- mån 04 sep 2023, 21:10
Trä, även om det är rödbok, ändrar storlek med luftfuktigheten och sväller dessutom olika tvärs- respektive längs fibrerna. Skulle nog varit metall..
Men hade man fått ur den då? Vet inte.
Fick lite bubblor och släppningar så jag fick lägga i lite mer epoxy därav handslipningen.
Det är nog fyllningarna i de "U"-formade urtagen som står för huvuddelen av styrningen.
Och jodå, naven bak och fram är såpass lika i diameter så att fälgarna passar på båda.
Hur det funkar på balanseringsmaskinernas kona har jag ingen aning om; jag balanserar hemma på en aluminiumpuck snarlik den av trä på bilden..
js1 skrev: ↑mån 04 sep 2023, 17:53Jag svarvade en träplugg med exakt samma diameter som navet, vaxade ytan och la på några små tejpbitar så att den centrerade i "glappet". Sen fyllde jag mellanrummet med epoxy, tryckte i pluggen och lät det härda. Får medge att det var lite trögt att trycka ur pluggen sen, noll släppvinkel..Erik Å skrev: ↑fre 01 sep 2023, 19:58Själv har jag "lackat" insidan på fälgarnas centrumhål med epoxy och slipat in så att de passar perfekt på naven.Sånt där gillar jag. Kan du beskriva mer i detalj hur du gick tillväga? Hur vet du att slipade så epoxilagret blev jämntjockt varvet runt?
Äntligen perfekt balans (förutsatt förstås att man köper däck som inte är orunda). Men det tog mig bra många år att komma fram till detta![]()
Är naven så exakta så du ändå kan skifta fram/bak eller blir varje fälg unik till respektive nav?

Trä, även om det är rödbok, ändrar storlek med luftfuktigheten och sväller dessutom olika tvärs- respektive längs fibrerna. Skulle nog varit metall..

Fick lite bubblor och släppningar så jag fick lägga i lite mer epoxy därav handslipningen.
Det är nog fyllningarna i de "U"-formade urtagen som står för huvuddelen av styrningen.
Och jodå, naven bak och fram är såpass lika i diameter så att fälgarna passar på båda.
Hur det funkar på balanseringsmaskinernas kona har jag ingen aning om; jag balanserar hemma på en aluminiumpuck snarlik den av trä på bilden..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar