Sharkbait skrev:Linqid skrev:Sharkbait skrev:Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.
Varför? Har du provkört XC90 och gjort en ordentlig jämförelse eller blir den automatiskt bättre bara för att det står BMW på huven?
Jag pratar om prisklass mellan Volvo och ett erkänt lyx, exklusivt och kvalitets märke som BMW. Uppenbarligen lär det vara någon med bilar som det står BMW på huven eftersom man använder tex BMW, Mercedes eller Audi som måttstockar. Men Volvo har sagt "att den ska vara lika dyr som premiumkonkurrenterna från BMW och Audi.". Så vi får väl se om alla tysk-nördar kommer att vallfärda för att köpa en XC90 istället för motsvarande tysk.
Ja, vi får väl se. Det viktigaste för Volvo just nu är att få in köparna i bilhallen för att känna och klämma. Att få det att bli lika naturligt att besöka Volvo som att besöka Audi och BMW. I Sverige är det inget problem, men det ser annorlunda ut i t ex USA. Väl i hallen tror jag inte att man kommer ha några problem med att sälja XC90.
Sharkbait skrev:Linqid skrev:Jag tycker nya X5 är tristare idag än vad en ny X5 var när förra generationen lanserades. Designen är i princip densamma som föregångaren, enbart 5-sitsig och därtill hutlösa priser på tillval. Säkerheten är inte i närheten, och att utgående XC90 blev bästa val nyligen i IIHS tester är rent pinsamt för samtliga konkurrenter. Motorerna är riktiga höjdare, men annars har jag svårt att se vad BMW X5 skulle vara så mycket bättre på.
Tyckte och smak.
Design må vara tycke och smak, men att tillvalspriserna är hutlösa håller nog de flesta med om och att en tolv år gammal Volvo anses säkrare än många konkurrenter är de facto pinsamt. Därtill har ny XC90 mycket prisvärda säkerhetspaket.
Sharkbait skrev:Linqid skrev:Nu hamnar vi lite off-topic, men Volvo är ett märke som jag tror är på väg framåt med hästkliv. BMW däremot blandar högt (4-serie Gran Coupe!) och lågt vad gäller design, och förstör sitt varumärke med framhjulsdrivna bastarder som 2-serie AT. När en av utvecklingscheferna på BMW i en intervju nyligen inte ens vill garantera att 3-serien i framtiden kommer vara bakhjulsdriven tappar man nästan hoppet.
Då har du tappat hoppet om Volvo sedan länge alltså.
Nej, inte alls. Framhjulsdrift passar bra ihop med Volvo och deras ambitioner. BMW däremot är än idag så synonymt med bakhjulsdrift och sitt fokus på körglädje att det känns helt fel att man ens överväger att övergå till framhjulsdrift på fler modeller. RWD är en USP för BMW i dagsläget, och jag mycket svårt att se att det skulle tas emot med öppna armar om man i framtiden skulle välja att göra t ex 3-serie framhjulsdriven.
Sharkbait skrev:Linqid skrev:Jag vänder på det och säger att ligger X5 och XC90 i samma prisklass kan man väl lika väl ta en Volvo istället!
-)
Kan det inte ha varit så att de som köpte Volvo tidigare köpte Volvo för att man får mycket bil för pengarna. Om nu Volvo och BMW ligger på samma pris, i mitt fall, då kan man väl lika gärna slå till på den dyrare bilen som är ett premiummärke. Eller så köper man ett billigare märke än vad Volvo verkar bli.
Framtiden utvisar om Volvo kommer sälja flera bilar genom dyrare bilar eller om de tappar kunder pga det.
Det gäller möjligen i Sverige, men utomlands är jag inte så säker. Volvo har fram tills nu legat i lite av ett ingenmansland, en mellanmjölk, och det passar inte på så många fler marknader än den svenska. Antingen köper man prisvärt eller så köper man premium. Ska Volvo överleva globalt krävs det att man blir tydligare i vad man vill erbjuda och levererar det som lovas och förväntas.
Ps. Har fler BMW än Volvo på uppfarten.
