Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fadeaway skrev:Intressant angående konsolen!

När la du beställningen på din V90 T8 som skall komma v49? Tog det lång tid att få leveransbeskedet?

Jag väntar fortfarande på mitt och beställde för typ 5 v sedan...
Minns ej i detalj men tror att jag la beställningen i maj och fick bekräftelse på tidpunkt typ veckan innan midsommar.

För min del spelar fördröjningen ingen roll eftersom min nuvarande tjänstebil går ut i februari

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Crankshaft
Rockstream2 skrev:Jag rullar

Hej alla

Jag har följt denna tråd med stort intresse eftersom jag jar beställt en V90T8 med leverans v49. Därför blev jag heller inte nöjd när jag läste om att mittkonsolen verkade ha ändrats. Men jag kan ha lite nu info om detta.

Jag var i Almedalen tidigare i veckan och där fanns en XC60 T8 R som showroombil. Eventuellt fanns även en V90T8 för provkörning längre bort i hamnen men den såg jag aldrig. I XC60 hade konsolluckan samma material som panelen (aluminium i denna modell) så jag frågade folket på plats om detta bara var fallet med XC60 eller om även V90 borde ha samma material. Produktchefen (?) jag talade med berättade då att för XC60 hade de under några veckor runt semestern varit tvinga att bygga bilar med pianolackade luckor på grund av komponentbrist men att de ägare som fick dessa versioner skulle kunna lämna in för utbyte av rätt luckor hos sin återförsäljare.

Han skulle ta ärendet vidare internt till V90-gänget och jag bad dom att posta i denna tråd för att kunna hantera den uppblossande besvikelsen kring detta. Men han bad mig också för min beställning att prata med min ÅF och påtala detta så att budskapet kom till Volvo denna väg. Så det borde finnas hopp om luckorna. Mer osäkert om djupet på konsolen.
Här är ju flera som uppenbarligen fått träpanel i mittkonsol och lucka: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=135389 .

Är detta med billig pianolack ett problem specifikt för V90 t8? I så fall är det ju (minst sagt) anmärkningsvärt att värstingmodellen levereras med sämre inredning än andra varianter.....
av criollover
Crankshaft skrev:Är detta med billig pianolack ett problem specifikt för V90 t8? I så fall är det ju (minst sagt) anmärkningsvärt att värstingmodellen levereras med sämre inredning än andra varianter.....
Om man tittar i bilbyggaren så ändras det till svart pianolack i mittkonsollen när man byter till T8. Underligt. Om något vet varför så är jag intresserad!
V90 t8 har en helt annan mittkonsoll. Den är utformad på ett helt annat sätt än nån av de andra modellerna. Och hittills iaf levereras den bara med pianolackad konsoll och lucka osv. Men håller med. De kunde lagt liiiite mer krut på flagskeppet.
av Crankshaft
criollover skrev:
Crankshaft skrev:Är detta med billig pianolack ett problem specifikt för V90 t8? I så fall är det ju (minst sagt) anmärkningsvärt att värstingmodellen levereras med sämre inredning än andra varianter.....
Om man tittar i bilbyggaren så ändras det till svart pianolack i mittkonsollen när man byter till T8. Underligt. Om något vet varför så är jag intresserad!
Helt sjukt, i så fall. Jag får min bil i morgon, och avlägger därefter rapport...
barcusmrandt skrev:V90 t8 har en helt annan mittkonsoll. Den är utformad på ett helt annat sätt än nån av de andra modellerna. Och hittills iaf levereras den bara med pianolackad konsoll och lucka osv. Men håller med. De kunde lagt liiiite mer krut på flagskeppet.
Ja i sanning. Är det så, så kommer jag att ta upp detta med ÅF. Förhoppningsvis är det som Rockstream beskriver nedan (men det är nog bara önsketänkande från min sida). Spänningen är oliiiidlig (eller inte), och i morgon tisdag 10.30 smäller det :|
Rockstream2 skrev:Jag rullar

Hej alla

Jag har följt denna tråd med stort intresse eftersom jag jar beställt en V90T8 med leverans v49. Därför blev jag heller inte nöjd när jag läste om att mittkonsolen verkade ha ändrats. Men jag kan ha lite nu info om detta.

Jag var i Almedalen tidigare i veckan och där fanns en XC60 T8 R som showroombil. Eventuellt fanns även en V90T8 för provkörning längre bort i hamnen men den såg jag aldrig. I XC60 hade konsolluckan samma material som panelen (aluminium i denna modell) så jag frågade folket på plats om detta bara var fallet med XC60 eller om även V90 borde ha samma material. Produktchefen (?) jag talade med berättade då att för XC60 hade de under några veckor runt semestern varit tvinga att bygga bilar med pianolackade luckor på grund av komponentbrist men att de ägare som fick dessa versioner skulle kunna lämna in för utbyte av rätt luckor hos sin återförsäljare.

Han skulle ta ärendet vidare internt till V90-gänget och jag bad dom att posta i denna tråd för att kunna hantera den uppblossande besvikelsen kring detta. Men han bad mig också för min beställning att prata med min ÅF och påtala detta så att budskapet kom till Volvo denna väg. Så det borde finnas hopp om luckorna. Mer osäkert om djupet på konsolen.
barcusmrandt skrev:Du får ge oss en uppdatering när du har hämtat ut bilen!
Jag hinner inte fixa bilder förrän till helgen, men visst blev det pianolack. Ser ganska billigt ut, men det är nog bara att gilla läget. Jag tog upp frågan på plats, men tyvärr var min ordinarie säljare (teamleader) på semester, så leveransen sköttes av andra personer. Därmed fick jag ingen riktig känsla för hur det ligger till med detta, men jag tar upp igen senare.

I övrigt en fantastiskt skön bil (fattas bara), och härligt att kunna glida fram (nästan) ljudlöst i villakvarteren, samtidigt som man kan släppa lös alla 407 hästar i en omkörning.

Tyvärr dock en hel del kommentarer:
- Mycket strul att para ihop med Iphone. Verkar fortfarande inte ske "automagiskt" efter avstängn/aktivering
- Två tätningslister mot fönster (bakdörrar) skadade vid montage (laddar upp bilder i helgen för kommentarer från forumet)
- Bara laddkabel för vanligt uttag (hade jag nog kunnat läsa mig till, men till t ex en VW Passat GTE, får man även en "Mode 3" kablel för laddstation)
- Dålig linjering av vänster bakdörr (laddar upp bilder i helgen för kommentarer från forumet)
- Gummidutt för stöd av stängd baklucka höger sida saknas (laddar upp bilder i helgen för kommentarer från forumet)
- Massvis av nya funktioner att lära :shock: (vilket ju inte är bara negativt :) )

Men även en hel del positivt:
- Klart godkända prestanda.
- "Sparkfunktionen" för öppning/stängning av baklucka suverän
- Stolarna mycket skönare än i min 4 år gamla XC70
- Väldigt tyst invändigt (även med bensinmotorn igång)
- Halvautomatiska draget tycker i alla fall jag var förvånande vettigt (och inte alltför fult i utfällt läge)

Har ännu inte laddat upp bilder på just detta forum. Kan nå'n ge lite vägledning?
av Crankshaft
Jag hade tänkt lägga upp lite bilder, men känner inte att jag vill registrera mig på någon extern bildbank för upload och referens dit. Kan man verkligen inte göra upload direkt till forumet?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]