Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
AndS,
Exempel på "rost" som jag såg senaste jag bytte till sommardäck, fotot tog jag nyss 2021-05-21.
Bara ett exempel på min V70 II MY14. Finns mer godsaker att se under bilen om man synar den. Är väl kanske ingen överhängande fara än men det lär ju inte bli bättre med åren, rost än här än där under bilen. Visst en del är ytrost.
Fanns ingen rost att tala på när det gäller mina två föregående V70 (2001:a och 1997:a), det är jag säker på.
Kör en del på saltade vägar på vintern (Värmland). Bilen i fotot har gått 15700 mil.
/Bo
Bilagor
V70II_MY14_21-05-21.JPG
V70II_MY14_21-05-21.JPG (989.75 KiB) Visad 733 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av AndS
Det är ju bara ytrost, det har alla bilar. Kommer att fungera hela bilens livslängd.
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: fre 21 maj 2021, 18:18 Det är ju bara ytrost, det har alla bilar. Kommer att fungera hela bilens livslängd.
Ja det ser ut som ytrost, tror jag också, så det håller nog bilens livslängd. Men förr eller senare ger nog även ytrost problem, salt som stänker år in och år ut... I alla fall i skarvar och tunnare plåt får man se upp även med ytrost. Nåväl min V70 II MY14 går i malpåse snart till förmån för en V90.
/Bo
av Lövet
Rost på utbytbara delar är ju ett betydligt mindre problem än karossen. Det går aldrig att få snyggt igen.
av AndS
Lövet skrev: fre 21 maj 2021, 18:30 Rost på utbytbara delar är ju ett betydligt mindre problem än karossen. Det går aldrig att få snyggt igen.
Håller med till 100%, vår 2008 hade inte ett märke i karossen. Och då kördes den som vardagsbil med slarvig skötsel som tvätt.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
AndS skrev: fre 21 maj 2021, 18:18 Det är ju bara ytrost, ..
Synd bara att ytrost har en tendens att spontant övergå till gravrost med tiden :-D
av AndS
Erik Å skrev: fre 21 maj 2021, 23:26 Synd bara att ytrost har en tendens att spontant övergå till gravrost med tiden :-D
Precis, "med tiden" om bilarna får bli så gamla och inte skrotas tidigare. ;-)
av Volvoold
Jag tycker att mannen här i tråden gör rätt som byter bort sin bil. En bil i den prisklassen ska man ju inte behöva oroa sig för rost på. Speciellt inte Volvo, som åtminstone tidigare varit anpassad för svenskt klimat.

Jag förstår också att andra här vill ha bevis för rostproblem, men jag kan ändå inte låta bli att notera en viss inkonsekvens, för när typ Vi Bilägare presenterar underkänt rostbetyg på tex Toyota, eller Ford, så är det ingen som reagerar på det, eller ifrågasätter testmetoderna som utförts, utan då är det genast: Ingen Ford på våran gård, " Japanerna lär sig aldrig att rostskydda. "

Men sedan när det drabbar Volvo, och det märket man själv kör och vurmar för, då möts testet ofta med skepticism och att man istället skjuter budbäraren.

Men det ligger väl i den mänskliga förmågan att leva i självförnekelse när något tråkigt drabbar en själv.
av III
bem skrev: fre 21 maj 2021, 18:14 AndS,
Exempel på "rost" som jag såg senaste jag bytte till sommardäck, fotot tog jag nyss 2021-05-21.
Bara ett exempel på min V70 II MY14. Finns mer godsaker att se under bilen om man synar den. Är väl kanske ingen överhängande fara än men det lär ju inte bli bättre med åren, rost än här än där under bilen. Visst en del är ytrost.
Fanns ingen rost att tala på när det gäller mina två föregående V70 (2001:a och 1997:a), det är jag säker på.
Kör en del på saltade vägar på vintern (Värmland). Bilen i fotot har gått 15700 mil.
/Bo
Exakt detta jag menade tidigare i tråden. Volvo hade ett bra rostskydd, till och med riktigt bra som kanske var som bäst på p2-modellerna. Sen har det blivit sämre. Länkarmar i pressad plåt rostar alltid förr eller senare, oftast förr. Lika med underramar i pulverlackad plåt som bilden ovan. Det tar tid innan det rostar sönder, men de gör det. Man kan jämföra 850 mot 440. 850s underram fram rostade inte alls medan underarmen på 440 rostade rätt snabbt och den är infästningar till motor, länkarmar osv. Mycket besvärligt och dyrt att byta. Många 400-serier som skrotas pga denna underram. Pressade länkarmar rostar men går ju att byta, men också dyrt. Ex är ru rost grundproblemet till dåliga bussningar på v70. Rosten får vulket att släppa i bussningen och det börjar glappa. Visserligen är det bussningens hylsa resor rostar och inte länkarmen, sen när det börjar rosta i trösklar, infästningar till underarmar, länkarmar, fjäderben osv blir det både dyrt och svårt att fixa. Det tar tid innan det syns dessutom så dra slutsatser utrifrån om en bil ser rostig ut går inte utan att veta var man ska titta och hur bedömma. Den dagen man ser rosten genom att titta på en bil då är den inte bra.lite som toppen på ett isberg, så det vi bilägare redovisat har ingen praktiskt betydelse idag och inte imorgon men det är faktiskt riktigt dåligt .det är bara en tidsfråga innan det blir problem, dessutom helt i onödan då volvo mycket väl vet och kan rostskydd, de har de bevisat med ex p2-modellerna. Ordet dumsnålt känns nära tillhands. Om en så dyr bil ser ut som vi bilägare medan billigare bilar inte har tendensen till lika mycket rost och vissa inget alls. Då är det bara att göra om göra rätt kan jag tycka. Omgående byta material i underramarna och bättre rostskydda karossen för framtida segrar. Befintliga bilar borde kompletteringsrostskyddas.
av Malmstroem
Alla bilar rostar. Frågan är bara hur mycket.

Visst bryr jag mig om rostskydd, men det är inte det enda jag tittar på. En bil som är perfekt på alla sätt och vis kommer att få en prislapp som jag inte har råd att betala.

P2-modellerna var bra rostskyddade, men hade andra svagheter. Jag tror det är många som haft problem med en svag framvagn som gärna lät (illa). Det finns också diverse elektronikproblem där. Jag har haft en V70N, och det är inte så att jag gärna skulle byta tillbaka...

SPA-plattformen har också sina problem. Jag tror inte att rostskyddet är det största. ;-)

Sedan kommer frågan om vad som ska inhandlas om det ska vara rostfritt. De större BMW och Audi-modellerna brukar vara rostsäkra. Mercedes är väl hyfsade -- men de har minst sagt haft sina problem också. Jag förlorar ingen sömn över att min bil rostar. Någon gång kanske det blir ett problem, men jag ser inte att XC90 kommer att rosta på ett sådant sätt att det påverkar andrahandsvärdet på den under den tid jag äger bilen. Jag tvivlar också på att jag kommer att behöva laga rost på den i någon större utsträckning.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]

efter inga svar här frågade jag chatgp […]