Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Jag tror personligen att rosten är det minska vi alla skall bekymra oss för. Tekniken däremot... Och det gäller ALLA bilmärken/-modeller.
Det är så sjukt mycket datorer, och batterier, och skärmar och joks. Om tio år - vem kommer kosta på 50.000 för en ny dator? 30.000 för en skärm? 25.000 för nya LED-strålkastare? Och börjar batteriet krångla eller blir sämre (jo, det BLIR de faktiskt - även om kapaciteten 'bara' minskar till kanske 80-90% av nytt batteri så kommer snabbladdningen att bli långsammare exempelvis). Vem kommer kosta på nytt batteri då för 200.000? Finns det ens nytt batteri som passar? Eller är den tekniken så att säga för gammal?
Finns det ens nya skärmar? Nya datorer? Och så vidare.
Användarvisningsbild
av bem
När maskinskadeförsäkring inte går att teckna p.g.a. ålder eller miltal på en sån Volvo jag har (V90 T6 Recharge Inscription 2022) så kommer man nog vara ute på hal is. Så mycket elektronik och därmed sammanhängande mjukvara att risken borde vara överhängande att det börjar sluta fungera saker i bilen med tiden. Mjukvaruuppdateringar slutar ju Volvo komma med till en Volvo efter en handfull år. Vet det sluta komma mjukvaruuppdateringar till min förra V70 MY14 för några år sen. Min V90 kommer rimligen gå samma öde tillmötes. Ta bara en sån sak som nyckellösa dörr- och bakruteöppning på Volvobilar. Om den strular i framtiden, vilket väl är rätt troligt, kan det bli besvärligt använda bilen om man inte vill kosta på laga. Metallnyckel finns för nödöppning med blir väl osmidigt i längden. Min V90 som bara är 3 månader har Keyless slutat funka på flera gånger men dörrarna gått att öppna med fjärrnyckelns knapp. Men om själva dörrsystemet slutar funka blir det inge roligt. När Volvo bara har elbilar i sitt sortiment blir det än mer elektronik och dessutom skall de limma fast batterierna. Kanske det blir användbart i 10, 20, 30 år? Ingen vet än.
/Bo
av AndS
Privatbil, har nästan halverat körsträckan senaste åren, nuvarande bil 5 år i februari 2022, då rullat ca 9000 mil.
Rullar jag den i 5 år till så hamnar man kanske på 18 000 mil och då räknar jag den i 0 kronor.
Så krasst om den håller ihop kan den skrotas eller vid byte/försäljning blir varje krona man får bara positivt.
Användarvisningsbild
av bem
AndS,
Du kanske bör göra dig av med din V90 D4 CC MY17 innan 2025. Därefter är en bil med förbränningsmotor och utan OTA passe. Allt enligt Volvos produktchef, som han uttalade sig om 10 dec 2021.
Men jag tror din bil efter bara 18000 mil då du tror den har värde 0 kr kan vara värd rejäl slant. Såvida dieseln då inte är så dyr att gemene man helt enkelt då inte har råd köra med bilen till vardags. En V90 CC är väl många ”Svenssons” drömbil. Borde därför vara eftertraktad så länge den inte får för höga bränslekostnader. Kör den på HVO100 och den blir ju rätt miljövänlig också, för att vara en diesel.
Tänk om Volvo skulle komma med en V90 helt elektrisk (de har ju nämnt de kanske kommer med en helt elektrisk V90), det vore en kioskvältare snudd på.
Kan man ev. komma med en V90 elbil kan man kanske komma med en V90 CC också? Vem vet.
/Bo
av AndS
Det pratas och skrivs så mycket ;-) Volvos VD uttalade sig om deras elbilstillverkning för 4-5 år sedan och har fått backa på de tidpunkterna som angavs.
Det skrevs 2017/18 här i forumet av flera personer som fortfarande finns kvar och skriver att vi som köpte diesel då hade "osäljbara" bilar eller skulle görs stora förluster vid byte om tre år.
Att man gör förlust på i princip alla bilköp stämmer ju, men idag köps/säljs dieslarna utan problem och med icke förväntade höga prisnivåer.
OTA har man knappast nytta av i en åtta år gammal bil, den har sedan länge slutat uppgraderas :-) och OTA är ju bara trådlöst som endast har något inget värde om det finns något att lada ned.
Under de åren jag haft bilen är det bara några få obetydliga uppdateringar som dykt upp och laddats ned. I princip bara ett nytt utseende av Sensus i mittpanelen om jag minns rätt och någon komplettering till Spotify.
Nja, jag tror inte att värdet är 0 kr utan utgår från att det skulle kunna vara så, dvs har ingen ekonomiskpåverkan om jag vill köpa en ny bil. Ska jag byta tidigare så måste det komma något som verkligen motiverar mig att byta, t.ex. en helt ny nivå av PA-systemet.
Användarvisningsbild
av bem
Och det kanske även krävs en helt ny nivå på Google-systemet också innan du ev. är intresserad av en ny Volvo igen? :-)
Alla Volvobilar får väl Google infotainment förr eller senare.
Eftersom du har Sensus nu så blir det nog att upplevas som delvis ett steg bakåt med en bil som har Google infotainment. Jag har en Google-bil men har inte haft nån med Sensus (dock kört en del demobilar som hade det) men vad jag läst här i forumet är väl en del inte så imponerade av Google jämfört med Sensus även om Google infotainment säkert är bättre på några punkter.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
Vi kan ta det lugnt, när Northvolt satsar på ett utvecklingscenter i Gbg tillsammans med Volvo säger Håkan Samuelsson att man 2030 planerar vara en elbilstillverkare. ;-) Minns jag rätt var det 2025 i det tidigare uttalandet. Ska man återge det det helt riktigt så står det i meningen efter "Företagets ambition är att man då endast ska sälja helt elektriska bilar"
av AndS
bem skrev: sön 12 dec 2021, 09:42 Och det kanske även krävs en helt ny nivå på Google-systemet också innan du ev. är intresserad av en ny Volvo igen? :-)
Nja, efter att ha varit inom data/tele/IT branschen så är det inte så märkvärdigt med diverse operativsystem i bilar, jag ser gärna en utveckling av Volvos PA-system (hjälpsystem till att köra, dvs inte helt autonomt självkörande) och generellt sådant som påverkar själva körningen. Så kommer det ett PA som t.ex. klarar våra 70-vägar med backar/kurvor och dåliga väglinjer, etc, ja nu närmar vi oss ett byte. :-)
av Xanthopteryx
AndS: Det kommer, snarare än du tror vågar jag påstå. Men ett tips är att ändå vänta lite för priserna kommer gå ner efter ett eller ett par år, och bilens övriga buggar kommer ha städats av (som brukligt är - undvik första årsmodellen och gärna andra, fundera på tredje, helst fjärde :-p )
Användarvisningsbild
av bem
AndS,
Ja där håller jag med dig, Pilot Assist med styrhjälp vore behagligt om det klara lite mer vanliga vägar som följer terrängen mer snirklande fram och som inte har ny fin vit mittmarkering och sidomarkeringar. Det krävs nog en ny generation PA (Pilot Assist) för det gissar jag. Men på större vägar med vita linjer som syns funkar PA väldigt bra och med Adaptiva farthållaren blir körningen mycket vilsam.
/Bo
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 35

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]