Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Exyzäta skrev:
kmi skrev:Ont om plats på baksätet til bovarna
jcartel skrev:Hur skulle XC60 klara sig som polisbil tror ni? För- och nackdelar?
Det är bara bra att de får vänja sig med litet utrymme.
Problemet är ju att en polis ska sitta där bak med busen och det är ju inte direkt jättekul att sitta där bak med en stökig person när man är smidig som en kylskåp själv med skyddsväst och all utrustning i bältet.
av KrilleW
jcartel skrev:
kmi skrev:Ont om plats på baksätet til bovarna
jcartel skrev:Hur skulle XC60 klara sig som polisbil tror ni? För- och nackdelar?
Är XC60 trängre än XC70/V70 alltså?
Trodde jag inte, är ju en större bil :)
Högre möjligtvis men knappast större i övrigt.
av KrilleW
perhall skrev:
KrilleW skrev:
perhall skrev:Den här var intressant.. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ar-favorit

Ja, det bekräftar ju bara det jag sagt.
Ingen har sagt emot dig...
Inget jag påstått heller.
av KrilleW
perhall skrev:
KrilleW skrev:
Fördelar: jävligt snygg polisbil 8)
Nackdelar: utrymme, Betydligt vingligare eftersom den är högre
XC60 är ju trängre än XC70 men vingligare? Jag har snarare fått intrycket att XC60 är stabilare än XC70. Men beror nog på vilka hjul man kört med...

Xc60 är betydligt högre än Xc70. Det är ju rätt naturligt med en högre bil där vikt hamnar längre upp att bilen blir vingligare.
av perhall
Det finns många andra faktorer än bilens höjd som påverkar hur stabil den är. V70N hade ju exempelvis problem som polisbil för att den hade för dålig väghållning i hög fart. Den var ändå några centimeter lägre än V70II... jag upplever XC60 som tightare men stötigare på dåliga vägar än XC70 om jag försöker filtrera bort för avvikelse i hjulkombinationer...
av KrilleW
perhall skrev:Det finns många andra faktorer än bilens höjd som påverkar hur stabil den är. V70N hade ju exempelvis problem som polisbil för att den hade för dålig väghållning i hög fart. Den var ändå några centimeter lägre än V70II... jag upplever XC60 som tightare men stötigare på dåliga vägar än XC70 om jag försöker filtrera bort för avvikelse i hjulkombinationer...

XC60 har väl kortare hjulbas än XC70? Inga konstigheter att den är stötigare isåfall.
Jag tycker XC60 är betydligt oroligare i kurvor än XC70. Speciellt om XC60 har 18" och större än så är inte tänkbart på en polisbil.
Det är möjligt att det är fler faktorer som påverkar bilars stabilitet, men en SUV är en SUV. De bygger på höjden, vilket är negativt för bilens uppträdande då den får högre tyngdpunkt. Något så enkelt som en taklucka på en vanlig bil kan försämra bilens uppträdande då bilen får mer vikt upptill.

Vad gäller dålig väghållning i V70n så är det ju en tolkningsfråga. Det säger sig ju självt att en nyare Volvo idag är bättre på den fronten, men jämför man V70n i polisutförande så går den som en dröm i jämförelse med SAAB 9-5 som är en katastrof.
av perhall
Ja, det finns många aspekter i det här. Att polisen hade synpunkter på väghållningen i V70N är känt, alla bilar utrustades med 17" för att förbättra situationen efter ett tag.

Det finns också känsla vs. fakta. En V70II klarar undanmanöver bättre än en BMW e61 (jag tror t o m att V70II slog alla konkurrenter i ett test i Teknikens Värld, med normalbreda 225-50-17), men BMW:n har kvickare styrning och känns stabilare. En bil kan ge ett sävligt intryck men ändå vara extremt säker, som V70II...

Att 9-5 är instabil kan jag tänka mig, omodern och stor som ett skepp med fjädring säkert intre riktigt anpassad för polisbruk...
av KrilleW
perhall skrev:Ja, det finns många aspekter i det här. Att polisen hade synpunkter på väghållningen i V70N är känt, alla bilar utrustades med 17" för att förbättra situationen efter ett tag.

Det finns också känsla vs. fakta. En V70II klarar undanmanöver bättre än en BMW e61 (jag tror t o m att V70II slog alla konkurrenter i ett test i Teknikens Värld, med normalbreda 225-50-17), men BMW:n har kvickare styrning och känns stabilare. En bil kan ge ett sävligt intryck men ändå vara extremt säker, som V70II...

Att 9-5 är instabil kan jag tänka mig, omodern och stor som ett skepp med fjädring säkert intre riktigt anpassad för polisbruk...
Du flöjtar iväg rätt ordentligt från samtalsämnet. V70N är en rätt orelevant bil att jämföra med då den i stort sett är utfasad.
Jag står fast vid att XC60 inte gör sig lika bra som polisbil som varesig V70 eller XC70. Dels av utrymmesskäl men även för bilens köregenskaper.

Och jodå, 9-5 byggdes om i chassi precis som V70 gör för att klara av polisens krav.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev: Vad gäller dålig väghållning i V70n så är det ju en tolkningsfråga. Det säger sig ju självt att en nyare Volvo idag är bättre på den fronten, men jämför man V70n i polisutförande så går den som en dröm i jämförelse med SAAB 9-5 som är en katastrof.
Nja, min erfarenhet säger tvärtom, 9-5 hade betydligt mkt bättre väghållning.
Japp 9-5 hade speciellt polischassi.
av KrilleW
AndreasThn skrev:
KrilleW skrev: Vad gäller dålig väghållning i V70n så är det ju en tolkningsfråga. Det säger sig ju självt att en nyare Volvo idag är bättre på den fronten, men jämför man V70n i polisutförande så går den som en dröm i jämförelse med SAAB 9-5 som är en katastrof.
Nja, min erfarenhet säger tvärtom, 9-5 hade betydligt mkt bättre väghållning.
Japp 9-5 hade speciellt polischassi.

Har du ens kört en polisbil?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Start stopp laddning mm

Har en V90 2017 D4a. Jag har aldrig ägt en V9[…]