Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ForceWalker
Lite sugen på en V90 CC. Några funderingar dock.
Kör en XC60 MY13 idag, någon som vet vad som skiljer i sitthöjd?
Sett att markfrigången på en XC60 är 23cm och V90CC 21cm men vad skiljer i sitthöjd.

En annan grej som jag aldrig sett någon säga något om men som var det första både jag och min far reagerade på när vi testade den vanliga V90n, är det ingen som tycker Citysafety-lådan i framrutan skymmer sikten jättemycket?
Upplevere den som väldigt störande jämfört med min XC60.

Går och väntar på att XC60 MY18 ska visas nu, men funderar på V90CC eftersom den är rymligare.
av troubleshooter
Kör XC60 idag, och har beställt V90CC, i XC60 sitter jag upprätt medan CC är mer som en standard kombi men bekvämare att komma i och ur =), närjag provkörde vanliga V90 upplevde jag det som att ramla ner i bilen, absolut inget fel i det, men om man jämförde med XC60 så....... CC känns mycket bekvämare i det avseendet, kanskejag som börjar bli gammal =)
av ansjo
troubleshooter skrev:Kör XC60 idag, och har beställt V90CC, i XC60 sitter jag upprätt medan CC är mer som en standard kombi men bekvämare att komma i och ur =), närjag provkörde vanliga V90 upplevde jag det som att ramla ner i bilen, absolut inget fel i det, men om man jämförde med XC60 så....... CC känns mycket bekvämare i det avseendet, kanskejag som börjar bli gammal =)
Exakt min iakttagelse med, och man är van att inte sätta sig ner i bilen :-O)
av V60D5AWDPolestar
Har kört ett par CCn de senaste dagarna och jag måste säga att jag gillar bilen. Komfort och väghållning
känns toppen, men jag tycker att D5-orna som jag kört inte är särskilt inspirerande. Dock är power puls
bra, men denna stora bil känns inte särskilt rapp trots de 235hk som jag har provkört. Lutar därför åt en D4
med mer utrustning I stället.

Skall man svära I kyrkan så är en Alltrack med 240HK biturbo mer inspirerande att köra och med mkt bättre
prestanda, för att inte tala om hur mkt mer utrustning man får för pengarna. Men då är det ju en VW.....
av Pvpjtgb
ForceWalker skrev:Lite sugen på en V90 CC. Några funderingar dock.
Kör en XC60 MY13 idag, någon som vet vad som skiljer i sitthöjd?
Sett att markfrigången på en XC60 är 23cm och V90CC 21cm men vad skiljer i sitthöjd.

En annan grej som jag aldrig sett någon säga något om men som var det första både jag och min far reagerade på när vi testade den vanliga V90n, är det ingen som tycker Citysafety-lådan i framrutan skymmer sikten jättemycket?
Upplevere den som väldigt störande jämfört med min XC60.

Går och väntar på att XC60 MY18 ska visas nu, men funderar på V90CC eftersom den är rymligare.
Har inga siffror på sitthöjd, men det är en mera överskådlig utsikt från XC60 upplever vi i familjen efter några provkörningar i 90 CC.
Det som finns i mitt notarienlock är att backspeglar och A -stolpe tillsammans ger dålig översikt, ett typexempel är vid de nu så vanliga cityrondeller, gärna då med fartgupp, som gör att framdelen lyfter en bit vid ingång i rondellen. Detta tillsammans med backspegel och A-stolpe ger dålig sikt åt vänster. Kanske beror det på höjden jag sitter på, men det är väldig skillnad när man hoppar in i en XC60 igen.
Skjutmånen på stolen, mellan botten versus högsta läge, känns som 90 CC har mera att ge än den i XC60, dock bara känsla - ej uppmätt.
En annan sak som jag noterat är känsla i ratten ..det är helt annan textur på 90 ratten - lite grövre kvalitet på lädret, samt att den upplevs smalare i diameter. Har idag en sport/RDesign XC60 ratt, men även en vanlig V60 ratt känns lite fetare att hålla i.
av ansjo
V60D5AWDPolestar skrev:Har kört ett par CCn de senaste dagarna och jag måste säga att jag gillar bilen. Komfort och väghållning
känns toppen, men jag tycker att D5-orna som jag kört inte är särskilt inspirerande. Dock är power puls
bra, men denna stora bil känns inte särskilt rapp trots de 235hk som jag har provkört. Lutar därför åt en D4

