Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kneecap
Linqid skrev:
Norway skrev:att motorhuven inte er dragit helt fram til grillen, ref. XC90
Det ser likadant ut på i princip alla "vanliga" bilar, det har tydligen med försäkringskrav att göra. Vid enklare olyckor i låg fart så får det inte vara för dyrt att byta fronten, vilket det lätt blir om det är "en enhet". XC90 och andra SUV:ar är högre och skadorna blir därför inte lika illa i låg fart.

Det var åtminstone så det förklarades i Auto Motor & Sport nyligen.
Då borde alltså försäkringen vara högre på VW, Audi, Toyota, Peugeot, Nissan, Seat, Mini och Skoda än för Volvo, Subaru, Kia, BMW och Mercedes då?
Nej det ser inte ut så på "i princip alla"..
av Gorban
Kneecap skrev:
Linqid skrev:
Det ser likadant ut på i princip alla "vanliga" bilar, det har tydligen med försäkringskrav att göra. Vid enklare olyckor i låg fart så får det inte vara för dyrt att byta fronten, vilket det lätt blir om det är "en enhet". XC90 och andra SUV:ar är högre och skadorna blir därför inte lika illa i låg fart.

Då borde alltså försäkringen vara högre på VW, Audi, Toyota, Peugeot, Nissan, Seat, Mini och Skoda än för Volvo, Subaru, Kia, BMW och Mercedes då?
Men faktum kvarstår. Det är en försäkringsfråga och en kostnadsfråga vid reparation. Audi uppnår i princip samma effekt med sin höga grill där de slipper dra ner huven så långt och har maskerat det snyggt. Premiumbilar är dyrare att reparera så det är där försäkringsbolagens krav är större.
av Linqid
Kneecap skrev:
Linqid skrev:

Som jag skrev var det så det förklarades i ett klipp i AMS, jag har inte detaljstuderat motorhuvarna på alla olika bilmärken.
av vivaldi
Jag tycker verkligen att det vore tråkigt om D3 inte finns valbart för v90 CC.
För mig räcker D3 gott och väl, känns som onödiga pengar upp till d4.

Vad tror ni, kommer D3 erbjudas senare?
av Linqid
vivaldi skrev:Jag tycker verkligen att det vore tråkigt om D3 inte finns valbart för v90 CC.
För mig räcker D3 gott och väl, känns som onödiga pengar upp till d4.

Vad tror ni, kommer D3 erbjudas senare?
Rent spontant är det väl inte orimligt att D3 AWD tillkommer längre fram. Eventuellt även T4. Den senare bör ju om inte annat komma som FWD till vanliga V90.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 har potential att bli perfekt, både i pris o prestanda, till hela s/v90 utbudet.
Användarvisningsbild
av Derank
Gick ju tack och lov att få de där skärmbreddarna i bilen färg, då kanske den inet ser så tokig ut iaf, men den där grillen var inet vacker alltså, vad tänkte man med där.
av VOLVOLAST4EVER
Äntligen är efterlängtade V90 CC här - men hur mycket cross country kommer den tåla? Tänkt att kunna ta dej ut "genom landskapet" men hur tålig kommer bilen vara? ett tåligt underrede som tål lite grussprut mm.Hoppas någon testsajt/ motortidning testar o visar vad den tål- redan V90 har fått dåligt rostskyddsbetyg - måtte denna CC vara tåligare för klara tuffare underlag-om inte annat som tilläggs-utrustning/nivå. Vi får vänta o se i vinter/vår- kommer bli intressant
Användarvisningsbild
av Derank
Vadå tåla? hur många tror du kör sin XC el CC utanför en vanlig bilväg? det är ju ingen terrängbil direkt.

http://www.4x4event.se/ tror knappast någon här kör en CC el XC el annan gatSUV heller för den delen, det är de knappast byggd för, SUV är en stil, inget annat
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013