Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
#1159824
Robbi skrev:
JanneP77 skrev:
Robbi skrev:Fick på sommardäck 18 tum idag och den blev ännu mer stötigare. Ska åka och provköra en likadan bil imorgon och se så inte det är fel på min bil. Annars är det väl bara att bits ihoo och vänja sig. Lite dåligt av Volvo att inte upplysa om att det är sportdämpning ala Audi som original. Hade ju velat ha valet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad körde du innan? Tänker på vad du har för preferenser... :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ha ha, det lustiga är XC70 sport och den var mjukare på vägen men samtidigt stummare när det gäller gunget. Denna är tvärtom.
Lustigt att vi upplever CC:n så olika! Har haft en Audi A6 med sportchassi förut och den var banne mig bedrövligt hård. Det slog i hela bilen på vanlig väg. Dock var den körglad. XC70 Sport upplevde jag som bekvämare men däremot långt ifrån körglad. Den kunde även vara ganska "hård" över ex fartgupp. Märker stor skillnad då jag har ett fartgupp på gatan där jag bor. CC:n är hårdare på vanlig väg än XC70 Sport men inte på långa vägar som A6 med sportchassi. Körglad däremot! Samtidigt är CC:n väldigt mjuk och fin över ovan nämnda fartgupp. Dr Jekyll & Mr Hyde liksom...
Ska kanske tillägga att jag inte har luftfjädring på min. Får återkomma om en vecka när 20" åker på, kanske inte är lika imponerad då... :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndS
#1159858
Detta med att den sväljer fartgupp stämmer väldigt bra då jag passerar ett antal varje dag på 30-sträcka. Med CC är det bara att rulla på med farthållaren inkopplad då den sväljer dem otroligt bra. Då den är fast i fjädringen förväntar man sig ett litet hopp/gung men det finns inget av det.
Med tidigare V70II gick det inte att göra så, men det är kanske fel i jämförelse.
av Flajjan
#1159861
Jag har bara kört 110 mil med min V90CC. Den känns nästan lite hård ibland, men inte sportchassiestötig, utan väldigt fast. Jag kommer ifrån XC70 med 17" sommarhjul och komfortchassie, den var ju gungig.

Stolarna är jag inte helt kompis med än, jag har sportstolar vilka inte känns samma lika som R stolarna i XC90 som jag provsatt. Min gamla fåtöljer i XC70n var skönare att sitta i för ryggen.

Har jag något annat att "klaga" på? Faktiskt inte, det är en riktigt trevlig bil - såhär långt.

Den 8stegade automaten är fantastiskt skön, snabb och mjuk.

Det är ganska lätt att köra för fort.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1159872
JanneP77 skrev:
Robbi skrev:
JanneP77 skrev: Vad körde du innan? Tänker på vad du har för preferenser... :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ha ha, det lustiga är XC70 sport och den var mjukare på vägen men samtidigt stummare när det gäller gunget. Denna är tvärtom.
Lustigt att vi upplever CC:n så olika! Har haft en Audi A6 med sportchassi förut och den var banne mig bedrövligt hård. Det slog i hela bilen på vanlig väg. Dock var den körglad. XC70 Sport upplevde jag som bekvämare men däremot långt ifrån körglad. Den kunde även vara ganska "hård" över ex fartgupp. Märker stor skillnad då jag har ett fartgupp på gatan där jag bor. CC:n är hårdare på vanlig väg än XC70 Sport men inte på långa vägar som A6 med sportchassi. Körglad däremot! Samtidigt är CC:n väldigt mjuk och fin över ovan nämnda fartgupp. Dr Jekyll & Mr Hyde liksom...
Ska kanske tillägga att jag inte har luftfjädring på min. Får återkomma om en vecka när 20" åker på, kanske inte är lika imponerad då... :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, det är min känsla också. Den tar fartgupp och hål i vägen bra men små ojämnheter känns hela tiden. Det är lite som att köra på en tvättbräda fast med skumgummi på hjulen. I höga farter blir den småskakig vid lite ojämn väg men gungar skönt över skarvar.