Skall man svära I kyrkan så är en Alltrack med 240HK biturbo mer inspirerande att köra och med mkt bättre
prestanda, för att inte tala om hur mkt mer utrustning man får för pengarna. Men då är det ju en VW.....
Ingen T5 då?
av V60D5AWDPolestar
ansjo skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Har kört ett par CCn de senaste dagarna och jag måste säga att jag gillar bilen. Komfort och väghållning

Ingen T5 då?
Har faktiskt funderat på det, men det har inte funnits någon att provköra.
Användarvisningsbild
av Robbi
Tog en provtur med två olika, en D5 med 21 tums fälgar och en D4 med 18 tum. Jag måste säga att motorn inte skilde jättemycket, D4 i sportläge kändes ganska mycket som D5! Jag antar att det märks vid gaspådrag fast jag tyckte faktiskt inte det var jätteskillnad vid ax ens med normalläget på båda. Nåja, Däremot var D5 stötigare och man kände vägens ojämnheter mycket mer än med D4 med 18 tum. D4:an var perfekt balanserad enligt mitt tycke, fast men ändå mjuk över ojämnheter. Det var ganska stor skillnad på den biten. D4 med 18 tum känns precis som min XC70 med sportchassi, gällande krängning och stötighet. D5 lite stötigare men ändå bra väghållning. Jag kan njuta av båda två faktiskt. Hade jag köpt med 21 tum så hade jag snabbt vant mig.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
Robbi skrev:Tog en provtur med två olika, en D5 med 21 tums fälgar och en D4 med 18 tum. Jag måste säga att motorn inte skilde jättemycket, D4 i sportläge kändes ganska mycket som D5! Jag antar att det märks vid gaspådrag fast jag tyckte faktiskt inte det var jätteskillnad vid ax ens med normalläget på båda. Nåja, Däremot var D5 stötigare och man kände vägens ojämnheter mycket mer än med D4 med 18 tum. D4:an var perfekt balanserad enligt mitt tycke, fast men ändå mjuk över ojämnheter. Det var ganska stor skillnad på den biten. D4 med 18 tum känns precis som min XC70 med sportchassi, gällande krängning och stötighet. D5 lite stötigare men ändå bra väghållning. Jag kan njuta av båda två faktiskt. Hade jag köpt med 21 tum så hade jag snabbt vant mig.

Jag har bara kört D5 med 20" och utan luftfjädring. Upplevde den på det stora hela som min XC70 Sport Edition. Kanske att typ "potthål" slår igenom lite mer än på XC70:n men ändå inget jag inte kan leva med. Oerhört bekväm annars!
av V60D5AWDPolestar
Robbi skrev:Tog en provtur med två olika, en D5 med 21 tums fälgar och en D4 med 18 tum. Jag måste säga att motorn inte skilde jättemycket, D4 i sportläge kändes ganska mycket som D5! Jag antar att det märks vid gaspådrag fast jag tyckte faktiskt inte det var jätteskillnad vid ax ens med normalläget på båda. Nåja, Däremot var D5 stötigare och man kände vägens ojämnheter mycket mer än med D4 med 18 tum. D4:an var perfekt balanserad enligt mitt tycke, fast men ändå mjuk över ojämnheter. Det var ganska stor skillnad på den biten. D4 med 18 tum känns precis som min XC70 med sportchassi, gällande krängning och stötighet. D5 lite stötigare men ändå bra väghållning. Jag kan njuta av båda två faktiskt. Hade jag köpt med 21 tum så hade jag snabbt vant mig.

Var hittade du en D4 att provköra?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19

Jag väcker upp den här tråden igen[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Har bilen ingen app för att visa den aktuella[…]