Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha klämt "hela dagen" på två ex av XC90 på Parissalongen tycker jag att den står sig riktigt bra mot tex X5 i inredningskänsla etc. Återstår att se vad intrycket blir efter provkörning. Kan inte vänta tills dagens V70 får en ersättare.. Nya iPad-konsolen kör om allt.. 8)
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.
Varför? Har du provkört XC90 och gjort en ordentlig jämförelse eller blir den automatiskt bättre bara för att det står BMW på huven?
Jag pratar om prisklass mellan Volvo och ett erkänt lyx, exklusivt och kvalitets märke som BMW. Uppenbarligen lär det vara någon med bilar som det står BMW på huven eftersom man använder tex BMW, Mercedes eller Audi som måttstockar. Men Volvo har sagt "att den ska vara lika dyr som premiumkonkurrenterna från BMW och Audi.". Så vi får väl se om alla tysk-nördar kommer att vallfärda för att köpa en XC90 istället för motsvarande tysk.

Jag tycker nya X5 är tristare idag än vad en ny X5 var när förra generationen lanserades. Designen är i princip densamma som föregångaren, enbart 5-sitsig och därtill hutlösa priser på tillval. Säkerheten är inte i närheten, och att utgående XC90 blev bästa val nyligen i IIHS tester är rent pinsamt för samtliga konkurrenter. Motorerna är riktiga höjdare, men annars har jag svårt att se vad BMW X5 skulle vara så mycket bättre på.
Tyckte och smak.

Nu hamnar vi lite off-topic, men Volvo är ett märke som jag tror är på väg framåt med hästkliv. BMW däremot blandar högt (4-serie Gran Coupe!) och lågt vad gäller design, och förstör sitt varumärke med framhjulsdrivna bastarder som 2-serie AT. När en av utvecklingscheferna på BMW i en intervju nyligen inte ens vill garantera att 3-serien i framtiden kommer vara bakhjulsdriven tappar man nästan hoppet.
Då har du tappat hoppet om Volvo sedan länge alltså.

Jag vänder på det och säger att ligger X5 och XC90 i samma prisklass kan man väl lika väl ta en Volvo istället! :-)-)
Kan det inte ha varit så att de som köpte Volvo tidigare köpte Volvo för att man får mycket bil för pengarna. Om nu Volvo och BMW ligger på samma pris, i mitt fall, då kan man väl lika gärna slå till på den dyrare bilen som är ett premiummärke. Eller så köper man ett billigare märke än vad Volvo verkar bli.

Framtiden utvisar om Volvo kommer sälja flera bilar genom dyrare bilar eller om de tappar kunder pga det.
Volvon är inte lika dyr, den har t.om blivit billigare än vad som spekulerats i på forumet. Volvo har inte hutlösa priser på tillvalen utan oftast är dom rimliga, dessutom är Volvo väldigt bra på att göra paket med utrustning till bilen. Att volvo sa att den skulle bli lika dyr som tyskarna stämde inte riktigt heller, dom ligger snäppet under och är lite billigare på de mesta tillvalen, ungefär samma prispolitik som V40. Det känns som att nya XC90 blir en mycket stor succé :)
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.

Kan det inte ha varit så att de som köpte Volvo tidigare köpte Volvo för att man får mycket bil för pengarna. Om nu Volvo och BMW ligger på samma pris, i mitt fall, då kan man väl lika gärna slå till på den dyrare bilen som är ett premiummärke. Eller så köper man ett billigare märke än vad Volvo verkar bli.

Framtiden utvisar om Volvo kommer sälja flera bilar genom dyrare bilar eller om de tappar kunder pga det.

Du måste förstå att alla inte vill ha BMW bara för att de är "Premium", Volvo kan också vara "Premium". Det är väl köparen som får göra den uppfattningen. Sen skiljer det ganska mycket från land till land, i ex Brasilien så uppfattas Volvo som lyxbil. I Kina är det en premiumbil. Till slut handlar det om vilken man vill ha. Men nya XC90:n är här, prisvärd, bra bränsleekonomi, elegant exteriör med en lite futuristisk interiör. Tror den kan sälja väldigt bra :-).

Tyvärr så har jag aldrig förstått folk som prisar X5:ans köregenskaper, min pappa hade en 2010:a...inte så sportig som man tror. Och interiören började förfalla lite grann efter 12,000 mil...hans Grand Cherokee med nya 3.6 Pentastar motorn hade mycket bättre vägegenskaper.
Är ingen stor fan av den här tung-dumma bilkategorin, en stor kombi är oftast bekvämare, snabbare, snålare, snyggare, roligare att köra samt billigare... Men givet att SUV-målgruppen i stor utsträckning är soccer-moms tror jag ändå att nya XC90 kan bli en hit, då är rymligheten, den trevliga inredningen och Volvos säkerhetsimage en tillgång. Och avsaknaden av porriga motorer knappast en belastning.

Priser är alltid högt vid introduktion, kommer säkert sänkas/rabatteras vad det lider....

Mvh
Arese
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Varför? Har du provkört XC90 och gjort en ordentlig jämförelse eller blir den automatiskt bättre bara för att det står BMW på huven?
Jag pratar om prisklass mellan Volvo och ett erkänt lyx, exklusivt och kvalitets märke som BMW. Uppenbarligen lär det vara någon med bilar som det står BMW på huven eftersom man använder tex BMW, Mercedes eller Audi som måttstockar. Men Volvo har sagt "att den ska vara lika dyr som premiumkonkurrenterna från BMW och Audi.". Så vi får väl se om alla tysk-nördar kommer att vallfärda för att köpa en XC90 istället för motsvarande tysk.
Ja, vi får väl se. Det viktigaste för Volvo just nu är att få in köparna i bilhallen för att känna och klämma. Att få det att bli lika naturligt att besöka Volvo som att besöka Audi och BMW. I Sverige är det inget problem, men det ser annorlunda ut i t ex USA. Väl i hallen tror jag inte att man kommer ha några problem med att sälja XC90.
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:Jag tycker nya X5 är tristare idag än vad en ny X5 var när förra generationen lanserades. Designen är i princip densamma som föregångaren, enbart 5-sitsig och därtill hutlösa priser på tillval. Säkerheten är inte i närheten, och att utgående XC90 blev bästa val nyligen i IIHS tester är rent pinsamt för samtliga konkurrenter. Motorerna är riktiga höjdare, men annars har jag svårt att se vad BMW X5 skulle vara så mycket bättre på.
Tyckte och smak.
Design må vara tycke och smak, men att tillvalspriserna är hutlösa håller nog de flesta med om och att en tolv år gammal Volvo anses säkrare än många konkurrenter är de facto pinsamt. Därtill har ny XC90 mycket prisvärda säkerhetspaket.
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:Nu hamnar vi lite off-topic, men Volvo är ett märke som jag tror är på väg framåt med hästkliv. BMW däremot blandar högt (4-serie Gran Coupe!) och lågt vad gäller design, och förstör sitt varumärke med framhjulsdrivna bastarder som 2-serie AT. När en av utvecklingscheferna på BMW i en intervju nyligen inte ens vill garantera att 3-serien i framtiden kommer vara bakhjulsdriven tappar man nästan hoppet.
Då har du tappat hoppet om Volvo sedan länge alltså.
Nej, inte alls. Framhjulsdrift passar bra ihop med Volvo och deras ambitioner. BMW däremot är än idag så synonymt med bakhjulsdrift och sitt fokus på körglädje att det känns helt fel att man ens överväger att övergå till framhjulsdrift på fler modeller. RWD är en USP för BMW i dagsläget, och jag mycket svårt att se att det skulle tas emot med öppna armar om man i framtiden skulle välja att göra t ex 3-serie framhjulsdriven.
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:Jag vänder på det och säger att ligger X5 och XC90 i samma prisklass kan man väl lika väl ta en Volvo istället! :-)-)

