Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Märkligt, äga en bil i tre månader och sedan sälja ifall den skulle börja rosta i framtiden. :-)
av Zed82
least skrev: fre 21 maj 2021, 16:41
Zed82 skrev:
Malmstroem skrev: fre 21 maj 2021, 14:56
Hur länge han du ha din XC90, och vad valde du istället?

Var orsaken bristfälligt rostskydd? Var hade din bil i så fall börjat rosta?
Hade den i tre månader. Vet inte om den börjat rosta, troligen hade färgen börjat bubbla precis som på Vi Bilägares bil som nästan var ny. Min är ju en 2019 precis som den i videon från Vänersborgs Rostskydd.

Orsaken är mycket riktigt rostskyddet. Dividerade länge om jag kunde leva med bristen eller om jag skulle rostskydda. Kom fram till att det inte lönar sig att oroa sig över sådant när man köper en bil för halvmiljonen begagnad. Känner mig rätt klar med Volvo nu.
Kunde du inte ha lyft på de bakre hjulhusen i plast, och sett hur illa det var?
Eller var menar du att att lacken "bubblar"?

Du måste ha haft en enorm otur att få lackproblem med en så pass ny bil som en 2018/2019.
Har redan besvarat alla dina frågor några sidor längre bak i tråden.
av least
Då måste jag ha missat detta, du och jag har pratat om hurpass ofta man ska kontrollera rosten.
Du har dock aldrig bekräftat var rosten finns på din bil som du nu ska byta in.

Kollade, och nej du har inte sagt vad just din bil lider av.
Du klagar allmänt på Volvo och hur dåligt deras rostskydd är.
Visar en länk till en rostlagningsfirmas Facebook. Och sen en lång rad inlägg om att Vi Biliägare måste jaga Volvo om detta.

Vi Bilägare bekräftar att problemet finns, men att det beror på en mängd faktorer huruvida en bil faktiskt rostar.
Jag har även lyssnat på Vi Bilägares poddcast om just detta problem, och även där är det mycket luddigt vad de faktiskt själva menar.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Jag är fortfarande lite nyfiken vilken bil det blev istället.

Det är fritt fram att göra vad man vill med sina pengar. Det finns få rationella argument för att köpa en nyare XC90, och om nu Zed82 inte längre vill ha kvar sin XC90 är det ingenting som stör mig. Bilar i den här prisklassen köps normalt för att du vill ha dem. Transport kan lösas för en lägre kostnad. Så trivs du inte är det lika bra att byta.

Min far bytte en gång båtmotor efter att den vägrat starta EN gång, och han fått ro hem. Det är också ett beslut. Om man inte är bekväm med sina "prylar" och har råd att byta dem -- varför ska man då ha kvar dem.
av Zed82
Malmstroem skrev: fre 21 maj 2021, 16:54 Jag är fortfarande lite nyfiken vilken bil det blev istället.

Det är fritt fram att göra vad man vill med sina pengar. Det finns få rationella argument för att köpa en nyare XC90, och om nu Zed82 inte längre vill ha kvar sin XC90 är det ingenting som stör mig. Bilar i den här prisklassen köps normalt för att du vill ha dem. Transport kan lösas för en lägre kostnad. Så trivs du inte är det lika bra att byta.

Min far bytte en gång båtmotor efter att den vägrat starta EN gång, och han fått ro hem. Det är också ett beslut. Om man inte är bekväm med sina "prylar" och har råd att byta dem -- varför ska man då ha kvar dem.
Exakt, det är 100% känsla för mig i att köpa en nyare XC90. Samma behov hade kunnat lösas med en uppsjö billigare bilar. Om den känslan urvattnas så är det kört.

Jag tänker inte gå in på vilket märke det blir istället för att undvika att tråden tappar fokus. Det relevanta är att jag fattat mitt beslut på grund av rostskyddet. De senaste veckorna har jag även talat med några ingenjörer på Volvo och nyckelpersoner på en större plåtverkstad för Volvo. Alla bekräftar samma sak. Rostskyddet är mycket sämre på SPA-modellerna.
av AndS
Frågan blir då "mycket sämre" utifrån vad? :-)
Känns som en del påhittat i dina inlägg något speciellt syfte ;-)
Obs! Är ingen Volvofanatiker utan har även andra "fordon" som är känsligare.
av Zed82
AndS skrev: fre 21 maj 2021, 17:15 Frågan blir då "mycket sämre" utifrån vad? :-)
Vet inte vad det skulle vara för syfte? Sämre än tidigare generationer. Särskilt sedan P2. Helst hade jag velat att Volvo tog sitt ansvar och fixade problemen men det lär de inte göra. Därför väljer jag att byta märke.
av least
Fixade problemen? Du får det att låta som att bilarna är fullständigt slut efter 2 år. Den första SPA-bilen fyller 6 år i år, och dess syskon rullar på våra vägar.
Användarvisningsbild
av bem
AndS skrev: fre 21 maj 2021, 17:15 Frågan blir då "mycket sämre" utifrån vad? :-)
När jag hör att senaste generationen Volvo har lite si och så rostskydd tänker jag jämfört med tidigare generationer Volvobilar, t.ex. V90 -> V70II -> V70 osv. Jag kan inte uttala mig om V90 än men snart så kör jag en sån men V70II/V70 har jag haft flera av, tycker nog själv det blev lite sämre i rostskyddet ju nyare den blev. Det är väl det som irriterar, att Volvo har varit rätt bra på rostskydd tidigare. I alla fall är det en sak jag ogillar. Ingen kan väl gilla en sån trend?
Sen finns det ju som sagt rostskyddsexperter som synat några nyare Volvo i sömmarna som man väl borde kunna lita på? Vi Bilägare har en del sådana rostskyddstest man kan läsa i deras premium. Försökte köpa en dygns premium prenumeration för 29 kr men länken som kom i mail efter köpet funkade inte, köpte en till men samma fel i länken. Fick maila dem om felet. Synd, jag skulle vilja läsa vad rostskyddsexperterna säger om de Volvo de synat i sömmarna. Om nån har premium på Vi Bilägare kan nån kanske kolla på t.ex. V90 2021 som de rostskyddstestat:
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... harge-2021
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB står det.
Det finns många fler roststester på nyare Volvo man kan läsa om i Vi Bilägares rosttest.
/Bo
av AndS
Äh, jag bytte in en V70II 2008 och 24000 mil vid senaste bytet och fanns ingen rost vid inbyteskontrollen, köper nya modeller första året de kommer. Att den sedan hade dåliga bussningar i bakre bärarm som fick bytas var en annan pilsner.
Nuvarande V90CC blev fyra år i februari, men vi får se hur det blir med rost. ;-)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]