- tis 22 feb 2022, 15:59
#1489816
Hämtade ut min XC90 T8 "long range" för två veckor sedan, hade tidigare en 2021 XC90 T8. Min bil har den elektriska värmaren.
Upplever att det är ganska stor skillnad med den nya elmotorn, betydligt bättre acceleration både i Hybrid och Pure läge. Bilen går också enklare att köra i landsvägshastighet på enbart el utan problem.
Har kommit drygt 5,5 mil på bara el i stadstrafik vid ca 0 grader
Har inte gjort några längre resor men har kört till sommarstället med familj plus packning, ca 8,5 mil varav 40% 110 väg och då snittar jag 3,3l per 100km när jag startar med fulladdat batteri och temperatur runt 0. Har inte exakta siffror på min gamla bil på samma sträcka men tror att den drog ca 5,5l per 100km.
El-värmaren känns ungefär lika effektiv som den gamla bensinvärmaren och så länge man är inpluggad i en laddbox laddar den nästan lika mycket som den förbrukar så man blir bara av med några km i räckvidd.
Min upplevelse så här långt är att det är drivlinan en klar förbättring från min förra xc90.
Upplever att det är ganska stor skillnad med den nya elmotorn, betydligt bättre acceleration både i Hybrid och Pure läge. Bilen går också enklare att köra i landsvägshastighet på enbart el utan problem.
Har kommit drygt 5,5 mil på bara el i stadstrafik vid ca 0 grader
Har inte gjort några längre resor men har kört till sommarstället med familj plus packning, ca 8,5 mil varav 40% 110 väg och då snittar jag 3,3l per 100km när jag startar med fulladdat batteri och temperatur runt 0. Har inte exakta siffror på min gamla bil på samma sträcka men tror att den drog ca 5,5l per 100km.
El-värmaren känns ungefär lika effektiv som den gamla bensinvärmaren och så länge man är inpluggad i en laddbox laddar den nästan lika mycket som den förbrukar så man blir bara av med några km i räckvidd.
Min upplevelse så här långt är att det är drivlinan en klar förbättring från min förra xc90.