Det gäller möjligen i Sverige, men utomlands är jag inte så säker. Volvo har fram tills nu legat i lite av ett ingenmansland, en mellanmjölk, och det passar inte på så många fler marknader än den svenska. Antingen köper man prisvärt eller så köper man premium. Ska Volvo överleva globalt krävs det att man blir tydligare i vad man vill erbjuda och levererar det som lovas och förväntas.

Ps. Har fler BMW än Volvo på uppfarten. :wink:
Linqid skrev: Ja, vi får väl se. Det viktigaste för Volvo just nu är att få in köparna i bilhallen för att känna och klämma. Att få det att bli lika naturligt att besöka Volvo som att besöka Audi och BMW. I Sverige är det inget problem, men det ser annorlunda ut i t ex USA. Väl i hallen tror jag inte att man kommer ha några problem med att sälja XC90.
Det är viktigt att komma ihåg här att man försöker att attrahera en helt annan målgrupp. Det är inte samma sak som att jämföra en V70 D5 och en BMW 520d som det brukar vara i Sverige. I prisklassen där XC90 är tänkt att ligga är det så mycket mer än bara en bra bil. I den prisklassen sitter det mer i varumärke, känsla och prestige än prisvärda tillbehör är min gissning.

Är Volvo så starkt som varumärke? Innan jag såg XC90 skulle jag säga inte en chans. Nu hoppas jag att dom kan bli det.
Amli skrev:
Linqid skrev: Ja, vi får väl se. Det viktigaste för Volvo just nu är att få in köparna i bilhallen för att känna och klämma. Att få det att bli lika naturligt att besöka Volvo som att besöka Audi och BMW. I Sverige är det inget problem, men det ser annorlunda ut i t ex USA. Väl i hallen tror jag inte att man kommer ha några problem med att sälja XC90.
Det är viktigt att komma ihåg här att man försöker att attrahera en helt annan målgrupp. Det är inte samma sak som att jämföra en V70 D5 och en BMW 520d som det brukar vara i Sverige. I prisklassen där XC90 är tänkt att ligga är det så mycket mer än bara en bra bil. I den prisklassen sitter det mer i varumärke, känsla och prestige än prisvärda tillbehör är min gissning.

Är Volvo så starkt som varumärke? Innan jag såg XC90 skulle jag säga inte en chans. Nu hoppas jag att dom kan bli det.
Helt enig, och precis vad jag försökte säga. Volvo har inte i närheten av samma anseende som premiumtyskarna på de stora marknaderna och måste därför satsa ordentligt på marknadsföring så att man får in kunderna i bilhallen. Med XC90 har Volvo tagit fram en bil som spelar på känslor på en helt annan nivå än vad Volvo tidigare kunnat erbjuda och därtill med en betydligt högre tekniknivå, men vad hjälper det om X5/ML/Q7-köparen inte ens tänker tanken?

Volvo är inte ett så starkt varumärke idag, men precis som du både tror och hoppas jag att dem kan bli det. En resa har alltid en början.

(Ang. prisvärda paket syftade jag främst på den svenska marknaden där jag tror det kommer vara fortsatt viktigt om man har som målsättning att behålla sina marknadsandelar.)
XC90_Executive skrev:Grejen är att någon gång måste ju Volvo kliva upp och jag tror det är helt rätt val att göra det med XC90! :-)-)
Håller med. För första gången verkar Volvo ha fått till en produkt som matchar ambitionerna. Ska bli mycket spännande att läsa de första testerna mot konkurrenterna!

Ps. Synd att inte säkerhet är sexigt. http://teknikensvarld.se/bmw-5-serie-mi ... st-162187/

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]