- ons 19 maj 2021, 07:34
Tyvärr gick det nog åt fel håll med rostskyddet på de Volvobilar jag har haft under senare år och kan uttala mig om (V70 1997, 2001, 2014). 1997:an var bäst ur rostskyddssynpunkt anser jag, 2001:an hyfsat bra men sämre det märkte jag, den 2014 jag har har f.n. ser jag inte har lika bra rostskydd som de äldre, kikar ofta på undersidan när jag tvättar i tvätthall och kan hissa upp bilen. Synar även hjulhusen vid hjulskifte vår och höst och ser en del hur rosten kommer så sakteliga där och det skvallrar lite hur det står till med rostkyddet. Har för mig Vi bilägare låtit rostskyddsexperter kolla på både V70 II och V90 och tror bägge fick bara medelmåttiga betyg i rostskydd. Audi brukar ligga i topp med 5 av 5 i rostskyddsbetyg om jag inte missminner mig. Det ger väl ändå lite badwill för en biltillverkare att ha sitt varumärke sittande på rostande bilar. De flesta uppfattar det kanske som så att tillverkaren inte bryr sig så mycket hur bilen ser ut under bilens hela livslängd. Det är lite sorgligt. Jag inbillade mig en gång i tiden att Volvo gjorde bilar som höll rosten stången i vårt obarmhärtiga salta väglag på vinterhalvåret i södra halvan av vårt land. Och så var det nog men idag undrar jag allt hur det står till med rostskyddet, men det får jag snart reda på med en ny V90 som jag skall få levererad om några veckor. Skall hålla ögonen öppna vid varje hjulskifte hur det står till med rosten. Kanske om man tänkt ha sin Volvo länge det kan vara värt kosta på en bra rostskyddsbehandling när bilen är hyfsat ny? Om nu rostskyddet inte är på topp på Volvobilar längre vore det väl inte fel om de rostskyddsbehandlades lite bättre redan på fabrik. Det satsas på allt mer sofistikerad elektronik i Volvobilarna och det kan kanske vara vettigt men det bör ju inte ske på bekostnad av nåt så fundamentalt som ett vettigt rostskydd, tycker jag i alla fall. Men kanske trenden med mer privatleasing på 3-årsavtal bidrar till att tillverkaren siktar in sig på att bilen i första hand skall se bra ut under de 3 första åren?
Jag bara spånar och tänker högt, för det här med lite medelmåttigt rostskydd enligt rostskyddsexperter som granskat en del Volvobilar gör mig lite fundersam. Rostiga bilar gillar jag inte, det gör väl ingen.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.