Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Är detta något som drabbat lite nyare XC90 T8? Är på gång att beställa ny bil och valet står mellan XC90 och XC60, men då jag drabbades av vibrationer på en V90 CC för några år sedan är jag lite fundersam…?
av Camelen
ansjo skrev: fre 17 feb 2023, 10:44 Är detta något som drabbat lite nyare XC90 T8? Är på gång att beställa ny bil och valet står mellan XC90 och XC60, men då jag drabbades av vibrationer på en V90 CC för några år sedan är jag lite fundersam…?
Vi hade en V90CC innan med dessa problem, som dock löstes. Har idag en XC90 t8 utan problem. Är ju dock en annan typ av drivlina. Nu är problemet mer Google 😏
av sudija
Hej! Har en v90 D4 2019 7.000 mil med exakt samma problem som många. Vibrationer som känns tydligast i sätet i en upp/ned rörelse och det är ej körbart i 120+ på grund av vibrationerna. Nu när man läst tråden så känner jag nog för att sälja bilen istället för att fortsätta felsöka.. har själv lämnat in den för felsökning på Rejmes men de hittar såklart inga fel och problemen är detsamma med vinterhjul och sommarhjul 18”. Både balansering och hjulinställning är gjord…
Användarvisningsbild
av bem
sudija skrev: lör 18 feb 2023, 09:05 Hej! Har en v90 D4 2019 7.000 mil med exakt samma problem som många. Vibrationer som känns tydligast i sätet i en upp/ned rörelse och det är ej körbart i 120+ på grund av vibrationerna. Nu när man läst tråden så känner jag nog för att sälja bilen istället för att fortsätta felsöka.. har själv lämnat in den för felsökning på Rejmes men de hittar såklart inga fel och problemen är detsamma med vinterhjul och sommarhjul 18”. Både balansering och hjulinställning är gjord…
Du har väl en bra köpare om den firman säger att de inte hittar några fel på bilen. Då kan de svårligen dra av nåt på priset om du säljer till dem? Vissa nyare Volvo kan man nog säga har en produktegenskap att de vibrerar i olika hastigheter? Min V90 MY22 har dock inga sådana produktegenskaper tack och lov. Men den har å andra sidan Google infotainment och det är absolut inget tack och lov. Personligen skulle jag nog byta bil om jag hade en bil som vibrera som din. Inge kul i längden även om man kanske mest kör under 120 km/h på svenska vägar, så visst skulle jag stå ut med en sån bil eftersom hastigheten på vägarna inom en radie på 5-6 mil där jag bor bara är 80 km/h och jag kör sällan på motorväg numera.
av kicken
Hej Hej jag måste rådfråga er and mina vibrationer... Jag har en v90 2018 12 tusen mil.
Jag har 19" dubbfria vinterdäck och 18 orginal sommar däck, som inte har vibrationer..

Sen ville jag köpa lite större sommardäck, köpte beg 20" fälgar med dom var vibrationer i, balanserade om dom utan att det hjälpte, kommer inte ihåg 100 nu hur och när vibrationer kom.. men jag tröttnade och sålde dom. Såg ett erbjudande om nya fälg 20" + däck för ett bra pris och slog till. Men dom vibrerade mycket i hela bilen över 100, 110-120 km/h vill man inte ligga i.. åkte tillbaka och balansera / massage av däcken om dom ingen skillnad, vi testade att byta ut 2 däck då dom rörde sig lite upp och ner.. nu är Anna runda och fina men likt förbaskat så vibrerar den..

Min fråga, är min bil känslig för större fälgar? Läste nåt om nån programvara för större fälgar? Nån här som kan bekräfta det?

Kan det vara obalanser i nav/bromskivor som bara märks på 20" men inte mindre?

Vad kan det annars vara, fälgarna är raka, sitter rätt navringar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hur tight sitter navringarna på naven?
Om hjulet hamnar 0.1mm off-center pga glapp vid navet så motsvarar det ca 5 gram ute på fälgkanten.
Har du gjort Road-force balansering? Om inte, åk till någon däckfirma som har Hunter-maskiner..
Det avslöjar alla fel på däck och fälg.
av kicken
Lite glapp är det i navringarna, men behöver dom verkligen sitta så tajt? Jag känner ett litet litet glapp upp och ner men kan det göra så mycket som 5 gram?

Vem säljer kvalitetnavringar tro?

Tyvärr inte Road-force balansering
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist