Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
rrc54135 skrev:
rrc54135 skrev:Nån som vet om CZIP (Clean Zon Interior Package) ingår som standard i alla modeller av V90 CC (och V90/S90)?
Eller är det tillval?
Tyckte jag såg nånstans att det var standard i Volvo från 2017 men har inte lyckats säkerställa det.
Nån som kan detta?
Fick svar av min säljare. Det är standard på 90-serien 8)
Är det luftreningssystemet? Min säljare sa att det är förbättrat i V90-serien.
av rrc54135
Robbi skrev:
rrc54135 skrev:
rrc54135 skrev:Nån som vet om CZIP (Clean Zon Interior Package) ingår som standard i alla modeller av V90 CC (och V90/S90)?
Eller är det tillval?
Tyckte jag såg nånstans att det var standard i Volvo från 2017 men har inte lyckats säkerställa det.
Nån som kan detta?
Fick svar av min säljare. Det är standard på 90-serien 8)
Är det luftreningssystemet? Min säljare sa att det är förbättrat i V90-serien.
Ja, det är luftreningssystemet och det ska vara förbättrat i 90-serien.
av Trocklepna
Då har man haft 1,5 timmar med en V90CC D5 med aktivt chassi och här kommer min högst personliga utvärdering. Jag måste säga att jag inte riktigt håller med om att den skulle vara så hård i chassit. Körde dit och hem med min nuvarande xc70 (utan luftfjädring). Visst var CC'n styvare, men det aktiva chassit hade en helt annan karaktär på sin dämpning, så det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag. Men helt klart mer "tysk" känsla än tidigare.
Upplevelse: Grym bil! Bra kapacitet på motorn och väldigt trevlig på landsväg. Som någon tidigare skrev, känns mindre än vad den är. En sak jag tänkte på (kanske gäller v90 också) är att allt man gör går genom något slags digitalt filter, det är inte mycket "analog" känsla i körningen. De flesta utslag och hastiga manövrar dämpas på vägen från ratt till hjul. Det är inget negativt, bara en iakttagelse.
Oklart om jag någonsin kommer bli kompis med pilot/lane-assist men avståndsshållaren till framförvarande bil är grym. Sätena var av världsklass, men jag kommer nog alltid hävda att xc70's är dom bästa jag haft.

4 veckor kvar till leverans och jag blev klart mer taggad av dagens provkörning än efter Collins något omotiverade sågning (D)
av Linqid
Trocklepna skrev:Sätena var av världsklass, men jag kommer nog alltid hävda att xc70's är dom bästa jag haft.
Lite OT, men jag håller nog sätena i S60/V70N (den lätt skålade varianten) som nummer ett. Sätena i utgående 70/80-serien tycker jag är lite för korta för ben/lår. Men håller med om att sätena i 90-serien håller absolut högsta klass.
Användarvisningsbild
av Robbi
Linqid skrev:
Trocklepna skrev:Sätena var av världsklass, men jag kommer nog alltid hävda att xc70's är dom bästa jag haft.
Lite OT, men jag håller nog sätena i S60/V70N (den lätt skålade varianten) som nummer ett. Sätena i utgående 70/80-serien tycker jag är lite för korta för ben/lår. Men håller med om att sätena i 90-serien håller absolut högsta klass.
Då får jag nog kontra med sätena i gamla 740 från 88. Det kommer nog aldrig komma en bil med mer komfort. Bygger man en container, som 740 var, så går det att ta ut svängarna. Bild
av raven76
Då har jag varit ute på en 1.5 timmes tur med en V90 CC D5.
Jag vet inte om 18" däcken gjorde att den bilen blev mjukare än Robert Cs bil, men jag upplevde den som väldigt bekväm. Ja, den är hårdare än XC70. Men å andra sidan vilken bil är inte det? Den behåller istället lite sportigare känsla. Men att man skulle behöva njurbälte är ju långt ifrån sanningen. Ändå körde jag på riktiga vintervägar med alla ojämnheter dom har. Inga problem! Min oro för chassit är då borta.
Jag är nöjd med hur den kändes, både på små gropiga vägar och på E4. Enda problemet nu är att min kommer vecka 21. :(
OT: Har dom ändra inställningarna för Start/stop? Den här stannade fast det var -4 grader ute. Min nuvarande XC70 stannar aldrig då det är 0 eller kallare. Någon som vet?
av pumpnasare
Bild
Blev så sugen efter provkörningen i helgen att det blev ett privatköp idag

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av raven76
pumpnasare skrev: Blev så sugen efter provkörningen i helgen att det blev ett privatköp idag

Grattis!
Du har väl inte fått något leveransdatum än antar, men säljaren kanske hade något preliminärt datum åt dig?
Jag pratade som hastigast med min säljare efter provturen. Han sa att jag skulle glädja mig åt att den kommer i maj istället för september.
Han gjorde mig orolig också då han sa att det brunnit på fabriken i Torslanda. Men det var visst på krocktest-avdelningen så det påverkade inte produktionen. Puh!
av pumpnasare
Tack!
Det blir nog i September, men det gör inget för jag skall gå från tjänstebil till privat och avtalet går ut i oktober .

av Trocklepna
pumpnasare skrev: Blev så sugen efter provkörningen i helgen att det blev ett privatköp idag

Oj, det kallar jag för ett gott betyg :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016