- tor 27 jul 2017, 18:30
Paglar skrev:Även jag har tyvärr diffusa vibrationsproblem på min nya V90 D5 AWD.hämtade ut min första xc90 d5 awd i maj 2015, haft vibrationer enligt det du beskriver. Bilen var inne ett tio tal gånger utan att det fick bort det, fick omleverans i april 2016 men även den vibrerade, men nu efter ytterligare ett 10 tal försök har de hittat felet. Var drivaxlarna bak som hade för dålig härdning. Nu går den helt symtomfritt.
Det är inte så mycket vibrationer i ratten utan mer som känns i ryggstöd och sits.
Jag kör mycket på farthållare i 100-110 km/t och där känns det tydligt, för det mesta vibrationer i sidled men ibland också en studsande känsla i höjdled.
Igår körde jag 45 mil med släp i 80-90 km/t och då kändes vibrationerna mer. Svårt att säga om det var släpet som initierade vibrationerna eller om jag hade mer tid att känna efter och därför fokuserade på problemet.
Jag har original 10-ekade 18" med Pirelli 245/45, men jag upplever inte att det är däcken som är upphovet utan något annat i drivlinan i bakre delen av bilen. Jag hade inte läst den här tråden innan jag själv upptäckte vibrationsproblemen men efter att ha skummat igenom alla sidorna och alla teorier om problemet, så tror jag själv att det kan vara något med bakaxel och eller Haldex att göra.
Får stå ut med detta under semestern och kontakta min Volvomek om några veckor.