Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1286388
Visst kan det gå snabbare, men då får du betala för det också. Lägg på ganska stora summor på den bil du har köpt så är det löst. Är det värt låt säga en kvarts miljon för det?

Det bakomliggande påverkar självklart säkerheten. åter igen, man använder inte gärna helt obeprövad hårdvara (såsom man gör i mobiltelefoner som bara beräknas hålla i två år) och när du installerar din telefon så tar den ner, installerar, hoppas på att det gick bra. I bilen lär det vara ett antal systemtester och dubbelkontroller över att saker gick rätt. Lite som när du gör en seriös backup: Efteråt går man igenom allt en gång till för att stäkerställa att det stämmer. Och sådant tar TID, tyvärr. Men man vill ju undvika att en bit hamnat fel på vägen eftersom det kan ställa till stora problem. Kan bara relatera till datorvärlden där jag har alldeles för stor erfaranhet, och i närområdet ligger min syster där hela datorn blev obrukbar efter en WIndows-uppdatering (8.0 till 8.1). Tog tre dagar för att lyckas återställa (med stor teknisk kunskap kan tilläggas - en vanlig användare hade inte haft en chans). Sådant bara inte får hända i bilen, särskilt inte under färd. Så visst skiljer det och visst finns det anledningar till att det tar tid. Observera nu att det tar tid även för Tesla! Och Teslor drabbas ibland också av att de är obrukbara efter en uppdatering.
av least
#1286390
Att en mjukvaru-uppdatering tar 1 timme och är en kostnad för verkstaden är en sanning.
Men, då vore det i Volvos och verkstadens intresse att sänka överföringshastigheten och öka mjukvarans storlek, då tar det ju två timmar...

Och hur ska du som kund idag veta om tiden som uppdateringen tar är rimlig?
Är den verkligen optimerad på alla de sätt som finns?

Volvo använder inte delta-uppdateringar av mjukvara, utan man uppdaterar hela programpaketet.
Det som skulle kunnnat vara en delta på 30 MB, är idag 1.2GB.
Och med de långsamma styrenheter som sitter i bilarna, tar detta massor av tid.
Som du och jag får betala för. Grattis.
av Xanthopteryx
#1286391
least skrev:Jag förstår att saker och ting kostar, men varför ska kunden stå för alla kostnader?
Det är kunden som ska mjölkas på pengar i exakt alla led, och dessutom ska kunden betala för samma kostnader i flera led.

Argumentet att servicen blir för dyr om mjukvaran bakas in i priset håller inte.
Ska inte bilen vara säker både mekaniskt och skyddssystem-mässigt?

Folk är alldeles för snälla mot kommersiella verksamheter och förstår inte att kräva kundvård!
Jag är less på att hela tiden betala för exakt allting.
Vem skall betala tänkte du? Någon måste ju betala.
Som man brukar säga: There is no such thing as a free lunch.

Den stora bristen här anser jag vara att man inte kan få reda på hur det ligger till och att det finns nyheter att stoppa in, oavsett vem man frågar! Alla ger olika besked, den ena mer luddigt än den andra.
av AndS
#1286392
Jag betalar gärna för extra för funktioner som jag vill ha men någon annan kan avstå från, t.ex. Polestar som också är programvara, men inte för uppdatering och förbättring av funktioner som ingår i den bil jag köpt t.ex. det som tråden berör som säkerhetsfunktioner i de fall ingen extra hårdvara berörs och är något som alla köpare i "värsta" fall kan ha stor nytta av.
av least
#1286394
Xanthopteryx skrev:Det bakomliggande påverkar självklart säkerheten. åter igen, man använder inte gärna helt obeprövad hårdvara (såsom man gör i mobiltelefoner som bara beräknas hålla i två år) och när du installerar din telefon så tar den ner, installerar, hoppas på att det gick bra.
Du verkar inte förstå, man gör inte "verkliga livet"-tester på bil-mjukvara.
Man använder automatiserad testning, och klarar mjukvaran dessa så är den godkänd.

Buggar finns och kommer att finnas.
Men så oändligt komplext är det inte att ta in sensordata från radar och andra enheter, och applicera detta data i en algoritm för att avgöra om bilen i andra filen är på väg mot den egna bilen.

Jag tror att många lever i en uppfattning om att mjukvaruprojekt är komplexa och svårbegripliga.
Detta är inte fallet, man utvecklar mjukvaran till bilens funktioner i en ideal situation där alla delsystem fungerar korrekt.
Eventuella fel låter man bilens felhantering ta hand om.
Faller radarenheten bort, så fångar bilen upp detta och stänger av de säkerhetsystem som är beroende av denna.

Bilar har ingen hög grad av redundans, utöver bromssystem.
av least
#1286395
Xanthopteryx skrev:
least skrev:Jag förstår att saker och ting kostar, men varför ska kunden stå för alla kostnader?
Det är kunden som ska mjölkas på pengar i exakt alla led, och dessutom ska kunden betala för samma kostnader i flera led.

Argumentet att servicen blir för dyr om mjukvaran bakas in i priset håller inte.
Ska inte bilen vara säker både mekaniskt och skyddssystem-mässigt?

Folk är alldeles för snälla mot kommersiella verksamheter och förstår inte att kräva kundvård!
Jag är less på att hela tiden betala för exakt allting.
Vem skall betala tänkte du? Någon måste ju betala.
Som man brukar säga: There is no such thing as a free lunch.

Den stora bristen här anser jag vara att man inte kan få reda på hur det ligger till och att det finns nyheter att stoppa in, oavsett vem man frågar! Alla ger olika besked, den ena mer luddigt än den andra.
Cost of doing business...
av AndS
#1286401
Xanthopteryx skrev: fre 14 dec 2018, 09:22 Vem skall betala tänkte du? Någon måste ju betala.
Som man brukar säga: There is no such thing as a free lunch.
Kan vara ett affärsupplägg att alltid uppdatera merparten av funktioner som Volvo använder i marknadsföring och sedan får väl marknadsfolket räkna på vad det kostar om varumärket stärks eller man om får minskad "churn", också engelsk klyscha i IT-branschen.
av DejanXC60
#1286406
Om jag idag kör en S90 ’18 och har Intellisafe suround, behöver jag också uppdatera för att få fullt fungerande system.
Har varit på Bilia i Lund och de sa att jag redan har det systemet !?! Han kunde inte lägga till uppdateringen på min bil enligt hans dator. Vet inte längre vad jag ska tro
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 37

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.