Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Du kan kontrollera exakt hur ofta, eller så sällan som just du önskar.
Det är din bil, och du gör vad du önskar med den.

Dock förstår jag inte varför du känner sådan oro för just rost på bilen?
Får du exempelvis rost i hjulhusen, så kan man laga detta.
av Zed82
least skrev: mån 17 maj 2021, 09:55
Dock förstår jag inte varför du känner sådan oro för just rost på bilen?
Får du exempelvis rost i hjulhusen, så kan man laga detta.
Vet inte riktigt om du trollar men tycker du själv att det är rimligt att oroa sig för rost på en två år gammal Volvo som man betalat över halvmiljonen för? Är det ok för dig att laga rost på en sådan bil när den är 3-4 år gammal?
av least
Jag tror att vi släpper detta nu.
Jag anser att du oroar dig helt i onödan.

Hur mycket ska en bil kosta för att den ska "få" rosta?
Du hade varit lika orolig för när just din billiga bil ska börja rosta.
av Zed82
least skrev: mån 17 maj 2021, 10:01 Jag tror att vi släpper detta nu.
Jag anser att du oroar dig helt i onödan.

Hur mycket ska en bil kosta för att den ska "få" rosta?
Du hade varit lika orolig för när just din billiga bil ska börja rosta.
Det är helt sjukt att vi ens har denna diskussion så vi sätter punkt nu tycker jag. Om du är likgiltig till att din V90 rostar så är det fine för mig. Jag är inte det. Jag köpte en Volvo just för att den ska tåla svenskt klimat. Så har det i alla fall varit tidigare. Rost är det sista jag vill oroa mig för och jag tror att många andra håller med mig.

Jag är övertygad om att Volvo lider skada av sådana här snållösningar. Har själv mailat Vi Bilägare och bett dem följa upp detta.
av least
Bra!
Hoppas att du inte är hus eller båtägare, där kan det verkligen dyka upp oväntade kostnader när man minst önskar det.
av III
least skrev: mån 17 maj 2021, 10:12 Bra!
Hoppas att du inte är hus eller båtägare, där kan det verkligen dyka upp oväntade kostnader när man minst önskar det.
Oväntade kostnader är en grej, onödiga konstander och onödiga problem något helt annat. En sämre lösning än innan är ju onödigt. Bilarna blir dyrare, då kan man förvänta sig åtminstone samma nivå på rostskydd som tidigare modeller eller bättre. De är så utvecklingen går framåt. Nu känns det som den backat på punkten rostskydd.
I all fall jag vill lägga tid och pengar på annat än bristfälligt rostskydd. Ex lägga tid, pengar engagemang på hus, båtar, intressen. Inte på rost. Men det är jag det.
av refbob
Vilket fabrikat ska man komplettera med?
Användarvisningsbild
av bem
Tyvärr gick det nog åt fel håll med rostskyddet på de Volvobilar jag har haft under senare år och kan uttala mig om (V70 1997, 2001, 2014). 1997:an var bäst ur rostskyddssynpunkt anser jag, 2001:an hyfsat bra men sämre det märkte jag, den 2014 jag har har f.n. ser jag inte har lika bra rostskydd som de äldre, kikar ofta på undersidan när jag tvättar i tvätthall och kan hissa upp bilen. Synar även hjulhusen vid hjulskifte vår och höst och ser en del hur rosten kommer så sakteliga där och det skvallrar lite hur det står till med rostkyddet. Har för mig Vi bilägare låtit rostskyddsexperter kolla på både V70 II och V90 och tror bägge fick bara medelmåttiga betyg i rostskydd. Audi brukar ligga i topp med 5 av 5 i rostskyddsbetyg om jag inte missminner mig. Det ger väl ändå lite badwill för en biltillverkare att ha sitt varumärke sittande på rostande bilar. De flesta uppfattar det kanske som så att tillverkaren inte bryr sig så mycket hur bilen ser ut under bilens hela livslängd. Det är lite sorgligt. Jag inbillade mig en gång i tiden att Volvo gjorde bilar som höll rosten stången i vårt obarmhärtiga salta väglag på vinterhalvåret i södra halvan av vårt land. Och så var det nog men idag undrar jag allt hur det står till med rostskyddet, men det får jag snart reda på med en ny V90 som jag skall få levererad om några veckor. Skall hålla ögonen öppna vid varje hjulskifte hur det står till med rosten. Kanske om man tänkt ha sin Volvo länge det kan vara värt kosta på en bra rostskyddsbehandling när bilen är hyfsat ny? Om nu rostskyddet inte är på topp på Volvobilar längre vore det väl inte fel om de rostskyddsbehandlades lite bättre redan på fabrik. Det satsas på allt mer sofistikerad elektronik i Volvobilarna och det kan kanske vara vettigt men det bör ju inte ske på bekostnad av nåt så fundamentalt som ett vettigt rostskydd, tycker jag i alla fall. Men kanske trenden med mer privatleasing på 3-årsavtal bidrar till att tillverkaren siktar in sig på att bilen i första hand skall se bra ut under de 3 första åren?
Jag bara spånar och tänker högt, för det här med lite medelmåttigt rostskydd enligt rostskyddsexperter som granskat en del Volvobilar gör mig lite fundersam. Rostiga bilar gillar jag inte, det gör väl ingen.
/Bo
av Zed82
Det är riktigt tråkigt att Volvo snålat in på rostskyddet. Det ställer ägaren inför ett obekvämt val som man inte ska behöva göra när man köper en bil i denna prisklass. Ska jag rostskydda eller inte? Troligen kommer jag att ha bilen i max några år och då är det ju enligt förnuftets tänk onödigt att jag betalar för något som jag inte kommer att ha nytta av. Men tänk om jag vill ha bilen längre än så. Gör jag inget nu så kanske jag ångrar mig sen då rosten börjat få fäste.

Jag har fått svar från Vi Bilägare:
Som du själv har kunnat läsa i Vi Bilägare känner Volvo till problemet och någon lösning anser de inte är nödvändig.
Som Volvoägare får du själv avgöra om du vill behålla bilen eller inte – att bilen skulle tappa i värde behöver du inte oroa dig över. Volvo har ett starkt andrahandsvärde i Sverige och trots de rostproblem och andra kvalitetsproblem som vi ser på SPA-plattformen, tex läckande bakdörrar på XC60, är bilarna fortsatt populära.

Rostproblemen varierar mycket beroende på hur bilen används och känner du dig orolig är mitt råd att vända dig till ett rostskyddscenter för kontroll och eventuell åtgärd – eller att välja en mer genomtänkt produkt.
Ja, de är populära än så länge men vi får väl se om några år när rosten blir mer tydlig. Redan nu ser jag att folk i kommentarfält börjat prata om att Kinavolvo rostar osv. Kortsiktigt tänk från Volvo.
av least
Intressant att även ViBilägare gav rådet att man som ägare kan lämna in bilen för rost-kontroll om man känner oro.
Det kan ju ligga något i det.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?