Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Jag fråga om det gick hänga på tillfälliga gröna reg.skyltar i avvaktan på de ordinarie anländer men det gick tydligen inte. Det gäller nog inte för en sån situation som denna då bilen är registrerad redan.
De gäller inte heller utanför handlarens ordinarie öppettider - så du får bara krascha med sådana under kontorstid ;-)
HitTheRoadJack skrev: fre 06 aug 2021, 14:35 V31 verkar vara slutklämmen på semestern för många och har märkt många företag som hjälpligt hållit öppet övriga veckor har helt stängt denna vecka. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;-)
Sant många företag har semesterperiod fram till v.30-31. Kanske tar tid få nya reg.skyltar också, vad vet jag. Dock det är minimalt med jobb att ställa iordning bilen det vet jag, knappast mer än nån timmes jobb i min bils fall. Skruva på nya skyltar tar ju bara några minuter. Allt är klart nu utom skyltarna. Näe i det här fallet är det de saknade reg.skyltarna som ställt till det. Bilen har ju ett reg.nr. Och jag har sett att folk jobbat i verkstan under tiden min bil stått på bakgården Men de kan ha haft annat att göra än ta hand om min nylevererad bil. Kanske ingen beställt reg.skyltar förrän nyligen och de därför inte hunnit komma än. Säljaren trodde mina reg.skultar kanske av misstag hamnat i nån annan stad hos min Volvoåterförsäljare (de finns i flera städer). Annars får de väl beställa nya skyltar igen, det har jag gjort till min V70 MY14 en gång och nya skyltarna hade jag dan därpå. Om de beställer de nya skyltar igen på måndag har de dem på tisd. rimligen. Tills vidare står min bil i bilhallen sa säljaren, och får göra lite reklam för Volvo för besökande i bilhallen. Så lite nytta kanske bilen gör några dar hos återförsäljaren i alla fall.
/Bo
Lövet skrev: fre 06 aug 2021, 14:45
bem skrev:Jag fråga om det gick hänga på tillfälliga gröna reg.skyltar i avvaktan på de ordinarie anländer men det gick tydligen inte. Det gäller nog inte för en sån situation som denna då bilen är registrerad redan.
De gäller inte heller utanför handlarens ordinarie öppettider - så du får bara krascha med sådana under kontorstid ;-)
Aha, ja då hade det inte varit nåt att nyttja i mitt fall. Jag ser inga bilar längre som har gröna teporära reg.skyltar. Förr såg jag ibland demobilar hos volvohandlaren med gröna skyltar. Alla demobilar jag provat sen många år har haft vanliga vita regskyltar. Jag antar det är ovanligt kunder som skall provåka bilar hos återförsäljare har gröna skyltar. Kanske bara är för bilhandlarnas internbehov innan en bil är registrerad man kan behöva hänga på gröna reg.skyltar.
/Bo
bem skrev:Jag antar det är ovanligt kunder som skall provåka bilar hos återförsäljare har gröna skyltar. Kanske bara är för bilhandlarnas internbehov innan en bil är registrerad man kan behöva hänga på gröna reg.skyltar
Demobilarna är påställda och åker på vanliga regskyltar. Grönskyltarna används i princip bara när man provkör begagnade bilar ur lagret. Dessa är alltid avställda för att slippa skatt osv.

På demo blir det billigare att ha dem påställda och betala skatt osv. Varje grönskylt kostar rätt mycket pengar, tror det är i storleksordningen 12tkr. Dessutom vill man ha demobilar påställda för att man uppnår numera volymmål osv genom att plocka ut demobilar och dessa måste vara påställda för att räknas. Osv. Osv. Det är rätt mycket trixande mellan återförsäljare och importör vad gäller sånt här. (Ja jag jobbar delvis med sånt här)
Liten uppdatering:
Har inte fått hämta min V90 T6 Recharge än. Inga reg.skyltar har ännu anlänt till min Volvohandlare. De har beställt reg.skyltar två gånger hos Transportstyrelsen men inga skyltar har dykt upp hos handlaren (än).
Bilen har nu stått hos handlaren i över tre och en halv vecka. Det lär bli 4 veckor innan jag kan hämta den. Ringde igår till säljaren och hon kunde bara konstatera att de inte fått några reg.skyltar till min bil. Om skyltarna kom idag skulle hon ringa mig idag men det har varit tyst som en mus. På eftermiddagen slog det mig att man kan få temporära skyltar hos polisen i avvaktan på att man får ordinarie, men den närmaste större polisstation stängde kl. 15 och jag jobbade till kl. 16 så den möjligheten blev inte genomförbar.
Har blivit van att vänta och vänta nu så bara vänta mer. :-)
Brukar väl bara ta en 3 dar eller så att få nya reg.skyltar från Transportstyrelsen. Men det kanske tar längre tid när en helt ny bil skall få nya skyltar.
Jag försöker se det hela från den komiska sidan, man kan inte göra annat än att småle åt situationen, det har ju gått ”troll” i det här. ;-)
/Bo
Ja man kan nästa Tro det är elektroniska skyltar (med chip i) som försenar p.g.a. Chipbrist och inte kan levereras. :-)
Jag har två gånger själv beställt nya reg.skyltar till V70 jag haft och har och de skyltarna kom i min brevlåda efter bara nån dag.
Det kanske finns nån i leveranskedjan som behöver nya skyltar som ”tar” de som min bil skall ha? :-o
Eller så kanske skyltmaskinen gått sönder…
/Bo
bem skrev:Ja man kan nästa Tro det är elektroniska skyltar (med chip i) som försenar p.g.a. Chipbrist och inte kan levereras. :-)
Jag har två gånger själv beställt nya reg.skyltar till V70 jag haft och har och de skyltarna kom i min brevlåda efter bara nån dag.
Det kanske finns nån i leveranskedjan som behöver nya skyltar som ”tar” de som min bil skall ha? :-o

Eller så kanske skyltmaskinen gått sönder…
/Bo
Tror du verkligen på din säljare?? Försvunnit två gånger?? Nä, hon döljer något. Frågan är vad?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 32

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]