Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev:På riktigt vem kör runt med däck för 12.000?
Det gjorde jag redan i mitten på 90-talet, på den familjebil jag hade då. Bensinen kostade åtta kronor litern, som jämförelse.

Det här priset på Michelin var förstås inklusive montering, nya ventiler och balansering. Att det blev Michelin var bland annat för att jag bara behövde två och alla fyra var Michelin till att börja med.
Det är något liknande pris på däcken till den XC90 jag har nu, fast jag har inte behövt köpa några till den än. Knappt 3000 för själva däcken.
av KalleJ
Galenskap, finns europeiska däck för runt eller strax över 1000lappen beroende på storlek.
Men visst kanske lönt om man kör 3000mil+ per år, och vill ha den bästa livslängden och hyffsade egenskaper.
av AndS
KalleJ skrev: mån 07 apr 2025, 11:30 På riktigt vem kör runt med däck för 12.000?
Ska man köpa två nya däck för 6000 till då om man får punktering på fel ställe? (och vill ha lika mycket däckmönster på axeln).
Självklart "kör man runt" med Michelindäcken annars har man ingen nytta av dem :-D
Betalade 2023 9000kr pålagt/balanserat för 4 st Michelin 235/55 18" 104V Latitud Sport 3 XL VOL till en V90CC.
KalleJ skrev: mån 07 apr 2025, 11:57
fjohan82 skrev:
Det är många som gör, när jag köpte nya Michelin till min V60 senast kostade de drygt 10K (235/40/19).

Hur som helst, då V90 D4 AWD "ska ha" 100W-däck hade jag kikat på något av dessa:
Hmm inte hört så mycket bra om Ultracontact eller ePrimacy, (men vill man gubbdäck så kanske) :P

Hankook, Kleber, Firestone är vettiga dok. Nya Falken Ziex 320 också kanske. Men då är man inte långt ifrån Conti PC7 prismässigt.
Falken (och Dunlop) har jag haft tidigare, båda dessa klarade en säsong sen var de slut.

Undrade varför bilen betedde sig konstigt i regnet på väg hem från en resa till Irland, räckte att titta på framhjulen för att få svaret.

Alla håller inte lika bra av aktiv körning.
av KalleJ
Dunlop har nog aldrig varit en höjdare på livslängd, om man ska generalisera.
Sen beror det ju på vad man förväntar sig och vilken typ av däck det är.
Du får inte touring mil från ett "vanligt" sommardäck. Men du vinner våtegenskaper istället. Sålänge du har 60-65%+ av livslägden så är ju kostnaden densamma eller bättre med montering om priset är 50% från början.

Torrbromssträckan kan ju bli bättre med mindre mönster, våtegenskaperna däremot blir sällan bättre med slitage och ålder.
Det är också så att man mer sällan får problem med däck som inte är runda eller har andra felaktigheter om de kostar lite mer.

Galenskap inträffar när man snålar på sånt som däck eller bromsar.
av kievY
När jag köpte min V60 bad jag om 4 nya däck, när jag hämtade ut bilen satt det på Gislaved Ultraspeed 2. Det blir 5e året i år för däcken och när jag tog av de i höstas var det ca 4.5-5 mm på alla 4. Har kanske kört med de 3500 mil och tycker de fungerar utmärkt, i regn och snabbare körning. Ner till Kroatien var det inga problem. Ser flera Volvos med de däcken monterade.
Apropå billigare däck så köpte jag en begagnad husvagn för några år sedan, då min förra omkom när den blev påkörd.
Däcken var tvivelaktiga så handlaren la på nya däck innan jag fick vagnen. De köpte säkerligen det billigaste de kunde hitta som hade tillräcklig bärighet för vagnen. När däcken var tre år fick jag bärga vagnen, med punktering, från det enda stället i hela södra Sverige där E4 var 2+1 väg. Bärgning och TMA-bil kostade drygt 10000 kronor.

Billigt kan vara dyrt. Jag bytte båda däcken då, trots att det bara var det ena som var trasigt. Nu ligger det Continental på vagnen och det har fungerat utan problem.
av least
KalleJ skrev: mån 07 apr 2025, 13:58 Galenskap, finns europeiska däck för runt eller strax över 1000lappen beroende på storlek.
Men visst kanske lönt om man kör 3000mil+ per år, och vill ha den bästa livslängden och hyffsade egenskaper.
Har du adac testet för de däck du rekommenderar?

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]