hjälpt.
Med vilken frekvens kommer och går det. Dag till Dag eller med minuter i mellan, vid gaspådrag, fri-rull ?

Om det är minuter eller sekunder i mellan beror det ofta på att höger/vänster sida båda har en viss obalans. Tex däck/fälg/bromsskiva/axel. Eftersom höger/vänster rullar olika fort om vägen inte är 10000% rak så kommer det att hamna i fas och ofas oftast i den frekvensen så att det kommer och går, oftare ju mera vägen svänger.

Är det kardan hjäler det inte att fri rulla, Haldexen märks mest när motorn driver.
JimmyK skrev:Instabiliteten har de försökt att lösa genom att ändra hjulinställningen ett antal gånger men detta har inte hjälpt utan problemet kvarstår.
.
Provkört en annan XC90?
Har försökt att analysera detta mycket men får inte fram något klockrent samband. Men känns som det ofta kommer vid acceleration ut på motorvägen från påfarten. Pendlar 15 mil om dagen och de uppträder någon gång om dagen vissa gånger mer vissa dagar mindre.
Brainys V60

Du är långt ifrån den först[…]

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]