Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vår bil är nu över sex år gammal. 2018 hämtad hösten 2017.
Inledningsvis en del fel ja, som väntat på första delen av andra årsmodellen, men detta städades av och sedan dess har felen varit väldigt få.
Nästintill ingenting faktiskt.
Någon enstaka bugg i sensus men det har bättrat sig på senare år.
Annars funkar allt väldigt bra faktiskt.
@kebabpizza Jag kan fråga Bilia på onsdag gällande goodwill, då jag ändå kommer lämna in bilen för byte av vindruta. Dock kommer det troligtvis inte leda till något, då bilen är från 2017 och åkt över 18500 mil. Men om jag förstår detta rätt, så kan det fixas av sig själv om den bara får torka eller är den förstörd för gott och måste bytas ut helt?

En sak jag märkt är att det finns ett gap mellan bakluktan och själva karossen på min bil. Denna gap verkar inte finnas på andra V90 bilar. Intressant nog så finns exakt samma gap i den här videon som någon postade i tråden tidigare:

Kan detta vara orsaken till att vatten kommer in? Är inte detta ett konstruktionsfel, och hur kan man åtgärda det här gapet isåfall?
det är det som är problemet, dem har dragit åt lyktorna med fel moment så det blir en glipa mellan och limningen på lyktan släpper, det går nog inte att göra något åt själv tror jag eftersom elektroniken blir skadad av vattnet, det var likadant på min och på många andra.
@wengen, Okej, då har jag två frågor. Kan jag fixa gapet på något sätt, kanske spänna fast skruvarna hårdare eller är det kört för gott?

Viktigare frågan är, måste jag byta ut lyktan eller räcker det med att låta den torka?
vet inte men jag tror du måste byta lyktan eftersom den troligen gått isär men du kan ju prova att torka den och limma om den och se om den börjar funka igen och sedan dra år ordentligt så inte lyktan går att vicka på.
Liten uppdatering, har bokad tid hos Bilia för byte av vindruta nästa vecka på tisdag. Nämnde även felet för fordonsteknikern och han sa att han skulle återkomma om det kunde gå på goodwill. Blev även stoppad av en civilare idag pga baklyktan, men jag sa att jag tänker fixa den när jag återvänder till Stockholm varpå jag slapp böter.

Har även sett att det finns en millimeter bred borrhål på lyktan, troligtvis har tidigare ägare också haft samma bekymmer och då borrat lite för att med tryckluft få bort vattnet. Kanske kan göra likadant i värsta fall. Alternativt att ta ut lyktan och lägga den i ugnen på lägsta temp i ett antal timmar.
Har haft samma problem på våran V90cc att det stog vatten i lycktan på karossen inte bakluckan. Nu under julledigheten har jag tagit loss lycktan och med hjälp av en Fein kapade upp ett stycke av plastbaksidan och där innanför sitter 3st kretskort i botten av lycktan och mellan det mellersta och det nedersta sitter en sladd med kontakt på det nedre kortet där det ärgat väldigt mycket, så klippte bort kontakten och lödde sladdarna direkt på kretskortet och nu fungerar det, återstår hur länge dock. Innan återmontering på bilen tätade jag runt hela glaset och borrade dränering längst ner. Tyvärr tog jag bara en bild på hela jobbet och det är på nedre kretskortets anslutning.
Snapchat-1325738752.jpg
Snapchat-1325738752.jpg (966.38 KiB) Visad 693 gånger
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 25

Har sett varianter när man placear celler oc[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]