Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
SBergdahl skrev:0,61 låter ju ok men inte på något sätt exceptionellt, om det nu inte var ren stadskörning. Men hur tänkte de när de satte en tank på 55 l i en bil där förbrukningen inte är lägre än så? Det kommer ju krävas tankning typ hela tiden, åtminstone på bensinarna. Det är ju också en komfortaspekt ;)

Kanske en förberedelse för batteridrift, men tråkigt för alla bilar utan batteriassistans..
D5 AWD har 60-literstank.
av perhall
Merca kör ju nån fuling på C-klass med 34l-tank. Den ska såklart dra så den går 100 mil nästan enligt EU-mix men så kan man för 0 kr köpa till större tank i Business Edition... smart sätt att spara 20 kg tjänstevikt när EU-mixen beräknas..
av troubleshooter
Tjänstevikt 1817kg men totalvikt på 2400kg, såg för övrigt att både D5 och T6 har fått 60 liters tanken
Användarvisningsbild
av VolvoB20
troubleshooter skrev:Hmmm, efter min provkörning av D5 AWD kan jag ju inte påstå att den är undermotoriserad för att den har en 4 cyl motor,tvärtom så kändes den riktigt pigg, jag nollställde färdatorn när jag hämtade ut bilen och ca 15-20 mil senare visade färdatorn ett snitt på 0,61 vilket jag tycker en bragd på en så stor bil även om jag inte kom ner till spec.....Däremot så kan man omöjligt jämföra med den mjukheten/smidigheten hos en 6 cyl som både Audi och BMW har lyckats med
Som jag sagt innan, om man lägger runt 400.000 på en ny kombi så är nog den 4-cyl VEA ett guldkorn med bra pris/prestanda. Men folk som ska punga ut 700.000-800.000 för en kombi vill kanske ha en mulligare 6:a. Det skulle i alla fall jag om jag hade haft den budgeten.
av Z28
Nu har jag provkört V90 D4. Jag blev rätt så besviken faktiskt, jag störde mig nåt fruktansvärt på motorn! Att behöva lyssna på dess fula epiga ljud varje gång man gasar kändes bara billigt och helt fel i denna typ av bil, jag kan bara beskriva den som tråkig.. Det är säkert en jättebra motor för övrigt, men vad gäller "premiumkänsla" så var det ett steg bakåt.
av troubleshooter
Nu är jag kanske lite Volvo vriden, men vad gör man annars på det här forumet, jag har provkört 520xd och A6 2.0 Quattro och nog är de ganska likvärdiga V90 D4 AWD i min värld, D5 AWD upplever jag som bättre än både BMW 2.0 och Audi 2.0 men inte så mullig som Audi 3.0 eller BMW 3.0, dit når den inte. Men visst, det är en stor komfort kryssare så en option på V6 3.0 eller V8 4.0 skulle ha suttit fint!

Prisskillnaden mellan 2.0 och 3.0 på någon av de andra premium märkena är ganska stor, frågan är om tjänstebils marknaden skulle tåla det med sina begränsningar i basbelopp, dessutom har fler och fler företag börjat införa utsläppsgränser på bilarna....Många av 3.0 som rullar ut just nu på tjänstebils marknaden är häftat med stora rabatter för att modellerna rullar i slutet på sina livslängder. Exvis A6 Allroad, och BMW 530.......
av stefanc67
Tja
Jag hämtade ut min V90 i torsdag
Och den är full kletad och med 21"
Åkt en del motorväg känns kanon
Men denna diskussion om 20 eller 21 eller 18 what Ever
Som jag skrivit i tidigare trådar spelar ingen större roll
Vilken nybil du sätter 21 tummare på=den blir stötig på ojämnväg
Man behöver inte vara raketforskare att lista ut det
Men på jämnväg=strykjärn
av Djungelbrand
Stötigheten kan jag leva med men hur är det med vägljudet?
av stefanc67
Vägljudet är okey
Inte knäpptyst men allt är relativt
Inte bullrigare än min E350 4 matic med 19" 2015 som jag hade
Innan
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
VolvoB20 skrev:
troubleshooter skrev:Hmmm, efter min provkörning av D5 AWD kan jag ju inte påstå att den är undermotoriserad för att den har en 4 cyl motor,tvärtom så kändes den riktigt pigg, jag nollställde färdatorn när jag hämtade ut bilen och ca 15-20 mil senare visade färdatorn ett snitt på 0,61 vilket jag tycker en bragd på en så stor bil även om jag inte kom ner till spec.....Däremot så kan man omöjligt jämföra med den mjukheten/smidigheten hos en 6 cyl som både Audi och BMW har lyckats med
Som jag sagt innan, om man lägger runt 400.000 på en ny kombi så är nog den 4-cyl VEA ett guldkorn med bra pris/prestanda. Men folk som ska punga ut 700.000-800.000 för en kombi vill kanske ha en mulligare 6:a. Det skulle i alla fall jag om jag hade haft den budgeten.
Ja för de pengarna får det ju dessutom gärna gåsåinihelvetesnabbt
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]