Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
KolleoAda skrev: mån 13 dec 2021, 15:32 Är det så illa efter knappt tre år?
Illa är det inte, men en bil rostar av användande.
Och du ska absolut inte låta denna eventuella rosten ligga under rostskyddet som läggs på av tredje part.
av KolleoAda
Precis. Tänkte att ett rostskyddscenter får besiktiga bilen och jag får väl anta att de gör nödvändiga åtgärder innan rostskydd läggs på? Någon som har tips på bra center i sthlm. Jag tittar på dinitrol (huddinge) eller rostskyddsmetoder. Någon som har erfarenhet av dem?
Användarvisningsbild
av bem
Egentligen borde man väl rostskyddsbehandla så fort som möjligt, när bilen är ny. Är väl lite olika hur snabbt bilar börjar rosta men nog har jag läst om bilar som har uselt rostskydd så de behöver väl rostskydd på redan i importhamnen egentligen.
Men om vi håller oss till Volvos SPA plattforms dvs nuvarande plattform. Hur kvickt borde rostskyddsbehandling göras egentligen för att få bra verkan på sikt. Behöver rostskyddet upprepas, hur ofta? Minns ni när folk spraya eller pensla på "sletolja" som man sa, på bilens underrede förr? Nutidens rostkyddsmedel är väl ganska bra har jag fått för mig, så bortkastade pengar är det nog inte om man skall behålla bilen ett tag. En bil som rostar är ju så tråkigt att äga och köra omkring med. Hade en Volvo 144 vit en gång för länge länge sen, när rosten börja komma i trösklar, framskärmar osv var det inget kul försöka sköta om bilen längre minns jag. Och då gick ju förfallet än fortare, en spiral ner i rosthelvetet blev det med den bilen. Jag hann byta bägge framskärmarna och handsprayade vit färg på dem och polera upp till fin glans, men vad hjälpte det när jag såg det nästan var kex av innerskärmarna... hann sälja bilen innan den var helt genomrostad, näste ägare var nog den som fick äran skrota den bilen. :-)
/Bo
av Zed82
HitTheRoadJack skrev: mån 13 dec 2021, 18:14 Jag ska rostbesiktiga min V90 my18 9000 mil på mätaren - det har ju varit kampanj 295:-. Om vi gör det, några av oss få vi se hur det ligger till i klartext.
Heads-up min bil står i varmgarage 20 grader och körs i Stockholm med massor med saltade vägar men maskintvättas ofta med underspoling.

https://www.dinitrolcenter.se/rostskyddskontroll.php

Edit: Nu bokat 15/12 :-)
Återkom gärna med hur det var ställt med din bil.
av Wirke
Jag lämnade in min XC60 till Rostskyddsmetoder i Vällingby då den var 3.5 år/5000 mil. De gör grundlig inspektion, monterade av all kåpor och innerskärmar och hittade absolut ingenting, den var som ny. Tilläggas bör då att just denna bil är välhållen, står oftast i kallgarage och körs sällan i regn eller på saltade vägar.
av Zed82
Wirke skrev: tis 14 dec 2021, 08:31 Jag lämnade in min XC60 till Rostskyddsmetoder i Vällingby då den var 3.5 år/5000 mil. De gör grundlig inspektion, monterade av all kåpor och innerskärmar och hittade absolut ingenting, den var som ny. Tilläggas bör då att just denna bil är välhållen, står oftast i kallgarage och körs sällan i regn eller på saltade vägar.
Vi har en V90CC från 2017 med 2600 mil inom familjen. Den var också som ny men den hade varit väldigt sparsamt körd överhuvudtaget och nästan inte alls på vintern. Fick sig en Dinitrolbehandling i höstas.
av least
De allra flesta bilar oavsett märke är välhållna, mycket få bilar som sliter ute på vägarna i slask och salt vintern igenom.
Och har man en bil som används så frekvent i aggressiv miljö så är man medveten om att den bör tas om hand på motsvarande sätt för att inte ta skada.

Men det som rostar bilar är varmgarage, där man kör in den slaskiga bilen på daglig basis och saltlaken får tid att verka i 15-20 graders värme.
Utan att någonsin egentligen torka upp.
av Zed82
least skrev: tis 14 dec 2021, 08:45 De allra flesta bilar oavsett märke är välhållna, mycket få bilar som sliter ute på vägarna i slask och salt vintern igenom.
Och har man en bil som används så frekvent i aggressiv miljö så är man medveten om att den bör tas om hand på motsvarande sätt för att inte ta skada.

Men det som rostar bilar är varmgarage, där man kör in den slaskiga bilen på daglig basis och saltlaken får tid att verka i 15-20 graders värme.
Utan att någonsin egentligen torka upp.
Det där är väl lite av en myt som fått leva vidare i många år. En bil som konstant körs i salt och aldrig får torka upp, som står ute i fuktiga temperaturer omkring nollan eller strax däröver far nog väldigt mycket mer illa. Vårt flerbilsgarage i föreningen är ett varmgarage men där inne står åtskilliga gamla fräscha bilar. Luftgenomströmningen är dock väl tilltagen och en bil torkar upp på några timmar.
av least
I ett uppvärmt villagarage finns inte den luftväxling som behövs, det är ingen myt.

En bil som står i kallgarage eller utomhus kommer inte att börja rosta förrän temperaturen är lämplig.

Korrosion (mellan vatten och järnhaltiga metaller) sker extremt långsamt om saltlaken inte värms upp.
Korrosion är en endoterm reaktion som kräver en viss mängd av tillgänglig energi.

Antingen håller man bilen/metallen kall, när fritt vatten och saltjoner finns tillgängligt.
Eller så torkar man bort vattnet genom ökad luftväxling om omgivande temperatur är hög.

En våtvarm miljö kan ge imponerade rostbilning på lättrostade metallegeringar - på mycket kort tid.

Om man råkar köra i basiska eller sura vätskor måste man snabbt skölja av bilen, och få bort basen/syran innan den slår igenom metallens ytskydd/beläggning.

Det allra bästa vore om våra bilar hade ett intag för torrluft, försvaret använder utrustning från Munters för fordon som står i depå, och slipper då mycket problem som kan härledas till korrosion.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 35

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås