- mån 24 jan 2022, 22:56
Tackar!
Låter lovande skall hämta min xc60 T8 i början av februari. Är spänd på att få prova drivlinan.
Fisch skrev: ↑mån 24 jan 2022, 21:18Wsemme skrev: ↑mån 17 jan 2022, 19:42 Några fler reflektioner kring nya drivlinan nu när det gått någon vecka till?Jag är imponerad av drivlinan. 455hk går fint alltså vid gaspådrag. För den allmänna körningen så sköter drivlinorna körningen mjukt och komfortabelt. Det jag kan störa mig på är när bensinmotorn per automatik börjar ladda batteriet när det är helt tomt. Tycker att motorn brölar något då. Batteriet tar mig 50-54 km beroende på körning förstås. Det går att köra på 2,5 kWh per mil på landsväg så en räckvidd på över 65 km, kanske 70 km, förväntar jag mig till våren faktiskt. Det beror ju dock på körcykeln. Att dra stor släpvagn är inga som helst problem. Ska bli intressant till sommaren då husvagnen (totalvikt 2500 kg) ska flyttas. Har kört diesel sista åren så vi får se om bensinmotorn gör ett lika bra jobb som D5an. D5 med power pulse är ju som bekant en riktigt bra maskin.![]()
Exempel på bensinförbrukning:
Fullpackad bil med takbox tog 0,7 liter/mil upp till en skidanläggning mestadels landsväg. Enkel resa ca 30 mil. På hemvägen gick det är 0,67.
Resa på motorväg (100-120 km/h) 27 mil tur och retur över dagen utan möjlighet till laddning innan returresan 0,72.
Givetvis skyltad hastighet.
Tackar!
Låter lovande skall hämta min xc60 T8 i början av februari. Är spänd på att få prova drivlinan.