Jag hade också en XC70 sport och upplever CCn som både hårdare och mjukare, på samma gång.
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1159878
Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1159892
JanneP77 skrev:Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
av Pvpjtgb
#1159915
Det är två veckor kvar till leverans och nu läser jag Robbie's intryck och hoppas jag inte kommer känna samma sak.
Tyvärr gav min egen provkörningen anledning att tro att min slutsats kommer bli likadan. Jag hann även läsa Auto/Motor och några andra tidningar till innan sista ändringsdag och la då till Active Chassi med luftfjädring bak i ett försök att minska känslan som kommer upp genom chassit. Det är inte komfort att känna av varje skarv och lagning som är så vanlig på det vägnät jag kör på dagligen.

Jag får hålla med att ordet komfort har Volvos reklam använt i varenda reklam/info/video som jag tagit del av innan beslut för inköp, och detta ord har tydligt inte samma innebörd för oss som individer. Volvo borde / skulle kunna vara mycket tydligare med att 200 ändringar i chassit INTE syftar till att göra bilen CC mera komfort inriktad gentemot vanliga V90 utan tvärtom.

Det är jäkligt svårt att få in i skallen att Volvo kommer att skeppa denna uppsättning till USA, jag har varit där i jobbet och privat ett antal gånger och deras vägnät är inte enbart släta fina vägar. De arbetskollegor som körde XC70 därborta hade komfort högt uppe på agendan, och deras inställning var att Volvo är lika premium som Audi, förövrigt samma inställning i Kina avseende premium.
Hur tänker Volvo där ?

Jag återkommer med mina intryck när leverans är gjord, påsk känns som testhelg.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1159991
Pvpjtgb skrev:Det är två veckor kvar till leverans och nu läser jag Robbie's intryck och hoppas jag inte kommer känna samma sak.
Tyvärr gav min egen provkörningen anledning att tro att min slutsats kommer bli likadan. Jag hann även läsa Auto/Motor och några andra tidningar till innan sista ändringsdag och la då till Active Chassi med luftfjädring bak i ett försök att minska känslan som kommer upp genom chassit. Det är inte komfort att känna av varje skarv och lagning som är så vanlig på det vägnät jag kör på dagligen.

Jag får hålla med att ordet komfort har Volvos reklam använt i varenda reklam/info/video som jag tagit del av innan beslut för inköp, och detta ord har tydligt inte samma innebörd för oss som individer. Volvo borde / skulle kunna vara mycket tydligare med att 200 ändringar i chassit INTE syftar till att göra bilen CC mera komfort inriktad gentemot vanliga V90 utan tvärtom.

Det är jäkligt svårt att få in i skallen att Volvo kommer att skeppa denna uppsättning till USA, jag har varit där i jobbet och privat ett antal gånger och deras vägnät är inte enbart släta fina vägar. De arbetskollegor som körde XC70 därborta hade komfort högt uppe på agendan, och deras inställning var att Volvo är lika premium som Audi, förövrigt samma inställning i Kina avseende premium.
Hur tänker Volvo där ?

Jag återkommer med mina intryck när leverans är gjord, påsk känns som testhelg.
Det fina i kråksången är att man vänjer sig, det gjorde jag med den förra sportvagnen. Hade bara velat ha en valmöjlighet och jag kan därför inte låta bli att känna mig lite lurad. Jag har en svåger som provkörde och blev imponerad då den hade samma "komfort" som hans (stenhårda) Audi, så allt är väl relativt och begreppet har ändrat innebörd.

Men Volvo har en tradition av hur man har brukat ordet "komfort". Inte som Audi och BMW utan man tänker fortfarande på 740, 940, V70. Kommer fortfarande ihåg när jag 1988 skulle testa komforten på 740 och köpte bilen direkt. Man flöt fram i lyxig komfort på vägen. Volvo kunde gott specat denna som "sportchassi", med tanke på deras komforthistoria.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1161119
seabeach skrev:V90 CC beställd idag - leverans 29/6 +/- 2 veckor.
Va fasen, jag beställde för 1 1/2 månad sen och har preliminär lev V.27....
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 33
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]