Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Användarvisningsbild
av Spid3r
AndS skrev:Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Vill inte att vi ska hamna på "micro nivå" nu, då är vi fel ute.
Vibrationerna existerar och är kännbara och i princip mellan 110-140km/h, innan 110, existerar absolut inga vibrationer, över 140 minskar de.

Min status:
Haft bilen inne på verkstaden flera ggr och efter nu sista gången, märkligt nog... ombalaserades däcken 3ggn och bilens samtliga mjukvaror uppdaterades...i skrivande stund har vibrationerna minskat, de existerar men är inte lika störande som tidigare, men de finns där.
Kör på Pirelli 255x35x20
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Spid3r skrev:
AndS skrev:Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Vibrationerna existerar och är kännbara och i princip mellan 110-140km/h, innan 110, existerar absolut inga vibrationer, över 140 minskar de.

Min status:
Haft bilen inne på verkstaden flera ggr och efter nu sista gången, märkligt nog... ombalaserades däcken 3ggn och bilens samtliga mjukvaror uppdaterades...i skrivande stund har vibrationerna minskat, de existerar men är inte lika störande som tidigare, men de finns där.
Kör på Pirelli 255x35x20
Jag har nästa likadan historia som du, bättre nu men inte bra.. Ska in den 15 juni igen för nästa steg av felsökning...
av AndS
Verkstan borde här kunna låna en uppsättning hjul från en bil utan vibrationer, t.ex. en demo/säljarbil. Då skulle man enkelt kunna utesluta hjulen.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Krollspell skrev:
Spid3r skrev:

Min status:
Kör på Pirelli 255x35x20
Jag har nästa likadan historia som du, bättre nu men inte bra.. Ska in den 15 juni igen för nästa steg av felsökning...
Berätta gärna upplevelsen efter verkstadsbesöket :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:

Min status:
Kör på Pirelli 255x35x20
Det skulle ändå vara intressant att provköra en bil med vibrationer.
Användarvisningsbild
av Robbi
Idag lämnade jag in min CC för skrammel i dörren och fick en V90 inscription med T5 FWD. Det satt stora fälgar på, kanske 20 tum.

När jag körde iväg så kändes verkligen vägen i ratten. Vid 70 km/h kom tydliga vibrationer. Ökade och de försvann för att återkomma vid 120 km/h. Det känns inte som obalanserade däck för det brukas kännas mest vid 100km/h. En sådan bil hade jag aldrig accepterat. Ska påpeka detta när jag lämnar tillbaks och jag förstår nu vad ni som har problem genomgår.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:Idag lämnade jag in min CC för skrammel i dörren och fick en V90 inscription med T5 FWD. Det satt stora fälgar på, kanske 20 tum.

När jag körde iväg så kändes verkligen vägen i ratten. Vid 70 km/h kom tydliga vibrationer. Ökade och de försvann för att återkomma vid 120 km/h. Det känns inte som obalanserade däck för det brukas kännas mest vid 100km/h. En sådan bil hade jag aldrig accepterat. Ska påpeka detta när jag lämnar tillbaks och jag förstår nu vad ni som har problem genomgår.

Det är ungefär som mina symptomer.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Robbi skrev:Idag lämnade jag in min CC för skrammel i dörren och fick en V90 inscription med T5 FWD. Det satt stora fälgar på, kanske 20 tum.

Lämnade in min idag, nya tag, en ny etapp mot förhoppningsvis en vibrationsfri bil...
av least
Undrar om det är så illa att detta är en kombination av drivaxlarnas och hjulens massa och hjulens rotation leder till en negativ upplevelse? För om allting är okej upp till 110 km/h, men kass mellan 110-140 km/h, så måste det finnas en korrelation mellan rotation, massa och frekvenser som sprider sig in till ratten.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 114
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv